تغییر موضع و حمله ناگهانی «الحریری» به حزب‌الله بعد از حملات «اسرائیل»

نخست‌وزیر لبنان که حمله پهپادهای اسرائیلی به جنوب بیروت را نقض قطعنامه سازمان ملل خوانده بود، در مصاحبه و مواضعی کاملا جدید، به حزب‌الله حمله کرد و آن را مسئول تنش معرفی کرد.
کد خبر: ۳۶۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ - 05September 2019

تغییر موضع و حمله ناگهانی «الحریری» به حزب‌الله بعد از حملات «اسرائیل»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان چند روز پس از حملات اسرائیل به نقاطی در لبنان که خودش نیز آن را محکوم کرده بود، در موضعی عجیب، بشدت به حزب‌الله حمله کرد و مسئولیت تنش را بر عهده مقاومت دانست و حزب الله را «مشکل منطقه‌ای» توصیف کرد.

الحریری در گفت‌وگو با شبکه «آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» مدعی شد: حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه مشکلی منطقه‌ای است که باید حل شود؛ حزب‌الله می‌تواند به دلایل منطقه‌ای آتش یا جنگی به پا کند که برای لبنان نیست اما این جنبش، دولت را اداره نمی‌کند.

وی درباره اقدام حزب‌الله در منهدم کردن یک خودروی زرهی صهیونیستی در پاسخ به تجاوزات اخیر تل‌آویو گفت: من با حزب‌الله در این اقدامات موافق نیستم. لبنان و دولتش مسؤولیت تبعات حملات اخیر حزب‌الله به اراضی اسرائیلی را تحمل نخواهند کرد؛ اسرائیل تلاش می‌کند این سناریو را تبلیغ کند و بگوید لبنان مسؤول همه آنچیزی است که رخ می‌دهد، این به وضوح در اظهارات نتانیاهو دیده می‌شود.

سعد الحریری چند روز پیش در مواضعی کاملا متفاوت، حضور دو پهپاد شناسایی و انتحاری رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانسته بود اما اکنون حزب‌الله را مسئول تنش و آن را مشکل منطقه‌ای، توصیف می‌کند.

الحریری به قدرت حزب‌الله اذعان کرد و ادامه داد: این مشکل یا اشتباه من نیست که حزب‌الله تا به این حد قوی شده است، اما اینکه به من بگویند حزب‌الله دولت را اداره می‌کند، قبول ندارم و می‌گویم ما دولت را اداره می‌کنیم.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: من شخصی عملگرا هستم، حد و مرز خود را می‌دانم؛ مرزهای این منطقه را هم می‍شناسم اگر ما افرادی جدی در مسأله حزب‌الله داشتیم کارهای زیادی در 10 یا 15 یا 20 یا 30 سال قبل انجام داده بودند.

الحریری درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه یکی از بانک‌های لبنان گفت: درک می‌کنم که آمریکا بانک لبنانی «جمال ترست» را تحریم کرده زیرا این بانک فعالیت‌های مالی حزب‌الله را تسهیل می‌کرده است. امکان تحریم اینگونه بانک‌ها را باید به دلیل آنچه در قبال اموال حزب‌الله انجام می دهند، پیش‌بینی کرد و من با هر سازمان مالی که با قواعد آمریکا یا اروپا مخالفت می‌کند، موافق نیستم.

حزب‌الله دهم شهریورماه در یک حمله تلافی‌جویانه از انهدام یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در شمال سرزمین اشغالی و کشته و زخمی شدن سرنشینان آن خبر داد (+). این اقدام در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه و شهادت دو نیروی حزب‌الله انجام شد. بعد از این حمله، رژیم صهیونیستی با پهپاد به ضاحیه در جنوب بیروت و با موشک به شرق لبنان نیز حمله کرد.

روزنامه لبنانی «اللواء» اخیرا به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، رژیم صهیونیستی برای اینکه جلوی پاسخ‌های بیشتر حزب‌الله در تنش‌های اخیر را بگیرد متوسل به روسیه شد و تعهداتی در همین ارتباط به مسکو داده است.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار