پیشنهاد عجیب شبه‌نظامیان امارات در جنوب یمن به «حفتر» در لیبی

یکی از عناصر مهم تحت حمایت امارات در درگیری‌های اخیر در جنوب یمن، به شبه‌نظامیان شرق لیبی، پیشنهاد کمک ارائه کرد.
کد خبر: ۳۵۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ - 12August 2019

پیشنهاد عجیب شبه‌نظامیان امارات در جنوب یمن به «حفتر» در لیبیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هانی بن بریک» نایب رئیس گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات است، به شبه‌نظامیان شرق لیبی، پیشنهاد کمک ارائه کرد.

بن بریک کسی است که چهارشنبه گذشته (شانزدهم مرداد 1398) از شبه‌نظامیان «الحزام الامنی» وابسته به امارات در جنوب یمن خواستار جنگ علیه دولت «عبد ربه منصور هادی» شد و سرانجام چهار روز بعد (شنبه گذشته) کاخ ریاست جمهوری در عدن را تصرف کرد.

دولت منصور هادی اکنون در ریاض مستقر است و مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارد. مشاور دولت هادی در امور پارلمانی، این اقدام بن بریک را کودتای امارات علیه دولت هادی توصیف کرد. ریاض و ابوظبی جنگ علیه یمن را به دلیل آنچه «حمایت از دولت قانونی منصور هادی» می‌نامند، آغاز کرده و هادی نیز عدن را پایتخت موقت خود نامیده بود.

اکنون هانی بن بریک که متهم به کودتا علیه «دولت منصور هادی» است، دولت «فایز السراج» در طرابلس لیبی را «شبه‌نظامیان به ظاهر قانونی» توصیف و به «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی که علیه طرابلس در حال جنگ است، پیشنهاد کرده که به او در این جنگ کمک کند.

حفتر فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی است که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌نامند. حتفر از فروردین گذشته، با حمایت عربستان، امارات و مصر جنگی را علیه طرابلس (پاپتخت لیبی) آغاز کرده تا آن را تصرف کند.

هانی بن بریک در توییترش نوشت: به امید خدا، در این این روز‌های با فضیلت [عید قربان]ارتشبد حفتر هم کار را با شبه‌نظامیان تروریستی مورد حمایت قطر و ترکیه یکسره می‌کند؛ شبه‌نظامیانی که در پوشش دولت قانونی در طرابلس، پایتخت لیبی مستقر شده‌اند.

بن بریک افزود: ما آماده‌ایم که برادران خود در لیبی را کمک و تجربیات خود را در خصوص شبه‌نظامیانی که پوشش دولت قانونی به خود می‌گیرند، انتقال دهیم. فقط مکانش تفاوت دارد و حامیان [این شبه‌نظامیان]یکی هستند؛ ترکیه و قطر.

این توییت بن بریک که برخی رسانه‌ها مثل اسپوتنیک روسیه آن را «غافلگیرکننده» خوانده‌اند، حاکی از آن است که حفتر نیز از حمایت امارات برخوردار است و امارات در جنگی که علیه دولت «فایز السراج» که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، دخیل است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار