بازخوانی سخنان امام خامنه‌ای در سال ۱۳۶۶؛

سازمان ملل به دور از اعمال نفوذ قدرت‌ها باشد

حضرت آیت‌الله «خامنه‌ای» رییس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران در ایام منتهی به تصویب قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در جمع مردم تبریز گفتند: ما خواستار آن هستیم که سازمان ملل در شکل حقیقی خود و به دور از اعمال نفوذ قدرت‌ها باشد. در این صورت ما به سازمان ملل به چشم یک مجمع جهانی و مجمع ملت‌ها خواهیم نگریست.
کد خبر: ۳۵۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷ - 17July 2019

ما خواستار آن هستیم که سازمان ملل در شکل حقیقی خود و به دور از اعمال نفوذ قدرت‌ها باشدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «روزشمار جنگ ایران و عراق» مجموعه کتاب‌هایی هستند که به تفصیل تاریخ دفاع مقدس را به تفکیک حوادث و روز‌های آن شرح داده‌اند.

این آثار با توجه به اسناد و مدارک متعدد و موثقی جمع آوری شده‌اند و می‌توانند به عنوان یک مرجع مورد استفاده محققان و هنرمندان قرار گیرند.

با توجه به ایام پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران، بخش‌هایی از این کتاب را ادامه می‌خوانید:

۱۳۶۶/۴/۲۶

«در آخرین جلسه هماهنگی مقدماتی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه که با حضور خاویرپرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل تشکیل گردید، اعلام شد که روز دوشنبه آینده ۱۳۶۶/۴/۲۹ ساعت سه بعد از ظهر، درباره قطع‌نامه جدید شورای امنیت که مربوط به جنگ عراق و ایران است، رأی‌گیری خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در این‌باره اعلام کرد: منابع دیپلماتیک آلمان فدرال گفتند اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پیش‌نویس یک قطع‌نامه که در آن، یک آتش‌بس فوری و الزامی بین ایران و عراق را درخواست شده است به توافق رسیدند. این منابع گفتند انتظار می‌رود ۱۵ عضو شورای امنیت در هفته آینده برای تصویب این قطع‌نامه که تنظیم آن هفته‌ها به طول انجامید، در نیویورک گردهم آیند.

به گفته این منابع، انتظار می‌رود چند وزیر خارجه در این اجلاس شرکت کنند و هانس دیتریش گنشر وزیر خارجه آلمان فدرال در نظر برنامه خود را تغییر دهد تا در این اجلاس شرکت کند. آلمان فدرال از اعضای غیردائم شورای امنیت است آمریکا برای قبولاندن پیشنهاد آتش‌بس به شورای امنیت از ژانویه گذشته تلاش می‌کند تا قبل از حرکت نخستین نفتکش کویتی با پرچم آمریکا این قطعنامه را به تصویب برساند. منابع آلمانی گفتند هنوز روشن نیست در صورت رفع آتش‌بس پیشنهادی که نخستین آتش‌بس الزامی است مجازات‌هایی علیه یکی از دو کشور اعمال خواهد شد یا نه.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی، این جزئیات این قطع‌نامه را تشریح کرد. منابع آگاه گفتند: پنج عضو دائمی شورای امنیت طرح پیش‌نویس قطع‌نامه خود را با در نظر گرفتن پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی ۱۰ عضو دیگر غیر دائمی این شورا اصلاح کردند و متن جدید را طی روز گذشته، در اختیار آن‌ها قرار دادند. تغییرات انجام گرفته در طرح پیش‌نویس قطع‌نامه اولیه، عمدتاً جنبه ثانوی دارند. در مقدمه متن جدید، همچنین نگرانی‌های شورای امنیت در مقابل نقض حقوق انسانی بین المللی، کاربرد سلاح‌های شیمیایی و حملات به اهداف غیرنظامی از جمله مراکز شهری، کشتی‌های تجاری و هواپیما‌های غیرنظامی درج گردیده است. در مفاد اجرایی متن مزبور، آتش‌بس و قطع تمامی عملیات نظامی اعم از زمینی دریایی و هوایی نیز خواسته شده که این واژه‌ها در متن درج گردیده است. نکته دیگری که به متن مزبور افزوده شده است که از خاویرپرز دکوئیار خواسته شده است تا ناظرانی جهت تأیید، بررسی و نظارت بر آتش‌بس، به دو کشور متخاصم اعزام کند. در همین متن، تصریح شده است که به دنبال پایان جنگ، کارشناسان سازمان ملل دامنه خسارات وارده توسط جنگ را برآورده خواهد کرد.

۱۳۶۶/۴/۲۷

«با توجه به اینکه اعلام شده است آخرین نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تصمیم‌گیری درباره قطع‌نامه جنگ عراق و ایران ۲۹ تیر تشکیل می‌شود و به دنبال انتشار اخباری درباره ایفای نقش جدی وزیر خارجه آلمان غربی در این زمینه امروز سفیر این کشور، پیام ویژه هانس دیتریش گنشر را درباره نشست آتی شورای امنیت تسلیم آقای ولایتی کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد: وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره جنگ و لزوم محکومیت رژیم متجاوز عراق از سوی شورای امنیت گفت: قطع‌نامه پیشنهادی شورای امنیت برای پایان جنگ عراق و ایران، از نظر ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست. در شرایط فعلی عملی‌ترین اقدام که فرا روی سازمان ملل قرار دارد. تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ در خلیج فارس است. در غیر این صورت شورای امنیت قادر نخواهد بود موضع گیری‌های یک‌جانبه و غیرعادلانه گذشته خود را تعدیل نماید.

وی افزود: متاسفانه این پیش‌نویس در صورت تصویب، دست دبیر کل سازمان ملل را برای ادامه تحرکات مناسب و مثبت خواهد بست. ولایتی اظهار امیدواری کرد که اعضای شورای امنیت با واقع‌بینی از اخاذ تصمیمات موثر خودداری کنند و تلاش خود را در جهت جلوگیری از گسترش آتش جنگ توسط عراق شکل دهند.»

۱۳۶۶/۴/۲۸

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود در شهر تبریز، درباره اعمال نفوذ آمریکا در تنظیم و تصویب قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل مطالبی ایراد کرد: «قطع‌نامه شورای امنیت که قرار است به زودی صادر شود تحتت نفوذ آمریکا تهیه شده است و از نظر ما پشیزی نخواهد داشت. بر اساس این قطع‌نامه که طراح اصلی آن آمریکای جنایت‌کار است، ایران را دعوت به نشستن پای میز مذاکره برای قبول صلح تحمیلی می‌کنند و چنانچه ایران را نپذیرفت آن را بیش از همه تحت فشار‌های بین‌المللی قرار می‌دهند.

چرا به دبیرکل سازمان ملل نقش مستقلی داده نمی‌شود که او در این مسائل دخالت کند. ما خواستار آن هستیم که سازمان ملل در شکل حقیقی خود و به دور از اعمال نفوذ قدرت‌ها باشد. در این صورت ما به سازمان ملل به چشم یک مجمع جهانی و مجمع ملت‌ها خواهیم نگریست.»

۱۳۶۶/۴/۲۹

«سرانجام پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو امروز جلسه شورای امنیت سازملل ـ. که در جمع آنان، وزیر خارجه چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان غربی به نشانه جدیت و عزم اعضای شورا، در این جلسه ـ به ریاست ژان برنارد ریمون وزیر خارجه انگلیس ـ حاضر شده بودند. در ساعت ۱۵ به وقت محلی تشکیل شد. در این نشست، همه ۱۵ عضو شورای امنیت، بدون توجه به نظر‌های ایران که خواستار معرفی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت به طرف آسیب‌دیده بود، به قطعنامه ۵۹۸ رای مثبت داد.»

قطع‌نامه ۵۹۸ شورای امنیت که در ۲۹ تیر ۱۳۶۶، برای پایان دادن به جنگ عراق علیه ایران صادر شد، از نظر کمی و تعداد واژه‌های به کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بوده‌است. این قطعنامه بلافاصله از سوی عراق پذیرفته شد، ولی دو روز مانده به سالروز صدور آن در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی ایران پذیرفته شد. ولی عراق به حملات خود ادامه داد و مجدداً داخل خاک ایران شد تا نقاط مهمی از جمله خرمشهر را به دست بیاورد تا با وضع بهتری در مذاکرات حضور داشته باشد، اما موفقیتی بدست نیاورد و نهایتاً جنگ در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ پایان یافت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار