در قالب طرح «حیات حسینی»؛

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور با معرفی شش کتاب برتر در قالب طرح «حیات حسینی» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۶۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ - 02September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور با معرفی شش کتاب برتر در قالب طرح «حیات حسینی» برگزار می‌شود.

کتاب شب چهارم محرم/ «ضیافت بلا» به قلم سید محمدمهدی میرباقری

مومن در سلامتی توفیق عبادت دارد و از آن بهره‌مند می‌شود، اما در بیماری و بلایات خداوند عبادت‌هایی را برای او ثبت می‌کند که قابل تصور نیست. بلاها چند گونه‌اند. گاهی بلاها کفاره گناهان هستند که معمولا در افراد معمولی مصداق دارد اما بلا برای اولیای خدا باعث ترفیع درجه است، مانند بلایی که برای سیدالشهدا (ع) پیش آمد، این بلاها برای مومن، رحمت و ابزار سیر و سلوک است. امام برای کافر تماماً عقوبت محسوب می‌شود.

مهم‌ترین وسیله‌ی سلوک، توجه به بلای اولیای خدا و به ویژه اعظم بلاها و ابتلائات، یعنی مصیبت سیدالشهدا (ع) است، مصیبتی که در حقیقت ابتلای رسول الله (ص) است. این ابتلا، اعظم وسائل سلوک به سمت خدای متعال و محور تهذیب همه‌ی جوامع و همه‌ی تاریخ است. حتی انبیای اولوالعزم علیهم‌السلام نیز از این ابتلا بهره برده و به واسطه آن رشد کرده‌اند.

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

کتاب ضیافت بلا تنظیم متن سخنرانی‌های آیت الله میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین (ع) است که در سال 1377 ارایه شده است و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی نموده است.کتاب ضیافت بلا در 208 صفحه توسط نشر تمدن نوین چاپ و با قیمت 16 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

برشی از کتاب:

«اگر کسی به بلای اولیای خدا مبتلا شود، به مقامی می‌رسد که مانند سعید بن عبدالله در روز عاشورا به امام حسین (ع) عرض می‌کند: آقا حلقه‌ی محاصره تنگ شده است و من تحمل دیدن محاصره‌ی شما را ندارم، اجازه بدهید بروم و شهید شوم. او کسی است که هنگام نماز حضرت، سپر به دست می‌گیرد تا سیدالشهدا علیهم‌السلام نماز بخوانند. می‌سوزد و به بلای ولی خدا مبتلا می‌شود، می‌سوزد و می‌تواند شفاعت و ضیافت را در متن بلای معصوم علیه‌السلام بفهمد، در غیر این صورت، اصلا نمی‌توان ضیافتی را مشاهده کرد. برخی نمی‌توانند کیفیت سلوک ولی خدا را درک کنند و به حادثه‌ی عاشورا، همچون سایر جنگ‌های تاریخ نگاه می‌کنند این عده نمی‌توانند بفهمند که ماجرای سیدالشهدا علیه‌السلام میثاقی است که خداوند عهد آن را در عالم ذر گرفته و امام حسین علیه‌السلام هم پای آن میثاق ایستاده است.»

کتاب شب پنجم محرم/ «شصت پرسش اعتقادی» به قلم سید رضا طباطبایی

چرا خدا رو نمی‌بینم؟ خدا کیه؟ خدا کجاست؟ خدا از چه وقت بوده؟ اندازه خدا چقدره؟ پدر و مادر خدا کیه؟ خونه خدا کجاست؟ چرا خدا بعضی از حاجت‌هامون رو نمی‌ده؟ خدا زنه یا مرده؟ خدا غذا چی می‌خوره؟ آیا خدا ما رو دوست داره؟ خدا چه شکلیه؟ توحید که از اصول دینه، یعنی چی؟ بدن خدا مثل ماست؟ مگه خدا تو آسمونه؟ هدف خدا از آفریدن ما چی بود؟ چرا باید از خدا بترسیم؟ چرا خدا مادربزرگ رو خوب نمی‌کنه؟ چرا خدا بابابزرگ رو از ما گرفت؟ اگه نماز نخونیم، چی می‌شه؟ چرا خداوند بعضی‌ها رو ناقص به دنیا میاره؟ چرا خدا بعضی‌ها رو به جهنم می بره؟ وقتی می‌میریم کجا می‌ریم؟ خدا چرا شیطون رو آفرید؟

این پرسش‌ها، پرسش‌هایی ست که هر پدر و مادری با آن مواجه هست و شاید برای آن پاسخی نداشته باشد و یا اگر دارد توان بیان به زبان ساده و کودکانه آن پاسخ برای‌شان مقدور نیست. سید رضا طباطبایی در کتاب «شصت پرسش اعتقادی» با بیانی ساده و کودکانه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

کتاب «شصت پرسش اعتقادی» به قلم سید رضا طباطبایی در 230 صفحه و در شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات کتاب جمکران چاپ و با قیمت 25 هزار تومان به بازار نشر عرضه و تاکنون دوازده نوبت تجدید چاپ گردیده است.

برشی از کتاب:

کودکان سطح اول برای فهم پاسخ پرسش‌هایشان نیازمند نمونه عینی هستند. مثال‌هایی که بتواند آنها را حس کنند. در این جا و در پاسخ به این پرسش کافی است برای کودک توضیح بدهیم که خیلی چیزها هستند که ما نمی‌توانیم آنها را با چشم‌هایمان ببینیم، مثل هوا، صدا، بو و یا فکر آدم ها.

چه جوری خدارو ببینم؟ خدا رو نمیشه با چشم دید.چرا؟ چون خدای بزرگ مثل ما یا چیزای دیگه نیست که بشه با چشم اونو دید. البته ما خیلی چیزا رو با چشمامون نمی‌بینیم مثلا اون پرده چرا تکون می‌خوره؟ چون باد بهش می‌خوره. آیا باد کولر رو می‌تونی ببینی؟ نه. آفرین، درسته، ما باد رو نمی‌تونیم با چشم ببینیم ولی بادی وجود داره که پرده رو حرکت می‌ده. اگه باد بهش نمی‌خورد که حرکت نمی‌کرد درسته؟بله. پس باد هست ولی ما نمی‌توانیم اونو با چشم ببینیم. خیلی چیزای دیگه هم هست که وجود دارن ولی دیده نمی‌شن ....خدا هم با چشم دیده نمی‌شه البته درسته که خدا هم با چشم دیده نمی‌شه، ولی با همه چیز فرق داره یعنی خدا مثل باد و بو نیست. این مثال‌ها رو برات گفتم تا فقط ذهنت رو کمی روشن تر کنم. ایشالّا وقتی بزرگتر بشی و چیزای بیشتری یاد بگیری، پاسخ سوالت رو بهتر می‌فهمی.

کتاب شب ششم محرم/ «سرّ دلبران» به قلم دکتر امیرحسین بانکی‌پور فرد

داشتن یک زندگی موفق بعد از گذشت چندین سال از ازدواج، تنها با فراگیری تکنیک میسر است. تکنیک‌هایی که با بررسی موضوعات و چالش‌های پیش روی یک زوج بتواند راهکارهای مناسب به آنها ارائه بدهد. همه ما خواستار خانواده‌ای شیرین و پویا هستیم که بخشی از این هدف با انتخاب همسر و تشکیل صحیح و مناسب خانواده و بخش مهمتر آن با تحکیم خانواده و اموری که بعد از تشکیل این نهاد مقدس باید به آن مبادرت ورزید، تحقق می‌یابد. پس برای درک شیرینی در زندگی ناگزیر باید این تکنیک‌ها را فرا گرفت. لزوم فراگیری این تکنیک‌ها خارج از بعد فردی از جهت اجتماعی نیز حائز اهمیت است چرا که خانواده سلول بنیادی و حقیقی پیکر جامعه است که سلامت آن سلامت روحی و رشد فکری جامعه را در پی دارد.

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

امیرحسین بانکی‌پورفرد در کتاب «سرّ دلبران» به مرور عوامل آرامش بخش و نشاط آفرین در خانواده پرداخته است. عواملی نظیر: معیارگرایی برای خانواده ی موفق، آرامش مودت و رحمت، مراودات زناشویی، حسن ظن، ذائقه شیرین، سخن شیرین، صداقت، اطاعت، صبر، سازگاری، اصول تعالی خانواده.

کتاب «سرّ دلبران» به قلم دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد در 270 صفحه در شمارگان دو هزار جلد توسط نشرحدیث راه عشق چاپ و با قیمت 24 هزار تومان به بازار نشر عرضه گردیده است شایان ذکر است که تاکنون شانزده چاپ از این کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

برشی از کتاب:

همه باید فضای خانواده را با حلم و بردباری علوی ،حسن و زیبایی فاطمی،فضل و احسان حسنی و حیا حسینی نورانی کنیم و با اعتماد به نظارت و یاری آنها حسن ظن‌مان را بالا ببریم و با ذکر نام آن‌ها ذائقه خود را و با انس به احادیث سخن خود را شیرین کنیم ، بوسیله‌ی همراهی با صدیقین به صداقت راه یابیم و با اطاعت اوامر آنها مطبع خدا شویم و تمرین این اطاعت را در خانواده نسبت به هم اجرا کنیم و البته تا زمانی که در برابر ناملایمات صبر نکنیم، نمی‌توانیم به قله‌ی کمال راه یابیم و در این راه با رفق و مدارا با همسرمان سازگارشویم و با هم بسازیم.

کتاب شب هفتم محرم/ «تربیت دینی کودک» به قلم آیت‌الله حائری شیرازی

قسمت اعظمی از سلسله درس‌های تربیتی مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی که با محوریت نگاهی نو به شیوه‌های تربیت اسلامی شکل گرفته بود به تربیت کودک اختصاص داشت که به همت نشر معارف در قالب کتاب «تربیت دینی کودک» شامل شش بخش تنظیم، تدوین و به چاپ رسیده است. نویسنده در مقدمه کتاب در بیان اهمیت این موضوع آورده: «امروزه تعلیم و تربیت از ‌مسائل بسیار مهم عالَم است. اساس امنیت عالَم به تعلیم و تربیت برمی‌‌گردد... اگر انسان‌ها بد تعلیم و تربیت شوند، ‌ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. اگر عالَم بخواهد از این وضعی که در آن هست آزاد شود، آن آزادی در گرو اصلاح روش تعلیم و تربیت است. با اصلاح این روش، علما و دانشمندانی ظهور خواهند کرد که عالَم به‌‌واسطۀ ‌آن‌ها اصلاح خواهد شد.

تربیت دینی کودک در بخش‌های جهان‌بینی تربیتی، دین و تعلیم و تربیت، تربیت بر مبنای فطرت، عوامل تربیت، روش‌های سوءتربیتی و پرسش‌ها و پاسخ‌های تربیتی به بیان مباحث بنیادی تربیت و راهکارهای تربیتی پرداخته است. مخاطب در این کتاب با بیان شیوای مرحوم حائری شیرازی با مباحثی چون فطرت زیربنای تربیت، فطرت و طبیعت محور تمایلات انسان، تفاوت تعلیم و تربیت، تفاوت کسب دین و کسب علم، اصلاح آرزوها شروع کار تربیتی، مراحل تربیت فرزند از نگاه معصومین (ع)، نحوه شکل‌گیری تعهد در کودک، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مربی، تربیت دینی تربیتی دوطرفه، راهکارهایی برای تربیت کودک و نوجوان، تشویق و تنبیه حساب شده، تربیت دیکتاتورساز و دیکتاتورپذیر، دوری از افراط و تفریط، دخالت والدین و تربیت مصنوعی، ریشه‌های فرهنگی مشکلات اقتصادی، راهکارهای پرهیز از پرورش نفاق و تظاهر در کودک، تربیت مشرک پرور، روش‌های تربیتی طبیعت‌گرایانه و... آشنا می‌شود.»

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

کتاب «تربیت دینی کودک» در 220 صفحه در شمارگان دو هزار جلد توسط نشر معارف چاپ و با قیمت 20 هزار تومان به بازار نشر عرضه و تاکنون دو بار تجدید چاپ گردیده است.

برشی از کتاب:

تربیت فرزند مثل پرورش گُل است‌. گل را آب می‌دهند و در نور می‌‌گذارند و همۀ زمینه‌‌ها را برای شکفتن آن فراهم ‌می‌کنند تا خودش باز شود. اگر انسان بخواهد با دستش به باز شدن گل کمک کند و به آن شکوفایی مصنوعی بدهد، آن را خراب می‌‌کند. امکان ندارد کسی ادعا کند حاضر است گلی را بدون آنکه خراب شود، باز کند! دخالت‌‌ها‌‌ی زیاد والدین هم برای خوب‎شدن فرزند، اگر به‎ حد شکوفایی مصنوعی برسد، همین ‌طور می‌‌شود و کار را خراب می‌‌کند.

تربیت مثل وضوست و تعلیم همچون الفاظ نماز است. کسی نمازش صحیح است که وضو داشته باشد. امام (ع) مطالبش حق بود؛ مثل الفاظ نماز. اما باوضو هم بود؛ یعنی با صدق و اخلاص و صمیمیت سخن می‌‌گفت. از تعلیم و تربیت او، استادهای صدّیق و مخلصی برخاستند که رفتند و با آگاه‌‌ کردن مردم، آن قیام بی‌‌نظیر را برپا کردند. امام با اصلاح روش تعلیم و تربیت علما، ملتی را زنده و آزاد کرد.

همگامی با طبیعت در طفولیت باعث رشد فطرت در کودک می‌‌شود. اگر کودک از آغاز طفولیت، همگام با طبیعت رشد نکند و طبیعت او بسوزد، فطرت نمی‌‌تواند از میانۀ آن جوانه بزند.

تربیت باید از اصلاح ارادۀ مُتربّی برای انتخاب آرزو آغاز شود. اصلاح آرزو، شروع کار تربیت دینی است. اگر قرار باشد انقلابی در جوانان صورت گیرد، انقلاب در آرزوی ‌آن‌هاست. انقلاب فرهنگی و زیربنایی در انسان، دگرگون‌شدن نوع آرزوی انسان است. باید در آرزوی انسان، بقا حاصل شود تا الله و رسول و دار آخرت را بخواهد. این تربیت است.

کتاب شب هشتم محرم/ «پدری به نام حسین» به قلم محمد صحتی سردورودی

با همه دشواری‌ها و ظرافت‌هایش شیرین‌ترین کار عالم تربیت است و مهم‌ترین بستر تربیت خانواده . خانواده اگر خانواده باشد، تربیت شیرین می‌شود و طبیعی. همان‌طور که ما نفس می‌کشیم، در خانواده هم تربیت می‌شویم بی‌آنکه به آن فکر کنیم و بدانیم چه می‌شود. خانواده‌ای که در آن چون حسین (ع) تربیت می‌شود و خانواده‌ای که حسین (ع) تشکیل می‌دهد سرشار از این شیرینی‌ست.

حسین (ع) 57 سال در این جهان زیست و ما تنها به شش ماه پایانی این زندگی می‌پردازیم. درست این است که ما اول از حدیث حیات او شروع کنیم و حسین (ع) را در خانواده به عنوان فرزند، برادر، همسر و پدر ببینیم و از رفتار او برای خانواده خود الگوبرداری کنیم.

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

محمد صحتی سردرودی در کتاب «پدری به نام حسین (ع)» به بیان مهارت‌های تربیتی پیشوای سوم شیعیان در خانواده پرداخته و به گونه‌ای دیگر به زندگی او نگریسته است. نگاهی که انتقال آن به مخاطب سبب می‌شود تا حسین (ع) پیوسته سرلوحه زندگی‌اش قرار بگیرد و معنای مهر و مهربانی، محبت و زندگی عاشقانه در سایه‌سار دلدادگی به زن و فرزند را از او بیاموزد.

کتاب «پدری به نام حسین (ع)» به قلم حجت‌الاسلام محمد صحتی سردرودی در 256 صفحه در شمارگان دو هزار جلد توسط نشر قبسات چاپ و با قیمت 17 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

برشی از کتاب:

«متاسفانه تاریخ گزارش چندانی از رفتار امام حسین (ع) با فرزندانش در خانه و با خانواده به دست نمی‌دهد. تنها نمونه‌ای که ما در ارتباط با فرزند بزرگش امام سجاد (ع) یافتیم روایت کوتاهی است که نقل می‌شود که حضرت پسرش علی را وقتی که خردسال بود به آغوش خویش کشید، نخست میان دو چشمش را بوسید و سپس گفت: پدر و مادرم به فدایت! چه بوی خوبی داری و چه قدر زیبایی؟!

ممکن است درباره این درباره این روایت برخی بگویند چه ضرورتی به نقل این حدیث بود؟ بالاخره هر پدری فرزند خردسال خود را می‌بوسد و مهرش می‌ورزد! در پاسخ گفته می‌شود که افزون به لزوم یادآوری بایسته است توجه کنیم که قوام یک زندگی سالم و اخلاقی با مهر و محبت تحقق می‌یابد و ابراز این مهم در رفتار و گفتار انسان کامل چونان حسین (ع) می‌تواند برای ما بسیار آموزنده باشد.»

کتاب شب نهم محرم/ «آب هرگز نمی‌میرد» به قلم حمید حسام

تاریخ شفاهی روایت شخصی یک نفر مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌های اوست اما گاهی ویژگی‌های شخصیتی راوی، سبب می‌شود که او را در کلام دیگران نیز جستجو کرد و این اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی است که حمید حسام نویسنده برجسته همدانی در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل (ع) و چهار فرمانده لشکر 32 انصار الحسین (ع) آن را ارائه می‌دهد.

در این اثر حمید حسام به خوبی موفق شده تصویرسازی از شخصیت‌ها و مکان‌ها را با توصیفات خود در ذهن خواننده جای دهد و روایتی درست و قوی برآمده از ذوق سرشارش از زندگی سردار جانباز میرزا محمد سلگی فرمانده گردان 152 حضرت ابوالفضل (ع) لشکر 32 انصار الحسین (ع) همدان به مخاطبان کتابش عرضه کند. روایتی که ماحصل بیست ماه مصاحبت و همنشینی با میرزا محمد و همرزمانش می‌باشد.

نمایشگاه کتاب در هیئات مذهبی برتر سراسر کشور برگزار می‌شود

کتاب «آب هرگز نمی میرد» به قلم حمید حسام در 384 صفحه و در شمارگان پنج هزار جلد توسط نشر صریر و 27 بعثت چاپ و با قیمت 28 هزار تومان به بازار نشر عرضه و تا کنون چهل نوبت تجدید چاپ گردیده است.

برشی از کتاب:

کیست این سرو قد تشنه‌لب مشک به دوش؟ تصویری محو از حماسه‌اش در ذهنم باقی مانده بود، اما همیشه تشنه مصاحبت با او بودم. هربار که می‌دیدمش، می‌دانستم که در پس این سیمای آرام و نجیب و قامت بی‌پا، قیامتی ایستاده است که باید میهمان خلوت او شد. اما چگونه می‌توانستم به اعماق اندیشه عاشورایی او نقبی بزنم و آیا می‌شد به شیوه متداول و سنت معمول خاطرات شفاهی، به لایه‌های تو در توی افکارش رسید و میراث عاشورایی آن را استخراج کرد؟

سردار میرزامحمد سلگی فرمانده شهیدانی است که خون قلب‌شان را نثار حسین کرده‌اند. او از تبار انصارالحسین است و حاضر نیست سرمایه گمنامی را با هیچ چیزی در این دنیا معاوضه کند. مشکل کار اینجاست که او بیان خاطرات خود را نوعی حدیث نفس می‌داند و از نظر او باید همچنان مهر سکوت بر لب زد و گمنام ماند و این معامله یعنی عملکرد خود در هشت سال دفاع مقدس را برای فردای خود و قیامت «یوم تبلی السرائر» گذاشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار