ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کرد

وزیر امور خارجه ترکیه یک روز پس از اولین گشت‌زنی مشترک آمریکا و ترکیه در منطقه امن شمال شرق سوریه گفت: آمریکا قصد دارد در روند ایجاد منطقه امن اخلال ایجاد کند.
کد خبر: ۳۶۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ - 10September 2019

ترکیه آمریکا را به ایجاد اخلال در تشکیل منطقه امن در سوریه متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت: واشگتن قصد دارد در روند اجرایی شدن توافق بر سر ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه را وقفه ایجاد کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چاوش اوغلو گفت: کشورش قصد دارد با آمریکا همکاری کند، اما درصورت لزوم این آمادگی را دارد که به‌تن‌هایی نسبت به پاکسازی شمال شرق سرویه از جنگجویان کُرد «ی‌پ‌گ» اقدام کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در جمع خبرنگاران در «آنکارا» گفت: «گشت‌زنی‌های مشترکی وجود دارند، اما به غیر از آن، گام‌هایی که برداشته شده یا گام‌هایی که گفته شده است برداشته خواهند شد، گام‌هایی نمایشی هستند».

چاوش اوغلو افزود: «مشاهده می‌کنیم که آمریکا در حال تلاش برای وقفه ایجاد کردن است... و این‌که تلاش می‌کند ترکیه را به این وقفه‌ها عادت دهد». او گفت: اقدامات واشنگتن بیشتر در خدمت به کرد‌های ی‌پ‌گ است تا ترکیه.
آمریکا و ترکیه به توافق رسیده‌اند تا برای محقق کردن درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرز‌های جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرز‌ها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از آغاز به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد یک میلیون از ۳.۶ میلیون پناه‌جوی سوری را به منطقه امن واقع در شمال شرق سوریه منتقل کند.

اردوغان روز یکشنبه در سخنانی درباره «منطقه امن» در شمال سوریه گفت: آن چیزی که ترکیه در ذهن دارد با آن چیزی که آمریکا در ذهن خود دارد یکسان نیست و به نظر می‌رسد که واشنگتن نمی‌خواهد منطقه امنی برای ترکیه ایجاد کند، بلکه می‌خواهد منطقه امنی برای سازمان‌های ترویستی تشکیل دهد.

روز گذشته (دوشنبه) سرهنگ «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین‌الملل موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، درباره این گشت‌زنی مشترک با ترکیه گفت: «گشت‌زنی امروز باعث حفظ امنیت در داخل منطقه [امن شمال سوریه] شده و تعهد ما برای برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی موجه ترکیه را نشان داد».

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار