رضا صدرالحسینی:

توان نفوذ آمریکا در حوزه سیاسی ـ اجتماعی عراق رو به کاهش است

تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: اقدام آمریکایی‌ها در فضای مجازی در قالب توهین به ارتش عراق، نشان‌دهنده این است که کف‌گیر آمریکایی‌ها به ته دیگ خورده و این امکان برایشان وجود نداشته که از هیچ راه دیگری استفاده کنند.
کد خبر: ۳۵۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ - 21August 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی اهداف آمریکا از توطئه‌چینی‌های جدید علیه عراق به صورت تلفنی با دکتر سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسایل سیاسی روی آنتن رفت.

سید رضا صدرالحسینی با اشاره به تلاش‌های مذبوحانه آمریکا در عراق اظهار داشت: عراق زمانی توسط برمر به عنوان حاکم آمریکایی اداره می‌شد. از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون با فراز و نشیب‌هایی شرایطی به وجود آمده که مردم عراق در دموکراسی‌ترین شرایط به پای صندوق‌های رای می‌روند و بر اساس علایق سیاسی خودشان نمایندگان خود را برای پارلمان انتخاب می‌کنند. پارلمان و همچنین دولت تشکیل می‌شود و نخست وزیر قانونی وزرای خودش را معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه عراق به عنوان یکی از دموکراتیک‌ترین کشور‌های عرب منطقه مطرح است و آمریکایی‌ها از این مسئله خشنود نیستند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها به شیوه‌های مختلف و شکل‌های مختلف مایلند تا اختلال در روند اداره کشور عراق ایجاد کنند. بر این اساس گهگاهی مشاهده می‌کنیم که در بعضی از موضوعات مثل حوزه جنگ نرم وارد می‌شوند و برای ایجاد اختلاف، اقداماتی را می‌کنند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در خصوص اقدامات آمریکایی‌ها علیه عراق، متذکر شد: به دلیل استقلال و توانی که امروز دولت و ارتش عراق و نیرو‌های حشدالشعبی که بخش قابل توجه و مهم ارتش عراق هستند، اجازه دخالت در امور مختلف را در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی به آمریکایی‌ها نمی‌دهند، ولی آمریکایی‌هایی با توجه به امکانات نرم افزاری که در عراق دارند، تلاش‌هایی را صورت می‌دهند که به گونه‌ای تحریک قومیت، تحریک مذهب و تحریک بعضی از اقشار را داشته باشند.

صدرالحسینی در ادامه به ارزیابی نقش آفرینی کشور‌های متجاهر منطقه در صحنه سیاست داخلی عراق پرداخت و گفت: امارات جایگاهی در حوزه ورود به مسایل داخلی عراق ندارد، اما با توجه به مرز موجود و موضوع قومیت و مذهب مشترکی که بین دو ملت عراق و عربستان است قطعا عربستان علاقه‌مند است تا به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای اهداف آمریکا را در صحنه سیاسی اجتماعی عراق همراهی و کمک کند.

وی در عین حال افزود: تنفری که در حال حال حاضر بین اقشار مختلف مردم عراق از عربستان هست، فراموش نشدنی است، چون مردم عراق می‌دانند که یکی از حامیان جدی صدام و یکی از حامیان جدی جریان تروریستی داعش، عربستان بوده است و حتی در سال گذشته میلادی وقتی محمد بن سلمان می‌خواست وارد عراق شود تا حد نصب پلاکارد در خیابان‌ها جلو رفتند، اما اعتراضات سنگین مردم عراق باعث شد تا محمد بن سلمان نتواند وارد خاک این کشور شود.

این کارشناس مسایل سیاسی در خصوص چرایی روش جدید آمریکایی‌ها برای نفوذ در عراق عنوان کرد: آن‌ها به این دلیل از درون خاک عراق به طور مستقیم در فضای مجازی اختلال ایجاد می‌کنند که دیگر هم پیمانانشان که از لحاظ زبانی و نژادی با مردم عراق خیلی نزدیک هستند، هیچ راهی ندارند و سد محکم آگاهی و بصیرت مردم عراق از اینکه آن‌ها بتوانند اقدامی را در راستای اهداف آمریکا بردارند جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه توان نفوذ آمریکایی‌ها در موضوعات سیاسی اجتماعی عراق بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: این اقدام در فضای مجازی که در قالب توهین به ارتش عراق به عنوان یکی از پدیده‌های قوام بخش جریان سیاسی عراق محسوب می‌شود، نشان دهنده این است که کفگیر آمریکایی‌ها به ته دیگ خورده و این امکان برایشان وجود نداشته که از هیچ راه دیگری بتوانند استفاده کنند مگر از راه شفاف بیایند و این اقدام را انجام دهند و در مقابلش هم قطعا از طرف مردم مقابله صورت گرفته هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه رسانه‌ای.

صدرالحسینی با اظهار بر اینکه سرمایه گذاری آمریکایی در عراق به عنوان پلی برای نفوذ امنیتی و سیاسی در بین فضای داخلی و حتی ساختار قدرت عراق از جمله خیالات آمریکایی‌ها بر روی کاغذ است، گفت: انتخابات گذشته نشان داد که آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ گونه نقشی در تعیین سرنوشت سیاسی مردم داشته باشند.

وی افزود: در کویت نیز نشستی برای سرمایه گذاری در عراق برگزار شد، در این جلسه آمریکایی‌ها کمتر از همه حاضر به سرمایه گذاری شدند و حتی آن‌هایی هم که آنجا رقم‌های بزرگ و قابل توجهی را مطرح کرده بودند تا به حال یک هزارم آن رقم را هم حاضر نشدند به صورت واقعی وارد میدان کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: تاکنون بهترین راهبرد را جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت عراق داشته است و این را تمام مسئولین حوزه‌های مختلف در عراق اذعان دارند. هیچ گاه سیاست‌های جمهوری اسلامی مداخله گرایانه نبوده و هیچ گاه جمهوری اسلامی به مردم و مسئولین عراق نگفته است که باید این کار را کنید و اگر هم موضوعی بوده به صورت پیشنهاد بوده و در حقیقت پذیرش نهایی توسط عراقی‌ها بوده که می‌خواستند این سیاست‌ها را در صحنه عمل در عراق پیاده کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها