رئیس حوزه علمیه کرج:

نظام اقتصادی ایران با قرآن فاصله دارد

حجت‌الاسلام منطقی با بیان اینکه نظام اقتصادی ایران از قرآن اخذ نشده گفت: نظام اقتصادی فعلی ایران برگرفته از مدل‌های موجود در دنیاست.
کد خبر: ۳۵۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ - 18August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ویژه برنامه «در ساحل سخن» رادیو گفت‌وگو به مناسبت دهه ولایت با موضوع قرآن در نهج البلاغه و حضور حجت الاسلام محمود عینی استاد حوزه، حجت الاسلام علی زمانی استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام منطقی رئیس حوزه علمیه کرج و امام جمعه سابق ماهدشت روانه آنتن شد.

حجت الاسلام زمانی در این ویژه‌برنامه با اشاره به تأکید ویژه امیرالمومنین (ع) درباره قرآن اظهار داشت: حضرت در وصیت نامه خود می‌فرمایند: «مراقب باشید کسی از عمل به قرآن از شما سبقت نگیرد»، همچنین حضرت در خطبه ۱۹۸، قرآن را چشمه‌ای معرفی می‌کنند که هیج وقت تمام نمی‌شود یا در خطبه اول نهج البلاغه دو نشانه را برای دینداران معرفی می‌کنند: اول فروتنی در برابر عظمت الهی و دوم اعتراف به عزت خداوند که البته این دو باید در عمل و رفتار ما بروز و ظهور داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سفارش قرآن و نهج البلاغه به تواضع و فروتنی گفت: حکمت ۴۰۶ نهج البلاغه و آیاتی از قرآن به این موضوع اشاره و تاکید دارند.

در ادامه حجت‌الاسلام منطقی با مقایسه منشأ علوم و معارف بشری و قرآن اظهار داشت: علوم بشری منشأ تجربی دارند، اما منشا قرآن، علوم الهی است.

رئیس حوزه علمیه کرج با بیان اینکه علوم الهی افق دید انسان را بالاتر برده و نگاه دنیایی و آخرتی ما را اصلاح می‌کند افزود: یکی از اشکالات بشر این است که دائما تجربه می‌کند، اما راه را پیدا نمی‌کند درصورتیکه با حرکت به سمت قرآن نقشه راه را پیدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه تأکید بسیاری بر اهمیت قرآن دارند و با توجه به قابل فهم نبودن برخی سطوح قرآن برای همه آن را در نهج البلاغه تفسیر می‌کنند.

حجت الاسلام منطقی با اشاره به بیانات حضرت در خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه گفت: «قرآن امر کننده و نهی کننده و صامت و ناطق است.» قرآن به برخی امور تشویق و از برخی امور نهی می‌کند. ظاهر قرآن ساکت است، اما گوینده‌ای است که باید از مطالب درون آن بهره برد.

وی با تصریح بر اینکه نظام اقتصادی ایران از قرآن اخذ نشده گفت: نظام اقتصادی فعلی ایران برگرفته از مدل‌های موجود در دنیاست. نجات ما در این است که در همه امور به ویژه نظام اقتصادی به سمت قرآن حرکت کنیم.

رئیس حوزه علمیه کرج همچنین به فرازی دیگر از سخنان حضرت در نهج البلاغه گفت: «اگر کسی اهل خواندن قرآن باشد و بمیرد و به جهنم برود یعنی این فرد آیات را به مسخره گرفته و اهل عمل به قرآن نبوده است.»

حجت الاسلام منطقی بیان اینکه نهج البلاغه سفارش ویژه‌ای به تواضع دارد گفت: در مدل‌های نظام غربی، نه تنها غنی در برابر فقیر متواضع نیست بلکه غنی، غنی‌تر و فقیر فقیتر می‌شود. ما در نظام اسلامی باید مراقب این مدل‌ها باشیم.

در پایان، حجت الاسلام عینی با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین (ع) در خطبه ۱۸ نهج البلاغه گفت: «قرآن علم پروردگار است که ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد.»

استاد حوزه با اشاره به اینکه حکومت امام زمان (عج) بر مبنای قرآن خواهد بود گفت: توجه به قرآن مربوط به زمان و موضوع خاصی نیست. قرآن از نظر زمانی حد و حدود ندارد و در همه مکان‌ها نیز قابل توجه است.

حجت الاسلام عینی با اشاره به خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه درخصوص شِفا در قرآن مطرح کرد: ما باید از قرآن شِفا طلب کنیم بدین معنا که نگاه ما در همه زمینه‌ها باید به قرآن متصل باشد.

وی همچنین حُزن و خشیت قرآنی را دو مسئله مهم برشمرد و گفت: قرآن به ما می‌آموزد که ترس ما از خداوند باید مبتنی بر دانش ما باشد و از خداوند حیا کنیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه به موضوع تکبر اشاره دارد گفت: حضرت می‌فرمایند: «مردم از آنچه بر ملت‌های متکبر گذشت عبرت گیرند و به کسانی که از دنیا رفته‌اند فکر کنند. از آثار کبر و غرور به خداوند به پناه ببرید همانطور که در حوادث به خدا پناه می‌برید. اگر خدا تکبر را جایز می‌دانست آن را برای اولیای خود مجاز می‌شمرد درصورتیکه اولیا از قشر مستضعف بودند و خداوند همواره آن‌ها را با ترس و فقر و بیم می‌آزمود.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار