کاظمی:

«نقاشی قهوه‌خانه» پس از ۲۵ سال، تک‌صدایی غرب نسبت به ماجرای «میکونوس» را شکست

نویسنده کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» گفت: پس از تحقیقات اولیه در مورد «میکونوس» متوجه غرض‌ورزی غربی‌ها شدم و حق را با دارابی دانستم که بخواهد روایت خود را از «میکونوس» داشته باشد. به این ترتیب کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» متولد شد تا تک‌صدایی غرب نسبت به «میکونوس» پس از ۲۵ سال بشکند.
کد خبر: ۳۵۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ - 06August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ویژه برنامه «گزارشگاه نقاشی قهوه‌خانه» دیروز (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، عبدالحمید قره‌داغی، مجدالدین معلمی، محمدعلی گودینی و جمعی از ‏استادان، صاحب‌نظران، پژوهشگران، و علاقه‌مندان به عرصه‌های تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در گالری ‏ابوالفضل عالی حوزه هنری آغاز شد.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، در این مراسم با اشاره به سالروز حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: مراسم «گزارشگاه نقاشی قهوه‌خانه» در چنین روزی آغاز می‌شود. این رویداد، اتفاق بدیعی است و دوستان اهل پژوهش با نوع کار تاریخ شفاهی در حوزه هنری آشنا می‌شوند. در حوزه هنری مبنای کار تاریخ شفاهی پژوهش محور است و محققان تنها به گفته‌های مصاحبه شوندگان اکتفا نکرده و اعتبارسنجی می‌کنند و اثری که ارائه می‌شود قابل اعتنا در تاریخ‌نگاری خواهد بود.

وی افزود: محسن کاظمی، مولف کتاب «نقاشی قهوه خانه»، خود یکی از عناصر اصلی و اساسی تاریخ شفاهی در حوزه هنری بودند و در کتاب «خاطرات عزت‌شاهی» نیز ویژگی‌های قلم ایشان را دیدیم.

مومنی‌شریف با بیان اینکه ویژگی تاریخ شفاهی خواندنی بودن آن است، عنوان کرد: قدیم آثار غربی‌ها را با آثار خودمان مقایسه می‌کردم و تاسف می‌خوردم. کار تاریخ ما به‌ویژه بعد از مشروطه تنها برای اهل فن مورد استفاده بوده است. در سال‌های اخیر تاریخ شفاهی کشورمان خواندنی شده است و امروز شاهد آثاری هستیم که مانند یک رمان خواندنی هستند. اثر آقای کاظمی یکی از ویژگی‌هایش همین است که نگاه‌ها به این اثر بیشتر احساسی بوده و کسی نتوانسته است به لحاظ اسناد و تاریخی ایرادی به اثر وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران حوزه هنری اهل صبر هستند، عنوان کرد: این فرصت و ویژگی در حوزه هنری وجود دارد که برای طرح‌های بزرگ وقت صرف شود و آقای کاظمی بیش از ۸ سال برای این اثر کار کرده‌اند. معتقدیم از کار‌های عجله‌ای باید دوری کرد.

رئیس حوزه هنری اظهار داشت: اتفاقاتی مانند چیزی که بر سر آقای دارابی رخ داده در دنیا کم نبوده است. اخیرا سالگرد شهید سید محمدعلی‌شاه موسوی گردیزی بود. ایشان پزشکی بودند و بیش از ۴۰ ماه در زندان گوانتانامو اسارت کشیدند و شکنجه‌های سختی شدند. اسارت ایشان هم بی دلیل بوده است و بعد‌ها آزادشان می‌کنند و سال گذشته ایشان را در مسجدی به شهادت می‌رسانند. امیدوارم عزیزان پژوهشگر از این مظلومین دفاع کنند و حقشان را ادا کنند. ان‌شاءالله کار بدیعی که در کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» صورت گرفته در تاریخ شفاهی ادامه داشته باشد.

در این مراسم محسن کاظمی نویسنده کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» گفت: حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم، اما حرف عملی ما در مورد کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» امروز در گالری ابوالفضل عالی به نمایش گذاشته شده است و همه می‌توانند برای اطلاع و آشنایی از اسناد، مدارک و تلاش‌های ما در راستای به ثمر رسیدن این کتاب به این گالری مراجعه کنند.

وی افزود: کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» در بهمن ۱۳۹۷ هم‌زمان با چهلمین سال انقلاب اسلامی منتشر شد. درست است که این کتاب در یک روز منتشر شد، اما حاصل یک دهه پژوهش بوده است که به همراه مجموعه‌ای از دوستانم در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری تولید شد.

کاظمی ادامه داد: موضوع این کتاب به سرگذشت کاظم دارابی مربوط می‌شود؛ فردی که سال ۱۹۹۲ مصادف با سال ۱۳۷۱ شمسی در آلمان به عنوان تنها متهم ایرانی بر سر ماجرای «میکونوس» که در راستای آن چهار عضو حزب دموکرات کردستان به قتل رسیدند دستگیر می‌شود.

این پژوهشگر در همین راستا افزود: دارابی پس از دستگیری ۱۵ سال و دو ماه در زندان به سر می‌برد. محاکمه ایشان به مدت سه سال و نیم طول می‌کشد و یکی از طولانی‌ترین دادگاه‌های اروپا به حساب می‌آید و هزینه بسیاری برای آن شد تا یک ایرانی را متهم کنند و به اهداف خود برسند.

کاظمی در خصوص چگونگی و دلیل پرداختن به این موضوع گفت: سوژه نوشتن کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» این بار خودش به سراغ من آمد؛ چرا که دارابی سال ۲۰۰۱ در زندان تِگِل به صورت اتفاقی با یکی از کتاب‌های من حاوی خاطرات «احمد احمد» بر حسب برخی تسهیلات داده شده به ایشان به‌عنوان یک زندانی آشنا می‌شود. دارابی اینجای زندگی به قلم من علاقه‌مند می‌شود و پس از آزادی و ورود به ایران پا در حوزه هنری می‌گذارد و پیگیر دیدار با ما می‌شود. این رویداد نقطه شروع نگارش کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» بود.

وی افزود: نگارش کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» اصلا ساده نبود؛ چرا که بنده همانند بسیاری دیگر از محققین و پژوهشگران نگاه و ذهنیتی از پیش تعیین شده به موضوع «میکونوس» داشتم. اما با راهنمایی استاد عزیزم جناب بهبودی از اینکه با ذهنیتی از پیش تعیین شده در این موضوع تحقیق و پژوهش کنم دوری کردم؛ چرا که لازمه تحقیق منصفانه نگاه بی‌طرفانه به رویداد‌های مورد تحقیق است.

کاظمی ادامه داد: پس از تحقیقات اولیه در مورد «میکونوس» متوجه شدم تمامی اخبار و روایات منتشر شده علیه دارابی به عنوان یک ایرانی از سوی غربی‌ها یک طرفه و مغرضانه بوده است. پس حق را با دارابی دانستم که بخواهد روایت خود را از «میکونوس» داشته باشد. به این ترتیب کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» متولد شد تا تک‌صدایی غرب نسبت به «میکونوس» را پس از ۲۵ سال بشکند.

این پژوهشگر با اشاره به هجمه تبلیغات منفی علیه این موضوع از سوی رسانه‌های غربی گفت: از آنجایی که این کتاب اثری تحقیقی و پژوهشی است نشان می‌دهد که غربی‌ها طی ۲۵ سال گذشته تلاش‌های بسیاری به کار بستند تا روایت‌های دلخواه خود را از «میکونوس» به تاریخ تحمیل کنند. آن‌ها در این راستا کتاب‌های اسنادی، رمان و خاطره‌نگاری‌های بسیاری منتشر کردند. همچنین یک رساله دکتری در آلمان با همین موضوع با عنوان «محاکمه میکونوس» دفاع شد. طی سال‌هایی که غربی‌ها در حال سندسازی تحریف تاریخ به سود خود و علیه ایران بودند، ما سکوت کردیم و منفعل بودیم. در تمام ۲۵ سال گذشته به صورت منظم رسانه‌های غربی هم‌زمان با سالروز رویداد «میکونوس» اقدام به پخش فیلم‌های ساخته شده خود با این موضوع کرده‌اند. بی‌شک امسال نیز برای این موضوع فعال خواهند بود.

کاظمی افزود: برای نگارش این کتاب ۴۹۰۲ فقره سند در اختیار داشتیم که تولید نهاد‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران نبوده است. بلکه از سوی «ب ک. آ»، «ال اف آ» و «سیستم قضایی آلمان» تولید و جمع‌آوری شده‌اند. تمامی این اسناد را ما در حوزه هنری دسته‌بندی، ترجمه و فیش‌برداری کردیم تا در جای مناسب و مورد نیازِ کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین و معتبر‌ترین اسنادی که برای تولید این کتاب به کار گرفته‌ایم حکم دستگاه قضایی آلمان است. حکمی که با ۳۹۵ صفحه ترجمه کردیم و از محتوای آن برای نگارش این کتاب بهره بردیم.

کاظمی ادامه داد: در کنار تمامی اسناد و مدارک گردآوری شده با آقای دارابی حدود ۳۴ ساعت در دهه ۸۰ مصاحبه کردیم. این مصاحبه‌ها در سال ۱۳۹۶ یک‌بار دیگر به دلیل خلأ‌های اطلاعاتی و ابهامات موجود تکرار شد. همچنین تحقیقات کتابخانه‌ای بسیاری برای این اثر انجام شد که بخش اعظمی از کتاب‌های مذکور را به همراه عکس‌های مستند در این گزارشگاه به نمایش گذاشته‌ایم.

وی در خصوص اسناد ارائه شده در این گزارشگاه گفت: گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» همان‌طور که از نامش پیداست باید گزارشی از فرایند تحقیق، پژوهش و نگارش این کتاب را به نمایش بگذارد و از آنجایی که امکان ارائه تمامی این مطالب در حرف‌های حال حاضر من نیست، رئوس فرایند تولید کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» را به شکل اینفوگرافی در گالری ابوالفضل عالی می‌توانید مشاهده کنید.

کاظمی در مورد برنامه‌های تخصصی این گزارشگاه گفت: چهار روز در گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوه خانه» میزگرد‌های تخصصی داریم. اولین میزگرد تخصصی با موضوع «روایت به‌مثابه پژوهش در نقاشی قهوه‌خانه» از دیروز دوشنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۷ الی ۱۸ با سخنرانی دکتر مهدی کاموس برگزار می‌شود. همچنین سه‌شنبه ۱۵ مرداد دومین میزگرد تخصصی «گزارشگاه نقاشی قهوه‌خانه» با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی میکونوس در نقاشی قهوه‌خانه» و با سخنرانی «دکتر علی رسول‌زاده فرساد (وکیل پایه یک ‏دادگستری) ‏» ساعت ۱۶ الی ۱۷ برگزار می‌شود. سومین میزگرد تخصصی این گزارشگاه نیز چهارشنبه ۱۶ مرداد از ساعت ۱۶ الی ۱۷ با موضوع «بررسی ابعاد سیاسی میکونوس در نقاشی قهوه‌خانه» با حضور و سخنرانی «محمود فاضلی (دیپلمات سابق و روزنامه‌نگار)» میزبان علاقه‌مندان خود است. چهارمین و آخرین رویداد تخصصی از این برنامه هم پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۶ الی ۱۷ با موضوع «پرسش‌وپاسخ» و با حضور و سخنرانی کاظم دارابی (راوی) و محسن کاظمی (پژوهشگر) ‏ ‏برپا می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه با همکاری‌های بسیاری از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، سوره مهر و آتلیه نگاره راه‌اندازی شد.

کاظمی ادامه داد: از زمان انتشار این کتاب تا امروز موضع‌گیری‌های بسیاری علیه ما داشتند که عمدتا نخوانده این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها معتقدند دادگاه «میکونوس» آقای دارابی را مجرم شناخته است. در حالی که ما نیز بر اساس همان اسناد و احکام صادره این کتاب را منتشر کردیم. ما از نقد همگان استقبال می‌کنیم. پس بهتر است کتاب را بخوانند و بعد اظهار نظر کنند.

وی در پایان گفت: در پایان لازم است از دو بانوی بزرگوار تقدیر و تشکر کنم؛ یکی همسر آقای دارابی که سال‌های سال از دوری همسر خود رنج بردند و وی را همراهی کردند. همچنین از همسرم خانم دکتر موید نیز که در این سال‌ها بسیار بنده را یاری کردند تشکر می‌کنم.

حسین اکبری رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی، نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کتابی که نوشته شده یک سند و نکته‌ای از ادعای حقوق بشر کشور‌های غربی است، اظهار کرد: گذشت زمان نشان داد غربی‌هایی که تا دیروز مدعی بودند با ابزار‌های حقوق بشر می‌خواهند جهان را به سمت عمران و آبادانی جلو ببرند، امروز می‌بینیم که جنگ و خشونت بر اساس آموزه‌های آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: امروز سه تهدید اساسی متوجه بشریت است؛ یکی از این تهدید‌ها حضور نظام سلطه بین‌المللی به محوریت آمریکاست، تهدید دوم نژادپرستی است که صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند و تهدید سوم افراط گرایی است. ادعایی که امروز فرانسوی‌ها در راهپیمایی‌های روز شنبه خود دارند این است که تحت سلطه واشنگتن، لندن و تلاویو هستند و در چنین دنیایی خیلی بدیهی است که حقی را ناحق کنند و بی گناهی را ۱۵ سال در زندان نگه دارند. هدف آن‌ها هدف سیاسی بود که جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده است. باید توجه داشته باشیم که اگر ندای پاک انقلاب اسلامی در دنیا نبود، در دنیا چه حوادثی رخ می‌داد؟

وی با تاکید بر اینکه اگر حقایقی مانند مقاومت و انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا نبود معلوم نبود چه بلایی سر بشریت می‌آوردند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها همه ابزار رسانه‌ای را در اختیار دارند. جنایت‌های بسیاری در فلسطین و یمن شده و سعودی‌ها جنایت‌های بسیاری را به بار آورده‌اند و در این موارد حقوق بشر تعطیل است و رسانه‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند؛ چرا که منافع نظام سلطه در این نیست که به این موضوعات بپردازند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: کتاب خوبی که نوشته شده است و حمله برخی عناصر غربی به این اثر نشان می‌دهد که چقدر نسبت به حقیقت آسیب‌پذیر هستند و اگر حقایق برملا شود آبروی خودشان می‌رود.

این دادگاه هم چیزی نبود جز سلطه صهیونیست‌ها در اروپا و آمریکا. در کشور‌های زیر سلطه صهیونیست‌ها کسی حق ندارد حرف نامربوطی به صهیونیسم بزند. صهیونیسم بزرگ‌ترین دشمن خود را فرزندان اهل بیت (ع) می‌داند و می‌داند که امروز از زبان انقلاب اسلامی است که می‌توان از حقوق بشر دفاع کرد. اگر انگیزه‌ای مانند انقلاب اسلامی نبود مشخص نبود که چه بلایی سر بشریت می‌آوردند.

وی با تاکید بر اینکه می‌طلبد این اسناد را در دنیا منتشر کنیم، عنوان کرد: غربی‌ها نگران هستند که اگر چنین کتابی منتشر شود اهدافشان لو می‌رود. آمریکایی‌ها ۳۰۰ سال است که در دنیا زندگی می‌کنند و در بیش از ۲۰۰ جنگ حضور داشته‌اند و امروز بشر را در جهل نگه داشته‌اند تا بتوانند سلطه را حفظ کنند. امیدواریم فرصتی که خداوند در اختیار جمهوری سلامی قرار داده بتواند در انجام ماموریت خود موفق باشد.

در پایان این مراسم گزارشگاه نقاشی قهوه خانه در گالری ابوالفضل عالی با حضور مسئولان رونمایی شد و محسن کاظمی و کاظم دارابی توضیحاتی درباره اسناد به نمایش گذاشته شده ارائه کردند.

در این همچنین کلیپی از چگونگی نگارش کتاب نقاشی قهوه خانه منتشر شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها