پامپئو: کاهش تعهدات برجامی ایران غیر قابل قبول است

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که کاهش تعهدات برجامی ایران غیر قابل قبول است.
کد خبر: ۳۶۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ - 06September 2019

پامپئو: کاهش تعهدات برجامی ایران غیر قابل قبول استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایران گفت که کاهش پایبندی ایران به برجام اقدامی غیر قابل قبول است.

وی که با رادیو کانزاس مصاحبه می‌کرد، گفت: «آنها دیروز اعلام کردند که قصد دارند اقدامات بیشتری درباره تحقیق و توسعه سیستم‌های سلاح هسته‌ای خود انجام دهند که اینها غیر قابل قبول هستند.»

آمریکا یک سال پیش علی‌رغم مخالفت‌های کشورهای امضاکننده برجام و پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و اعمال فشار به تهران را به امید وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره یک توافق جدید در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و در پایان یک سال، به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

در گام نخست، ایران محدودیت مربوط به سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را تعلیق کرد و ۶۰ روز بعد در گام دوم سقف مربوط به میزان غنی‌سازی را کنار گذاشت. ایران پس از گام دوم، ۶۰ روز دیگر به کشورهای باقی‌مانده در برجام خصوصا سه کشور اروپایی فرصت داد تا وعده‌های خود برای جبران آثار تحریم‌های آمریکا را عملی کنند.

با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه بعدی، ایران روز چهارشنبه اعلام کرد گام سوم را در کاهش تعهدات نسبت به برجام برخواهد داشت و برخی محدودیت‌های هسته‌ای در بخش تحقیق و توسعه را لغو می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها