حمید رفیعی‌هنر مطرح کرد؛

پژوهشی قابل دفاع درباره مقیاس‌های حوزه اخلاق انجام نشده است

مجری پروژه «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روان‌شناسی اخلاق» گفت: تاکنون مرور منسجمی از مقیاس‌های داخلی و خارجی در حوزه اخلاق انجام نشده و این پروژه در دستور کار پژوهشکده اخلاق و معنویت قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ - 14September 2019

پژوهشی قابل دفاع درباره مقیاس‌های حوزه اخلاق انجام نشده استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «وضعیت سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روانشناسی اخلاق» از پروژه‌های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت در قم است. این پژوهش به بررسی مقیاس‌هایی می‌پردازد که میزان متخلّق بودن افراد را تعیین کرده و سطح ویژگی‌های اخلاقی آن‌ها را می‌سنجد.

«حمید رفیعی‌هنر» مجری این طرح تحقیقاتی در توضیح ضرورت پرداخت به چنین موضوعاتی اظهار داشت: امروزه شاخه‌ای از علم به نام «روان‌سنجی»، عهده‌دار کمّی‌سازی حالات کیفی-روانی انسان‌ها است و با استفاده از این علم در شاخه‌ها و جنبش‌های مختلف روان‌شناسی همچون روان‌شناسی اخلاق، روان‌شناسی مثبت‌گرا، روان‌شناسی شخصیت و روان‌شناسی مرضی به ساخت سنجه‌هایی اقدام شده که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، مفاهیم و سازه‌های اخلاقی را مورد سنجش قرار می‌دهد. عنوان پژوهشی که بنده در حال انجام آن هستم، «وضعیت‌سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روان‌شناسی اخلاق» است که در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم وجود سنجه‌های مختلف حوزه اخلاق در شاخه‌های مختلف روان‌شناسی، تاکنون مرور منسجمی از مقیاس‌های داخلی و خارجی در این حوزه انجام نشده و ویژگی‌های روان‌سنجی آن‌ها مورد بررسی قرار نگرفته و به تبع آن، نیازسنجی طراحی مقیاس‌های جدید اخلاقی نیز انجام نشده و از این رو، پروژه پژوهشی «وضعیت‌سنجی، بازبینی و طراحی مقیاس‌های حوزه روان‌شناسی اخلاق» در دستور کار پژوهشکده اخلاق و معنویت قرار گرفت.

رفیعی‌هنر در خصوص اهداف این طرح بیان داشت: در واقع مقصود از این پژوهش، گردآوری گزارش سنجه‌های اخلاق در یک مجموعه مدون و همچنین بررسی سطح علمی و روش‌شناسانه سنجه‌های طراحی شده و تسهیل اطلاع یا دسترسی پژوهشگران به سنجه‌های اخلاقی است تا از این طریق بتوان میزان متخلّق بودن افراد و سطح ویژگی‌های اخلاقی آن‌ها را تعیین کرد.

وی در مورد پارامتر‌ها و حوزه‌های مطرح برای ابزار سنجش و کیفیت ابزار سنجش گفت: اگر بخواهیم پارامتر‌هایی را برای کیفیت ابزار سنجش در نظر بگیریم، عبارتند از: اعتبار، روایی و پاسخ‌گویی؛ و حوزه‌های ساخت ابزار سنجش مفاهیم و سازه‌های اخلاقی نیز شامل موارد زیر است: روانشناسی اخلاق و سنجش قضاوت اخلاقی، روانشناسی مثبت‌گرا و سنجش فضایل و توانمندی‌های انسان، روانشناسی شخصیت و روانشناسی مرضی و اندیشه اسلامی و ساخت مقیاس‌هایی برای سنجش مفاهیم و سازه‌های اخلاقی در ایران.

رفیعی‌هنر در باره جامعه هدف این طرح گفت: جامعه هدف آن، عمدتاً دانشوران علوم اسلامی، اعم از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی هستند. این پروژه قرار است در دو فاز بررسی شود که عبارتند از: پژوهش‌های ایرانی و پژوهش‌های غیرایرانی. در فاز نخست پژوهش، بعد از بررسی مقالات، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی مؤسسات و مراکز علمی کشور، حدود 120 سنجه اولیه شناسایی شد که بعد از بررسی، 60 مورد آن‌ها به دلیل عدم ارتباط به حوزه اخلاق و سازه‌های اخلاقی از روند بررسی خارج شد و هم‌اکنون بررسی مروری 60 مقیاس اخلاقی که در ایران ساخته شده، آغاز شده است. البته روش بررسی مروری این سنجه‌های اخلاقی با استفاده از یکی از روش‌های معتبر بین‌المللی در حال انجام است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار