گام دوم/ پژوهشگر سیاسی:

مراقب باشیم «گام دوم» وارد گفتمان بازی نشود

گل‌کرمی گفت: مجری گفتمان سازی باید مومن و دارای روحیه راهبردی باشد یعنی از بخشنامه‌ای شدن بیانیه گام دوم در اجرا که منجر به گفتمان بازی می‌شود، جلوگیری کند.
کد خبر: ۳۶۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ - 15September 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه «گام دوم» با موضوع راهکار‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحلیل و واکاوی بیانه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های گفتمان‌سازی با حضور عابد گل‌کرمی، دکترای جغرافیای سیاسی و پژوهشگر سیاسی و فرهنگی روانه آنتن شد.

عابد گل‌کرمی در آغاز با تاکید بر شناخت بیانیه گام دوم اظهار داشت: این بیانیه با دیگر بیانیه‌ها در دنیا تفاوت‌هایی دارد که آن را خاص و متمایز می‌کند. بیانیه‌ها غالبا از طرف نهاد‌ها و سازمان‌ها صادر می‌شود، اما گام دوم از منظر یک شخص که رهبر جامعه اسلامی است، صادر شده است یعنی صادرکننده آن یک شخص معمولی یا سیاسی نیست بلکه یک مرجع تقلید و اندیشمند حکمران است که رهبری یک ملت و امت را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: بیانیه‌ها غالبا مدت‌دار هستند در حالی که گام دوم یک افق ۴۰ ساله را ترسیم می‌کند و از این جهت بنیادی و فراتر از بیانیه‌های مرسوم است. همچنین بر خلاف بیشتر بیانیه‌ها، خطاب آن به عموم مردم است و در واقع نقشه راهی است که رویکرد‌های نوین را برای اداره کشور و زندگی بیان می‌کند.

این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه گام دوم یک مادر سیاسی و رویکردی برای دیگر بخش‌هاست، اظهار کرد: این بیانیه را نمی‌توان سند دانست تا از دل آن برنامه استخراج و عملیاتی کرد بلکه باید در قالب چند سند و برنامه برای بخش‌های مختلف ایجاد شود تا در اجرا از آن بهره برده شود.

گل‌کرمی در بخش دیگر سخنانش گفتمان‌سازی را یک نیاز برای مردم و وجدان برای مسئولین تعریف کرد و گفت: باید بیانیه را برای مردم به گفت‌وگو تبدیل کنیم. بالا بودن تعداد اسناد بالادستی در کشور نشان‌دهنده عدم گفتمان‌سازی است. در واقع عدم پرداخت و تبیین درست این اسناد سبب صدور اسناد دیگر شده است.

وی با تاکید بر اینکه مجری گفتمان‌سازی باید مومن باشد، خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای بودن اجرا و عدم وجود وجدان منجر به گفتمان‌بازی می‌شود، چون در صورتی که بیانیه گام دوم بخشنامه‌ای شود و برای آن دبیرخانه ایجاد شود تجربیات ناموفق گذشته تکرار خواهد شد و حاصلی جز یک آرشیو بزرگ نخواهیم داشت.

این پژوهشگر فرهنگی تاکید کرد: گام دوم تکرار مجدد کل انقلاب، یک تلنگر و توصیف آنچه پشت سر نهادیم و افق پیش روست؛ بنابراین اگر بتوانیم با استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد که نقش راهبری و نه مدیریتی دارند انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کنیم، گام دوم به وجدان عمومی تبدیل خواهد شد، چون مردم به انقلاب اسلامی معتقد هستند.

گل‌کرمی در خاتمه عنوان کرد: مردم باید بدانند انقلاب اسلامی با محدودیت‌ها به جایگاه فعلی رسیده است. به عبارت دیگر ملت ایران باید آگاه باشند که از این پیچ نیز گذر خواهیم کرد و به آینده امیدوار باشند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار