رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پیام امام برای آزادسازی پاوه، اراده رزمندگان را پولادین ساخت

حجت‌الاسلام حسن نوروزی گفت: یکی از همرزمان شهید چمران تعریف می کرد که پاوه زمانی آزاد شد که حضرت امام در رادیو پیام داد که هیچ کس حق ندارد بند پوتینش را باز کند مگر محاصره پاوه شکسته شود، همین پیام که پخش شد خود به خود کومله‌ها که روی کوه‌ها پنهان بودند، همه فرار کردند.
کد خبر: ۳۵۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵ - 21August 2019

پیام امام برای آزادسازی پاوه، اراده رزمندگان را پولادین ساختبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سالگرد گرامی‌داشت شکست حصر پاوه بهانه ‌ای شد تا به سراغ «حجت‎الاسلام حسن نوروزی» رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی برویم و با او به گفت‌وگو بنشینیم.

حجت‎الاسلام نوروزی که در فروردین سال ۱۳۵۹ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی استان قم برای تبلیغ به شهرستان قصر شیرین اعزام شده بود، از زمره رزمندگان پیشکسوت و آزادگان دفاع مقدس به شمار می آید که سال های بسیاری را در اسارت رژیم بعث عراق گذرانده است. رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در خصوص غائله پاوه اظهار داشت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن سخت در تلاش بود که انقلاب نو پای ما را ویران کند و یکی از حربه ‌های دشمن برای تحقق اهداف ضد ایرانی ‌اش، ایجاد تفرقه و تنش میان مردم و به خصوص قومیت ‌های کشورمان بود. آمریکا و متحدانش پیروزی انقلاب اسلامی ما را برنمی ‌تابیدند؛ به همین دلیل از مسیرهای مختلف کوشیدند تا برای نظام و انقلاب اسلامی ما بحران ایجاد کنند که یکی از آن بحران چالش‌ ها غائله پاوه بود. آمریکا و انگلیس بر این باور بودند که روحانیت در اداره کشور ناتوان است اما به مرور زمان وقتی شاهد اقتدار ایران به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی شدند، به شدت بر تحقق خواسته و اهدافشان مبنی بر نابودی نظام و انقلاب اسلامی پافشاری کردند. نظام سلطه با تحریک حزب دموکرات در کردستان، حزب چپ‌گرا در گنبد و کرمانشاه درصدد بود تا با ایجاد شکاف در میان مردم، آرمان و ارزش‌ های انقلاب را تضعیف کند و رو به زوال بکشاند.

تحریک محرومان علیه انقلاب اسلامی

بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات و توطئه ‌های ضد ایرانی دشمن شروع شد؛ گنبد، کردستان و خوزستان محور اجرای نقشه های بدخواهان و معاندان نظام و انقلاب اسلامی شد و گروه ‌های ضد انقلاب در سنندج، مهاباد و نقده تحت حمایت‌های بلوک غرب و شرق برنامه ‌ها و فعالیت ‌های خود را علیه انقلاب اسلامی آغاز کردند. فقر و محرومیت مردم کرد مورد هدف و سوءاستفاده گروهک ‌های منافق و احزاب چپ‌گرا درآمد و کوشیدند تا آنها به همین حربه تحریک کرده و به نفع استعمار و علیه انقلاب اسلامی به قیام وادارند. با شعارهای زیبا، نوید و وعده‌های دروغ دست به کار شدند تا مردم ساده، اما غیور و انقلابی را تحریک کرده و انقلاب نوپای کشورمان وارد جنگ کنند؛ دشمنی دشمنان غربی و شرقی با نظام و انقلاب اسلامی به قدری عظیم بود که آنها دست نشانده های خود در داخل کشورمان را به گونه ای آموزش داده بودند که آنها بی هیچ نگرانی و عذاب وجدانی شهرها را به آتش کشیده و تخریب کردند و مردم بی‌گناه و بی‌پناه را از بین بردند و مانع ورود ارتش به این مناطق شدند و کردستان را به خاک و خون کشیدند.

غائله پاوه ارتباط مستقیم با بقای انقلاب اسلامی داشت

در حقیقت غائله پاوه ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بقای انقلاب اسلامی داشت؛ به همین دلیل تمام تلاش  نیروهای مردمی اعم از بسیج و سپاه و به خصوص چهره های برجسته و شاخصی همچون چمران و چمران ها در ختم غائله کردستان بسزا و ستودنی است. شخصیت و منش چمران تأثیر بسزایی در ختم غائله کردستان داشت؛ روحیه شجاعت و شهامت بی‌نظیر چمران باعث شد که شهر پاوه، در حالی که در آستانه سقوط بود، در مقابل هجوم همه جانبه ضد انقلاب پایداری کند و در واقع این ایستادگی بی ‌نظیر بود که موجب بسیج همگانی نیروهای نظامی و نجات کردستان از خطر تجزیه شد.

پاوه زمانی آزاد شد که حضرت امام در رادیو پیام داد

یکی از رموز موفقیت رزمندگان در ختم غائله پاوه پیام تاریخی امام بود، «شاه حسینی» یکی از همرزمان چمران در پاوه در این‌باره گفته است که «پاوه زمانی آزاد شد که حضرت امام در رادیو پیام داد که هیچ کس حق ندارد بند پوتینش را باز کند مگر محاصره پاوه شکسته شود، همین پیام که پخش شد خود به خود کومله ‌ها که روی کوه ‌ها پنهان بودند همه فرار کردند. اما شهید چمران به ما پیشنهاد کرده بود جیره ‌ای که از تهران برای ما می ‌آمد، نصف می‌ کردیم و به زن و بچه ‌های همین کومله‌ ها می‌دادیم؛ و همین رفتارهای چمران باعث شد که همه کردهای بومی منطقه به کمک نیروهای پاسدار بیایند و نقشه ضدانقلاب نقش برآب شود.»

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار