احمدعلی راغب خبر داد

تاریخ موسیقی انقلاب مکتوب می‌شود/ خطر بی‌هویت شدن موسیقی ایرانی

مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: موسیقی دیگر حال و هوای دو دهه گذشته را ندارد و می توان گفت ارتباطات میان هنرمندان موسیقی به قدری کم شده که شرایط را برای ادامه فعالیت کم کرده است.
کد خبر: ۳۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ - 09December 2014

تاریخ موسیقی انقلاب مکتوب می‌شود/ خطر بی‌هویت شدن موسیقی ایرانی

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "احمد علی راغب" مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی از تدوین و گردآوری کتاب زندگینامهاش توسط تعدادی از شاگردانش خبر داد و گفت: من هم اکنون در بازنشستگی کاری هستم و دیگر توان تهیه و تولید گسترده آثار موسیقایی انقلابی را ندارم اما در همین مدت تلاش کردم در حد مشورت و راهنمایی در کنار مجموعه هایی که در حوزه موسیقی به ویژه موسیقی انقلاب کارهایی را انجام می دهند، باشم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تعدادی از شاگردانم که در این سالها لطف زیادی به من داشتند به تازگی تصمیم گرفته اند که مجموعه کتاب هایی را از زندگینامه هنری من و همچنین موسیقی انقلاب تدوین کنند که اتفاق خوبی است. این کتاب ها علاوه بر تشریح جزییات زندگی هنری من در عرصه موسیقی به بیان مکتوب گوشه ای از فعالیتهای هنرمندان در زمینه موسیقی و همچنین تاریخ موسیقی انقلاب می پردازد و به نظرم گام موثری در ثبت و بازشناسی موسیقی انقلاب خواهد داشت.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی انقلاب با انتقاد از شرایط این سالهای موسیقی تصریح کرد: متاسفانه موسیقی دیگر حال و هوای دو دهه گذشته را ندارد و می توان گفت ارتباطات میان هنرمندان موسیقی به قدری کم شده که شرایط را برای ادامه فعالیت کم کرده است. البته در این میان نمی توان از کمرنگ شدن ارتباط نسل جوان با هنرمندان پیشکسوت چشم پوشی کرد.

راغب ادامه داد: متاسفانه شرایط موسیقی در کشورمان به سمتی کشیده شده که روندی بی هویت بر این جریان هنری حاکم شده و من اصلا نمی دانم هم اکنون در چه جایگاهی قرار دارد. به همین جهت است که چندان به آینده موسیقی این سرزمین خوشبین نیستم و این حقیقتی است که باید به آن بیشتر از اینها توجه کرد.

این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: همه هنرمندان موسیقی امیدوارند که شرایط فعلی موسیقی از این حالت رخوت و بدون هویت بیرون بیاید در غیر این صورت امیدی به اعتلا و گسترش این هنر ارزشمند نیست.

احمدعلى راغب آهنگساز جاودانه های موسیقی انقلاب اسلامی به سال ۱۳۲۳ شمسى در خانوادهاى هنردوست و هنرشناس در بندرانزلى متولد شد. او موسیقی را از کودکی نزد مادرش آموخت و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و در ارکستر فرهنگ و هنر و رادیوی گیلان به فعالیت پرداخت.

سرودهای «شهید مطهر»، «آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «خجسته باد این پیروزی»، «بانگ آزادی»، «راه رجا»، «بابا خون داد»، «همشاگردی سلام»، «مدرسه ها واشده» از آثار ماندگار وی هستند.

جلیل شهناز، جواد معروفى، علىاکبر سرخوش، مصطفى کسروى، فریدون ناصرى، فرهاد فخرالدینى، مرتضى حنانه، هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف از جمله هنرمندانی هستند که راغب در محضر آنها به آموختن موسیقی مشغول بود.

او همچنین از آغاز فعالیت هنری خود تاکنون به انتشار ۱۴ آلبوم موسیقی در مقام آهنگساز اهتمام داشته است که عمدتا در سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی تولید و و با صدای خوانندگانی چون محمد گلریز، عبدالحسین مختاباد، بهرام حصیری، ناصر مسعودی، حسن همایونفال، بهرام گودرزی منتشر شده اند. «صدای عشق»، «پرچین»، «کوارشیم»، «شکوفه اشک»، «اشک مهتاب» برخی از این آلبوم هاست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها