قبادی دانا:

تعریف الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد/ باید نگاه در حوزه پیشگیری از اعتیاد هدفمند باشد

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه متاسفانه علی‌رغم مهم بودن پیشگیری از اعتیاد، همیشه نگاه‌ها در این حوزه نقطه‌ای بوده است، گفت: باید نگاه هدفمند در حوزه پیشگیری ساری و جاری شود تا سیاستمداران بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهند.
کد خبر: ۳۶۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ - 14September 2019

باید نگاه در حوزه پیشگیری هدفمند باشد/ تعریف الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی در همایش فصلی دبیران شورا‌های مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با موضوع «طرح یاریگران» اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات طرح یاریگران انگ‌زدایی از فرد معتاد است؛ اعتیاد یک بیماری است و باید انگ‌زدایی در این زمینه اتفاق افتد. همچنین طرح یاریگران باید داوطلبانه باشد؛ چراکه یاری رساندن اجباری نیست و یاری رساندن اجباری فایده ندارد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات طرح یاریگران ارائه خدمات در حوزه پیشگیری است که بسیار اهمیت دارد، متاسفانه علیرغم مهم بودن پیشگیری، اما همیشه نگاه‌ها در این حوزه نقطه‌ای بوده و از همین رو بودجه حداقلی برای آن در نظر گرفته شده است؛ بنابراین باید نگاه هدفمند در حوزه پیشگیری ساری و جاری شود تا سیاستمداران بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: بخشی از بودجه پیشگیری می‌تواند از محل بودجه دستگاه‌های دیگر باشد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با اعتیاد در مراکز کارگری گفت: در میان اقشار کارگری طرح‌های مختلفی از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ طرح‌های مانند طرح کاج و طرح ابر که بسیار موفق هم بودند.

قبادی دانا با بیان اینکه تلاش کردیم با بررسی دقیق‌تر در مراکز صنعتی آمار دقیقی از شیوع اعتیاد در کارگران بدست آوریم، گفت: خوشبختانه در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفت به طور مثال متوجه شدیم در منطقه صنعتی عسلویه داخل فنس و خارج فنس میزان شیوع افراد متفاوت است.

وی با اشاره به بررسی اقدامات سازمان بهزیستی در طول ۴۰سال گذشته در زمینه اعتیاد گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم توانستیم الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد را مبتنی بر استمرار درمان مطرح کنیم. در این الگو برای هر فرد به صورت جداگانه نسخه نوشته می‌شود و اولین مرکز در این زمینه در اصفهان ایجاد شده است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: افراد براساس این الگو به مدت چهار ماه به طور مستمر در این مراکز هستند و پس از آن به مدت هشت ماه به صورت سرپایی و به صورت مشاوره فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی و درمان پرهیز مداری خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات متادون‌درمانی گفت: در این الگو مواد جایگزین وجود ندارد و با تکیه بر خانواده و ورود معتاد به جامعه انجام می‌شود، ممکن است هزینه این الگوی درمانی بالا باشد؛ اما اگر مؤثر باشد، می‌تواند مورد توجه بخش خصوصی قرار گیرد و گسترش پیدا کند.

قبادی دانا تصریح کرد: آماده‌سازی شغل برای افراد مستعد اعتیاد و پرداختن به موضوع اعتیاد با تکیه بر موضوعات فردی، فرهنگی و اجتماعی از مهمترین موضوعات طرح یاریگران است.

وی همچنین با اشاره به حضور معتادان در مراکز بهزیستی گفت: هم‌اکنون معتادان به صورت مکرر در مراکز اقامتی ما حضور دارند و طبق آمار ما کمتر از پنج تا ۱۰درصد عدم عودت معتادان از این مراکز را داریم که امیدواریم با ارائه طرح‌های جدید این آمار‌ها را افزایش دهیم؛ همچنین این آمادگی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی وجود دارد که در زمینه طرح یاریگران در بخش کارگری اقدامات مناسبی را ارائه دهد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار