یادداشت/ حامد افروغ

گوهری که مبادا صید بیگانه شود

سریال گاندو که به خبرسازترین برنامه تلویزیون تبدیل شده است، چونان نوزادی است که اگر با تحلیل و تبیین چگونگی و موضع آن تقویت نشود، هرگز به بلوغ و بالندگی مسیری که برگزیده منجر نخواهد شد.
کد خبر: ۳۵۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ - 13July 2019

1گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ این دفعه اولی نیست که صداوسیما با ساخت یک برنامه، صدای دوست و دشمن را با هم در می‌آورد. دوستان در حمایت و طبعا دشمنان در سعایت. لذا امروز که گاندو پیش‌قراول ایجاد یک موج رسانه‌ای در حوزه مبارزه با مفاسد سیاسی و اقتصادی است، و مردم هم به لحاظ معیشتی در شرایط سختی به سر می‌برند، زیبنده تر بود تا رسانه ملی که آغازگر این حرکت بود با تداوم آن و حمایت‌های رسانه‌ای پس از آن این حرکت را قوام می‌بخشید.

آنچه که گاندو را برای مردم متمایز از سریال‌های دوریالی! و کم‌ارزش کرده و باعث دیده‌شدن آن شده، نه فقط پلیس بازی و هیجان، که به نوعی قدم گذاشتن فیلم در وادی شفا‌فسازی، مطالبه‌گری و سخن گفتن بی‌واسطه حکومت با مردم است.

گاندو در پی شفافیت است، چرا که با غبارروبی رسانه‌ای از مذاکرات و اتفاقات سیاسی چند سال اخیر، به روایت اصلی برخی اتفاقات پرداخته و پیرایه‌ها و لفاظی‌های سیاسی را از رخدادها زدوده، و حقیقت را آن طور که بوده برای مردم بیان کرده تا مردم هم محرم دانسته شده و در جریان امور باشند، محرمیتی که ثمره آن بصیرت در انتخاب مسیر و واکنش‌های آنان به مسائل سیاسی و جهانی خواهد بود.

گاندو مطالبه‌گری است، از این رو که به مردم یادآوری می‌کند که باید حقیقت را از اهل سیاست مطالبه کنند و آخرین نفری نباشند که به برکت!! رسانه‌های معاند و از سر جبر در جریان روند برخی امور قرار می‌گیرند. اتفاقی که متاسفانه به دلیل تغلیظ نگاه امنیتی و سیاسی به مسائل، باعث شده مردم یک گام از سیاست عقب نگه داشته شوند و فقط در مواقع خطر داخل در بازی باشند. این نوع نگاه در طول این چند دهه نوعی غریبگی و بی‌اعتمادی را میان مردم و مسئولان رقم زد که به یُمن فضای مجازی و نفوذ رسانه‌ها در میان مردم، بالاجبار در حال زدوده شدن است.

و اما گاندو مکالمه غریبانه حکومت با مردم است، مردمی که در هر شرایطی پشت حکومت را خالی نکردند. مکالمه ‌ای که نوعی درددل است تا بیان حقایق، چرا که تیغ مصلحت‌اندیشی‌ها در بیان عمق فاجعه دیدگاه برخی مسئولان مبنی بر اعتماد به غرب و غلتیدن در سراب وعده‌های غرب، در این فیلم از دم تیغ سانسور چنان گذشته که گویا هنوز با بیان عریان‌تر واقعیت پس پرده سیاست این سالها فاصله دارد.

از این رو وقتی که مسئولان امر پیش‌دستی رسانه های بیگانه را در تبیین گاندو از زاویه نگاه خود می‌بینند، باید احساس خطر کنند تا مبادا این فیلم ارزشمند صید دشمن شود در میان آب گل‌آلود مصلحت‌سنجی‌های سیاست‌زده مسئولان.

لذا آنچه که رسالت صداوسیما را در حرکت‌های انقلابی مثل تولید گاندو تکمیل می کند و اگر رخ ندهد به مثابه «لما بلغت رسالته» خواهد بود، برگزاری نشست‌های تخصصی تبیین این دست سریالهای راهبردی است که می‌تواند با حضور موافق و مخالف آن اثر، منشا تبیین و روشنگری حرف اصلی سریال شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها