یادداشت/ رحیم محمدی

پاسخ قاطع ایران به هرگونه اقدام علیه منافع ملی کشور

هرگاه کشوری به مرز‌های کشورمان تجاوز کند یا بخواهد علیه منافع ملی کشورمان اقدامی انجام دهد، بدون شک مدافعان حریم کشورمان در وقت مناسب، پاسخی قاطع به آن‌ها خواهند داد.
کد خبر: ۳۵۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ - 21July 2019

پاسخ قاطع ایران به هرگونه اقدام علیه منافع ملی کشورگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ طی روزهای گذشته خبر‌های متعددی درباره توقیف کشتی حامل مواد سوختی کشورمان در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگستان منتشر شده است که حکایت از راهزنی دریایی انگلیسی‌ها دارد. بهانه‌ای که باعث شده تا آن‌ها دست به چنین اقدامی بزنند، دلیل موجهی برای اقدام آن‌ها نیست، زیرا دلیلی که عنوان می‌کنند منع صادرات نفت به سوریه توسط اتحادیه اروپا است؛ حکمی که فقط برای اتحادیه اروپا قابلیت اجرایی دارد.

این اقدام انگلیس واکنش‌هایی را در داخل کشورمان به دنبال داشته است؛ واکنش‌هایی که به صورت واحد اقدام آن‌ها را محکوم کرده و خواستار پاسخی در خور به این راهزنی دریایی شدند.

این موضوع باعث شده تا انگلیسی‌ها به دلیل ترس از اقدام متقابلِ ایران، برای تردد در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز نهایت احتیاط را انجام دهند و حتی گفته می‌شود نفتکش‌های انگلیسی برای تردد در محدوده یاد شده از اسکورت رزمناو‌های این کشور استفاده می‌کنند تا مبادا به ظن خودشان، نیروی دریایی سپاه در اقدامی تلافی‌جویانه نفتکش آن‌ها را توقیف کند.

تمام این حوادث در حالی روی می‌دهد که انگلیسی‌ها نباید فراموش کرده باشند در سال ۱۳۸۶ چگونه و در چه حالتی تعداد ۱۵ نفر از ملوانان نیروی دریایی آن‌ها توسط نیروی دریایی سپاه به دلیل ورود به آب‌های سرزمینی ایران بازداشت شدند.

این افراد در زمان بازداشت علی‌رغم اینکه به تجهیزات به‌روزی هم مسلح بودند، به ناچار مجبور شدند تسلیم عزم و اراده مرزبانان کشورمان شوند. پس انگلیسی‌ها باید بدانند اگر مدافعان کشورمان برای انجام کاری عزم خود را جزم کنند، هیچ قدرتی یارای ایستادگی مقابل آن‌ها را ندارد.

مصداق این ادعا توقیف نفتکش «Stena Impero» است که جمعه ۲۸ تیر با حکم قضایی توسط نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز توقیف شد. این نفتکش که قابلیت حمل مواد نفتی و شیمیایی را دارد، در سال ۲۰۱۸ میلادی ساخته شده و دارای ۱۸۳ متر طول و ۴۹ هزار و ۶۸۳ تن وزن است که به مقصد بندر «الجبیل» ‎ عربستان سعودی در حال حرکت بود.

البته علاوه بر این، در تاریخ یاد شده نفتکش دیگری نیز به نام «مصدر» که با پرچم انگلستان در تنگه هرمز در تردد بود، پس از دریافت اخطار‌های لازم از سوی ایران مبنی بر رعایت نکردنِ قوانین زیست‌محیطی و بی توجهی به قانون تردد بدون ضرر در خلیج فارس، به راه خود ادامه داد.

این دو اقدام نشان می‌دهد چنانچه دولت‌های خارجی بخواهند به بهانه‌های واهی مانع فروش نفت ایران شوند، ایران نیز بدون لحاظ کردن پرچم کشوری که چنین اقدامی را انجام دهد، از اهرم‌های لازم برای انجام اقدام مشابه برخوردار است؛ لذا کشور‌های دیگر بویژه آمریکا و انگلستان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ایران فعلی کشوری نیست که همانند گذشته بتوانند خواست و اراده خود را بر ملت آن تحمیل کنند؛ بر این اساس، اقدام مورد اشاره نیروی دریایی سپاه می‌تواند درس عبرتی برای آن‌ها و دیگران باشد تا در آینده اقدامی علیه منافع ملی کشورمان انجام ندهند.

هرچند تجربه نشان داده که استعمارگران به واسطه ذات استعماریِ خود، از درس‌هایی که به واسطه رویارویی با ملت ایران در گذشته به آن‌ها داده شده، درس عبرت نمی‌گیرند؛ زیرا در گذشته ارتش آمریکا علی‌رغم اینکه سپاه چندین پهپاد متجاوز آن‌ها را به غنیمت گرفته بود، باز هم پهپاد «گلوبال هاوک» خود را برای جاسوسی به حریم کشورمان روانه کرد؛ هرچند که این پهپاد فوق پیشرفته توسط پدافند هوایی سپاه سرنگون شد.

بنابراین همان‌گونه که عنوان شد، هرگاه کشوری به مرز‌های کشورمان تجاوز کند یا بخواهد علیه منافع ملی کشورمان اقدامی انجام دهد، بدون شک مدافعان حریم کشورمان در وقت مناسب، پاسخی قاطع به آن‌ها خواهند داد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار