معرفی کتاب؛

«دزفول مجدالدین»

کد خبر: ۳۵۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳ - 06July 2019

«دزفول مجدالدین»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «دزفول مجدالدین» عنوان کتابی از «سیدحسن فیروزآبادی» است که در آن به طور فشرده موقعیت شهر دزفول در طول جنگ تحمیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «دزفول مجدالدین»، «دزفول، امامت و ولایت»، «ژئوپولوتیک و جغرافیای سوق‌الجیشی دزفول» و «چهارم خرداد 1394 شهر دزفول» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

قسمتی از متن کتاب:

«دزفول یک موقعیت جغرافیایی خاصی دارد که معتقدم شناخت از این موقعیت و نقش دزفول در زنجیره دفاعی خوزستان و کشور از سوی فرماندهان بزرگ دوره دفاع مقدس به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. به ندرت شاید به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. یکی از فرماندهان در نیروهای مسلح که این موقعیت را درک کردند خدا بیامرزد مرحوم سرلشگر ظهیرنژاد بود، که از دوران دانشجویی طرح خود را در منطقه فکه تهیه کرده بود. موقعیت جغرافیایی دزفول در خوزستان که اخیرا هم مقام معظم رهبری که مسؤلان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خدمتشون رسیدند و به این نکته از زبان مبارک خضرت امام خامنه‌ای عزیز.

حضرت آقا اشاره می‌فرمایند: من دو سه سال قبل از این، یک منطقه‌ای از آن مناطق فتح‌المبین را رفته بودم؛ از پل نادری عبور کردیم. من از ماشین پیاده شدم، گفتم اینجا من شرح بدهم چه اتفاقی افتاده در این پل نادری. خدا بیامرزد مرحوم ظهیر‌نژاد را؛ آن وقت فرمانده این منطقه دزفول بود و یک کار بزرگ انجام گرفت. این پل نادری دالان و دروازه ورود عراقی‌ها به خوزستان بود؛ یعنی هدف اینها این بود، اصلا آمده بودند دشت عباس و این منطقه را پر کرده بودند برای اینکه بتوانند از این پل، یعنی از کرخه عبور کنند و بیایند طرف دزفول؛ اگر می‌آمدند دزفول، تمام مقطع ورودی خوزستان گرفته می‌شد.

اینکه مرحوم قاضی در دزفول ماند و موجب شد که مردم در دزفول بمانند و با این همه موشکی که به دزفول زدند، دزفول تخلیه نشود، راز اینجا است، چون اگر دزفول از سکنه خالی می‌شد، گرفتن آن آسان بود؛ مرحوم قاضی با آن چشم نابینا، در آن شهر ماند و موجب شد که همه در آنجا بمانند، و نیروهای مسلح و مرحوم ظهیر‌نژاد هم آنجا جلوی این پل را سد کردند. بعد، از یک غفلت دشمن استفاده کرد، رفت آن طرف پل و سر پل را گرفت و دشمن را متوقف کرد.»

«دزفول مجدالدین» در 72 صفحه مصور به قلم «سیدحسین فیروزآبادی» به نگارش درآمده و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در سه هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار