مروری بر روابط خارجی جنبش حماس؛ راهی پیچیده برای مقابله با محاصره و تحریم

جنبش حماس همواره تاکید می‌کند که تنها مصلحت مسئله فلسطین و منافع ملت فلسطین را در نظر می‌گیرد و استراتژی این جنبش مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست و این‌که سلاحش را فقط به سمت اشغالگران صهیونیست نشانه گرفته است.
کد خبر: ۳۵۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ - 30July 2019

مروری بر روابط خارجی جنبش حماس؛ راهی پیچیده برای مقابله با محاصره و تحریمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در تحلیلی به بررسی روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پرداخته و استراتژی حماس را به مثابه راهی پیچیده برای خروج از محاصره تحمیل شده از سوی رژیم صهیونیستی بر مقاومت فلسطین در نوار غزه قلمداد کرده است.

در این تحلیل آمده است: تلاش‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای پایه ریزی روابط جدید با کشور‌های منطقه و جهان و تقویت روابط موجود متوقف نمی‌شود که در راستای تلاش برای خروج از حالت محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی بر این جنبش طی سال‌های گذشته به ویژه پس از پیروزی جنبش در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ و کنترل نوار غزه از سوی این جنبش در اواسط سال ۲۰۰۷ قرار دارد. آخرینِ این تلاش ها، سفر هیئت بلندپایه این جنبش به ریاست صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی آن به تهران و دیدار با رهبری و مقامات بلندپایه ایران بود.

در ادامه این تحلیل به حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین و مقاومت مشروع آن‌ها بر ضد رژیم صهیونیستی و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه مسئله فلسطین، مسئله نخست و مهمترین مسئله جهان اسلام است، اشاره شده است.

در این تحلیل آمده است: روابط میان حماس و ایران در پی بحران سوریه از اواخر سال ۲۰۱۱ با نوعی رکود همراه شد، ولی مسئولان حماس در سال ۲۰۱۷ گفتند که روابط با ایران به روال سابق خود بازگشته است.

روز هفدهم جولای بود که «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سفر هیئتی از این جنبش به مسکو تاکید کرد که روابط بسیار خوبی میان حماس و ایران برقرار است.

«فایز ابو شماله» تحلیلگر سیاسی عرب درباره این سفر می‌گوید: تجاوزات مستمر اسرائیل به نوار غزه و پشت کردن بسیاری از کشور‌های عربی به مقاومت فلسطین، جنبش حماس را به سمت تقویت روابط با تهران واداشته است، ایران از بزرگترین حامیان مقاومت طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

ابوشماله افزود: ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی و عربی در منطقه برای از بین بردن مقاومت فلسطین شکل گرفته و رویکرد حماس برای تقویت روابط با ایران، یک گام دفاعی با هدف حمایت از مقاومت است.

این تحلیلگر بر این باور است که حمایت‌های ایران از مقاومت از مهمترین پایه‌هایی است که از مقاومت برای رویارویی با محاصره و تجاوزات اسرائیل پشتیبانی کرد.

ابوشماله افزود: تقویت روابط با ایران، سبب افزایش توانمندی‌های حماس می‌شود که برای مقابله با محاصره شدید تحمیل شده از سوی اسرائیل و تلاش‌های پیاپی برای محدود کردن آن به این حمایت‌ها نیاز دارد.» ابراهیم المدهون: تحلیلگر سیاسی نزدیک به حماس هم می‌گوید که حماس برای تقویت راه‌های حمایت از مقاومت فلسطین از طریق تقویت روابط با تهران تلاش می‌کند.

المدهون افزود: دیدگاه مشترکی میان حماس و ایران وجود دارد که راه‌های حمایت از مقاومت فلسطین را تقویت می‌کند.

وی با تاکید بر حمایت‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران از جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس می‌گوید: حماس از طریق تقویت روابط با ایران، همپیمان مهمی را برای خود همراه می‌کند.

سرنوشت روابط حماس با سوریه

از سوی دیگر، برخی معتقدند روابط قوی و رو به رشد حماس و ایران، ممکن است سبب وساطت تهران برای ازسرگیری روابط با سوریه به عنوان مهمترین همپیمان ایران در منطقه شود.

«ابومرزوق» عضو حماس در جریان سفر اخیر به مسکو گفته بود از زمانی که حماس، دمشق را در سال ۲۰۱۲ ترک کرد، روابطی میان این جنبش و دولت سوریه برقرار نیست و امیدواریم که اوضاع منطقه بهبود یابد، زیرا همه ما برادر هستیم و برادران باید همواره با هم در تماس و ارتباط باشند.

«المدهون» تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید سخن گفتن از روابط با نظام سوریه همچنان زود است، و پیچیدگی‌های زیادی به همراه دارد. وی پیش بینی کرد که ایران در کاهش شکاف میان حماس و سوریه نقش ایفا کند.

روابط با دیگر کشور‌ها

به اعتقاد تحلیل‌گران، روابط خارجی جنبش حماس تنها به جمهوری اسلامی ایران محدود نمی‌شود، و برخی کشور‌های منطقه و جهان را هم شامل می‌شود که در راس آنها، قطر، ترکیه، روسیه و آفریقای جنوبی قرار دارند.

روز دوشنبه بیست و دوم جولای، خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی حماس گفته بود این جنبش روابط متوازنی را با برخی کشور‌ها به خاطر مسئله فلسطین و ملت مان در پیش گرفته است.

ابوشماله می‌گوید: با وجودی که بسیاری از کشور‌های منطقه، حماس را تحریم کرده‌اند، ولی این جنبش همچنان روابط خوب خود با کشور‌هایی که دارای وزن و جایگاه سیاسی در منطقه و جهان هستند، حفظ می‌کند.

المدهون هم تصریح می‌کند: حماس یک قدرت فلسطینی که دارای تاثیرگذاری منطقه‌ای است، تبدیل شده و به همین سبب بسیاری از کشور‌ها رویکرد پایه ریزی روابط با این جنبش را در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: ترکیه از مهمترین کشور‌هایی است که با جنبش حماس رابطه دارد و طی سال‌های گذشته در سطح سیاسی و رسانه‌ای از مسئله فلسطین حمایت کرده و میزبان برخی رهبران فلسطینی بوده است.

وی گفت: حماس همچنین روابط خیلی خوبی با دولت قطر دارد و این جنبش در برهه اخیر، روابط خود با روسیه و آفریقای جنوبی را تقویت کرده و چه بسا چشم اندازی برای پایه ریزی روابط میان حماس و چین در برهه آتی وجود داشته باشد.

این تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: حماس طرحی برای تقویت روابط با برخی کشور‌های منطقه و جهان دارد، حماس همچنین روابط خوبی با نظام مصر دارد، هر چند قاهره موضع مخالفت با جنبش‌های اسلامی را در پیش گرفته است.

ابوشماله می‌گوید: هنگامی که ترکیه در سطح جهان از مسئله فلسطین حمایت می‌کند و هنگامی که ایران تهدید می‌کند (در صورت ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی)، تل‌آویو را موشک باران خواهد کرد، حماس این کشور‌ها را همپیمان قدرتمندی می‌بیند که باید روابط خود با آن‌ها را حفظ کند.

ابراهیم المدهون هم ابراز عقیده می‌کند که روابط حماس با کشور‌های منطقه تاثیری بر تصمیم گیری‌های این جنبش ندارد. حماس تلاش می‌کند خود را درهیچ محوری منحصر نکند و از ورود به هر درگیری منطقه‌ای خودداری کند، حماس حتی با وجود دشمنی برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با این جنبش، به سمت انتقاد و یا خصومت با این کشور‌ها کشیده نشده است.

جنبش حماس همواره اعلام می‌کند که تنها مصلحت مسئله فلسطین ومنافع ملت فلسطین را در نظر می‌گیرد و استراتژی این جنبش مبتنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست و اینکه سلاحش را فقط به سمت اشغالگران اسرائیلی نشانه گرفته است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار