سازمان ملل:

فرانسه، آمریکا و انگلیس همدست جنایات جنگی در یمن هستند

محققان سازمان ملل با استخراج لیستی محرمانه از مظنونان بین‌المللی در جنایات جنگی در یمن، گزارش دادند آمریکا و کشورهای اروپایی با فروش سلاح به ائتلاف سعودی در کشتار یمنی‌ها همدست هستند.
کد خبر: ۳۶۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ - 03September 2019

گزارش سازمان ملل| فرانسه، آمریکا و انگلیس همدست جنایات جنگی در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، علی‌رغم اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی بارها تلاش کردند خود از دست دشتن در جنگ یمن مبرا کنند اما نظر سازمان ملل چیز دیگری است.

گزارش جدید سازمان ملل متحد که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، تصریح می‌کند که آمریکا، فرانسه و بریتانیا با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و لوجستیکی به ائتلاف سعودی، احتمالا در جنایت‌های جنگی علیه یمن از جمله تحمیل قحطی به‌عنوان یک تاکتیک نظامی، شریک جرم هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» محققان سازمان ملل لیست محرمانه‌ای از مظنونان بین‌المللی دخیل در جنایات جنگی رخ داده در یمن تهیه کرده‌اند که در آن نقش کشورهای غربی به‌عنوان حامیان اعضای ائتلاف سعودی در این جنایات بسیار پررنگ است.

این گزارش رسما ائتلاف سعودی و حامیان آنها را در کشتار غیرنظامیان یمنی از طریق بمباران هوایی و اعمال محاصره همه‌جانبه که باعث وقوع قحطی بی‌سابقه در این کشور شده، مقصر می‌داند.

سازمان ملل در این گزارش می‌گوید که بدنه مستقل آن، یک لیست محرمانه‌ای برای «میشل باچِله» کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان ارسال کرده که در آن نام «کسانی که مسئول جنایات بین‌المللی» در یمن هستند، ذکر شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «افراد دولت [مستعفی] یمن و ائتلاف، از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده احتمالا حملات هوایی را در تناقض با اصول تمایز [بین اهداف نظامی و غیرنظامی]، تناسب و احتیاط انجام داده‌اند و از قحطی به‌عنوان تاکتیک جنگی استفاده کردند».

محققان سازمان ملل درباره «همدستی» کشورهای اروپایی با ائتلاف سعودی در کشتار مردم یمن نیز می‌گویند: «قانونی بودن سلاح‌های ارسالی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگر کشورها هنوز زیر سوال بوده و در فرایندهای قضایی در دادگاه‌های داخلی در جریان است».

این گزارش همچنین تصریح می‌کند که تیم ارزیابی مشترک عربستان سعودی که برای بررسی نقض حقوق بشر توسط ائتلاف سعودی در یمن تشکیل شده نیز نتوانسته بی‌طرفانه حمله به غیرنظامیان را توجیه کند و نگرانی‌ها از جانبدارانه بودن این تحقیقات را افزایش داده است.

بازداشت، شکنجه، تجاوز و قتل مخالفان سیاسی در زندان‌های مخفی توسط نیروهای اماراتی و متحدان آنها نیز از دیگر نمونه‌های جنایت جنگی است که ائتلاف سعودی به انجام آنها در این گزارش متهم شده است.

یمن از سال ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) و آغاز حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات، وضع بحرانی و فاجعه آمیزی دارد؛ حملات بی امانی که در جریان آن ده‌ها هزار غیر نظامی کشته و صدها هزار تن دیگر از جمله کودکان زخمی و آواره شده‌اند.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

پیشتر نیز اسناد محرمانه‌ای از وزارت دفاع و آژانس اطلاعات نظامی فرانسه منتشر شده بود که نشان می‌داد این کشور بعد از آغاز جنگ تحمیلی علیه یمن، نه تنها فروش سلاح به ائتلاف سعودی را قطع نکرده بلکه با تداوم صادرات در کشتار مردم یمن سهم داشته است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها