عبدالباری عطوان:

تحریم ظریف نشانه شکست سیاسی و اخلاقی ترامپ است

نویسنده مشهور جهان عرب تحریم وزیر خارجه ایران را نشانه ورشکستگی سیاسی و اخلاقی دولت آمریکا خواند و گفت: رئیس جمهور باجگیر آمریکا فکرش را نمی‌کرد ظریف دعوت او را برای دیدار از کاخ سفید رد کند.
کد خبر: ۳۵۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ - 04August 2019

تحریم ظریف نشانه شکست سیاسی و اخلاقی ترامپ استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» یادداشت امروز بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم را به موضوع تحریم «ظریف» اختصاص داد و در عنوان آن نوشت: چرا معتقدیم تحریم‌های رئیس جمهور ترامپ علیه آقای ظریف نشانه ورشکستگی سیاسی و اخلاقی است؟ آیا به این دلیل است که ظریف دعوت دیدار از کاخ سفید را رد کرد؟... آیا شایسته است این دلقک (ترامپ) رئیس جهان آزاد باشد؟

در این یادداشت آمده است: زبان تحریم‌ها تنها زبانی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به بهترین وجه آن را بلد است خصوصاً علیه ایران و جنبش‌های عربی و اسلامی که با آن متحد شده‌اند مانند حزب الله در لبنان، جنبش‌های جهاد و حماس در نوار غزه، انصارالله در یمن و حشد الشعبی در عراق؛ اما در مورد اعمال تحریم‌ها بر آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این گواه ورشکستگی و سردرگمی و به ته دیگ خوردن کفگیر تحریم‌های آمریکا علیه اهداف ایرانی است.

عطوان نوشت: «ترامپ تحریم‌هایی را علیه [آیت‌الله] آقای سید علی خامنه‌ای، رهبر عالی انقلاب ایران سپس حسن روحانی رئیس جمهور و فرماندهان سپاه پاسداران و در صدر آنها ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده [نیروی قدس] سپاه اعمال کرد و وقتی کسی دیگر را ندید آقای ظریف را انتخاب کرد؛ اما فکر نمی‌کنیم که این تحریم‌ها لبخند معروف او را از بین ببرد و او از سر ناراحتی چهره خود را عبوس کند».

عطوان افزود: این اقدام ترامپ به قدری نابخردانه و بی‌ارزش بود که هیچ کشور اروپایی از آن حمایت نکرد، از جمله انگلیس که با آن مخالفت کرد و گفت که به همکاری با آقای ظریف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه خواهد داد. وقتی می‌گوییم این تحریم‌ها مسخره است به این دلیل است که آقای ظریف یک دلار سپرده هم در بانک‌های آمریکایی ندارد که بخواهد بلوکه شود، درست مانند آقای علی خامنه‌ای و آقای حسن نصرالله دبیر کل حزب الله که به ندرت کشورهایشان را ترک می‌کنند.

طبق این یادداشت، تصمیم برای تحریم آقای ظریف همزمان شده است با انتشار گزارش مجله آمریکایی نیویورکر که در آن گفته است ترامپ از ظریف برای سفر به واشنگتن و بررسی چگونگی حل بحران میان آمریکا و ایران دعوت کرد، اما آقای ظریف که این دعوت را توسط «رند پال» عضو کمیته روابط خارجی سنا در روز پانزدهم ژوئیه (در جریان سفر ظریف به نیویورک) دریافت کرده بود بدون تردید آن را رد کرد.

دولت‌هایی که دارای عزت ملی هستند و به ارزش‌های دینی و تمدنی خود احترام می‌گذارند در پاسخ به هرگونه دعوتی از سوی کاخ سفید عجولانه جواب مثبت نمی‌دهند، به ویژه در مواقع بحران و هنگامی که کاخ سفید توسط رئیس جمهوری باج گیر مانند ترامپ اشغال شده است.

به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترامپ که عادت به مطیع بودن دولت‌های عربی و اطاعت رهبران آنها از دستورات و خواسته‌هایش بدون هیچ گونه تردیدی دارد برای او مشتبه شده بود که رهبران ایران اگر فرصتی برای دیدار از کاخ سفید پیدا کنند از شادی بال در می‌آورند و می‌روند و در کنار شومینه مشهور آنجا عکس می‌گیرند. این اولین بار نیست که حماقت و جهالت ترامپ به تمام دنیا ثابت می‌شود.

پرزیدنت ترامپ درگیر بحران ایران شده است و دیگر نمی‌داند چگونه از آن خارج شود به ویژه که دشمنان ایرانی وی دست رد به سینه تمام واسطه‌هایی هستند که پیشنهاد راه حل‌ها و مذاکره را داده بودند. ایرانی‌ها حتی پا را فراتر نهاده و یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کردند. غنی سازی اورانیوم را به میزبان بالایی از سرگرفتند و به آزمایش موشک‌های بالستیک خود ادامه دادند تا هم ترامپ و هم دولت وی را به چالش بکشند.

ما نمی‌دانیم که اعمال تحریم‌ها بر آقای ظریف در چارچوب پاسخ آمریکا به سرنگونی هواپیمای جاسوسی آن و آزمایش‌های بالستیک است یا خیر؛ اما نمی‌توانیم رد کنیم که پرزیدنت ترامپ کار دیگری پیدا نکرد جز این که این قدم کوچک و بسیار پیش پا افتاده و کم اهمیت را بردارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: دیروز رزمندگان جنبش انصار الله یک فروند موشک بالستیک به سمت شهر الدمام در شرق عربستان شلیک کردند که ضربه سنگینی به صنعت نظامی آمریکا بود که تاج آن یعنی موشک پاتریوت هم نتوانست موشک حوثی‌ها را سرنگون و مانع رسیدن آن به پایتخت صنعت نفت عربستان شوند. جایی که ساختمان شرکت آرامکو، غول نفتی سعودی واقع است و این یعنی آنجا هم هدف اقدامات تلافی جویانه یمنی‌ها قرار گرفته است و در پاسخ به حملات ائتلاف عربی-سعودی-اماراتی علیه غیرنظامیان در عمق یمن هدف گرفته می‌شود.

لبخند آقای ظریف بعد از این تحریم‌های ترامپ قطعا بیشتر تاثیرگذار خواهد شد و بعید نیست در روزها و هفته‌های آینده برای بالا بردن فشار بر رئیس جمهور ترامپ و مشاور وی جان بولتون بر خنده‌های خود بیفزاید.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها