بخش اول/ حسین رودسری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

اجتماع مبارزان انقلابی در مدرسه «کمال»/ اعزام طلاب به شهر‌های مختلف برای سخنرانی به رهبری شهید باهنر

همکار شهید باهنر در مدرسه «کمال» گفت: پس از واقعه مدرسه فیضیه قم، گروهی از طلاب تصمیم گرفتند جهت آشنایی مردم با انقلاب اسلامی برای سخنرانی به شهر‌های مختلف بروند. طلاب در ایام محرم به سخنرانی پرداختند و رهبری این گروه از طلاب را شهید باهنر بر عهده داشت.
کد خبر: ۳۶۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۳ - 01September 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهید باهنر، در آموزش و پرورش رقم خورد. او پیام انقلاب اسلامی را در قالب درس به دانش آموزان می‌رساند. شهید باهنر در این زمینه بیان کرده است: «از بین همه مشاغل و امکانات مختلفی که وجود داشت و پیشنهاد می‌شد، آموزش و پرورش را انتخاب کردم و در آموزش و پرورش هم دفتر تألیف کتاب‌های دینی را انتخاب کردم.» وی با تمام مخالفت‌های ساواک در زمینه فرهنگی وارد صحنه شد و به خوبی عمل کرد. شهید باهنر علاوه بر تدریس، با دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی همکاری داشت و برنامه‌های تعلیمات دینی، تحت نظر وی تهیه و تنظیم می‌شد. وی در زمینه علوم دینی و نیز کتب درسی حدود ۲۹ کتاب و جزوه تالیف کرد و به رشته تحریر درآورد.

به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدجواد باهنر، خبرنگار ما به گفت‌وگو با «حسین رودسری» نویسنده کتاب «الگوی حضور (نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت)» که با شهید باهنر همکاری داشت، پرداخت. در ادامه بخش اول از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

اجتماع مبارزان انقلابی در مدرسه کمال/ اعزام طلاب به شهر‌های مختلف برای سخنرانی به رهبری شهید باهنر

حسین رودسری با اشاره به زندگی‌نامه شهید باهنر اظهار داشت: محمدجواد باهنر در سال ۱۳۳۳ برای ادامه تحصیل به قم سفر کرد. وی دوره کارشناسی خود را سال ۳۷ در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران گرفت. باهنر سال ۴۱ در کنار تحصیل، فعالیت‌های سیاسی خودش را آغاز کرد. همان سال برخی از طلاب تصمیم می‌گیرند که برای ترویج مسائل فرهنگی، به خارج از کشور سفر کنند. شهید باهنر در نظر داشت تا به ژاپن برود. او به صورت فشرده درس زبان خارجی را آموخت، اما به جهت مشکلات سیاسی این سفر انجام نشد.

وی با اشاره به وقایع رخ‌داده در سال ۴۲ در مدرسه فیضیه قم ادامه داد: پس از این حادثه، گروهی از طلاب تصمیم گرفتند جهت آشنایی مردم با انقلاب برای سخنرانی به شهر‌های مختلف بروند. این طلاب در پنج روز نخست ماه محرم، در سخنرانی‌ها مسائل سیاسی را مطرح کردند. در سخنرانی روز ششم محرم، سخنرانی طلاب‌ علیه رژیم انجام شد. رهبری این گروه از طلاب را شهید باهنر بر عهده داشت.

رودسری خاطرنشان کرد: در روز ششم محرم شهید باهنر در یک مسجد در شهر همدان سخنرانی داشت که توسط ماموران رژیم پهلوی شناسایی شد. مردم قصد داشتند که شهید باهنر را فراری دهند، اما سرانجام دستگیر شد. رئیس شهربانی به خاطر شعار‌ها و فشار‌های مردم، شهید باهنر را آزاد کرد. این در حالی است که دیگر طلاب، سخنرانی را ادامه می‌دادند.

وی عنوان کرد: شهید باهنر در سالگرد حمله به مدرسه فیضیه، در مسجد جامع تهران سخنرانی کرد. آنروز هم نیرو‌های امنیتی قصد دستگیری وی را داشتند، اما مردم او را از درب دیگر مسجد خارج کردند. سرهنگ طاهری دستور داده بود که نیرو‌های امنیتی به زور اسلحه مردم را پراکنده کنند تا بتوانند باهنر را دستگیر کنند. متاسفانه شهید باهنر دستگیر و به چهار ماه حبس محکوم شد. وی در این مدت در زندان انفرادی قزل‌قلعه در بند بود.

رودسری تصریح کرد: شهید مطهری آن زمان رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. پس از آزادی شهید باهنر، از او درخواست کرد تا استادی این دانشگاه را بپذیرد. پس از ورود وی به این دانشگاه، تحصیل خود را نیز در مقطع دکتری ادامه داد. مدتی بعد، شهید باهنر در مسجد هدایت به سخنرانی پرداخت. سخنرانی‌های وی باعث شد که روز به روز بر جمعیت این مسجد افزوده شود.

وی با اشاره به اجتماع مبارزان انقلابی در مدرسه کمال، گفت: از آن‌جایی که آموزش و پرورش برای شهید باهنر بسیار اهمیت داشت، به مدرسه کمال رفت. شهید بهشتی در این مدرسه زبان انگلیسی و انشا، شهید مطهری درس دینی و شهید رجایی درس ریاضی تدریس می‌کردند. شهید بهشتی طی نامه‌ای از یدالله سحابی مدیر مدرسه کمال درخواست کرد که من نیز به این مدرسه بروم، از این رو من نیز به عنوان معلم دینی در این مدرسه مشغول به کار شدم.

رودسری با بیان این که شهید بهشتی و باهنر یک روح در دو بدن بودند، گفت: آن‌ها معتقد بودند که باید از راه آموزش، دانش‌آموزان را از نظر علمی، دینی و سیاسی رشد دهیم. بسیاری از دانش آموزان مدرسه کمال به جهت ارتباط با بزرگان دین و مبارزان انقلابی رشد علمی و دینی خوبی داشتند.

ادامه دارد...

131

نظر شما
پربیننده ها