فلاحت‌پیشه در نروژ مطرح کرد؛

انتقاد از عملکرد خنثی و بی‌تفاوت اروپا در قبال نقض برجام

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عملکرد خنثی و بی‌تفاوت اروپا در قبال برجام سبب خواهد شد این قاره در مقابل تهدیداتی همچون ‌تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر آسیب‌پذیرتر از گذشته شود.
کد خبر: ۳۴۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ - 29May 2019

انتقاد از عملکرد خنثی و بی‌تفاوت اروپا در قبال نقض برجامبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اعضای هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که در اسلو پایتخت نروژ به سر می‌برند، درباره راه‌های گسترش روابط دو کشور به ویژه همکاری‌های پارلمانی با همتایان خود به گفت‌وگو نشستند.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ دربار ه جزئیات سفر پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به نروژ اظهار داشت: هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس نروژ ضمن بررسی مهمترین مسائل و تحولات بین المللی راه‌های همکاری‌های پارلمانی دو کشور را بررسی کردند.

وی افزود: فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی همکاریهای خوب دو کشور، ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه بیش از گذشته تعمیق و توسعه یابد.

سفیر ایران در نروژ افزود: فلاحت پیشه در این دیدار با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در مبارزه با تروریسم و داعش، نقش آمریکا را در ایجاد و حمایت از این گروه‌های تروریستی یاد آور شد.

وی همچنین خروج یکجانبه آمریکا از برجام را بیانگر بی‌احترامی آمریکا به قوانین و مقررات بین المللی توصیف و از موضع نروژ در حمایت از بر جام و مخالفت با اعمال تحریم‌های یکجانبه ضد ملت ایران قدردانی کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شواری اسلامی با اشاره به کم کاری کشورهای اروپایی در حفظ برجام گفت: متأسفانه اروپا رویکرد مشارکت جویانه کشورمان را به اندازه کافی ارج ننهاده است و عملکرد خنثی و بی تفاوت اروپا سبب خواهد شد این قاره در مقابل تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر آسیب پذیر تر از گذشته شود.

فلاحت پیشه در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی طرف نروژی از نمایندگان کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی مجلس نروژ دعوت کرد به تهران سفر کنند.

در این دیدار همچنین محمد جواد جمالی نوبندگانی از اعضا هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در مورد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با دعوت دولت‌های قانونی منطقه و برای جلوگیری از تجزیه این کشورها و ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای به کشورهای منطقه کمک کرد و به عنوان کشوری با قدرت منطقه‌ای قابل توجه و موتلفه‌های متعدد امنیتی و سیاسی ایران مانع از تسلط تروریست‌ها بر این کشورها شد.

وی افزود: ایران گروه‌های تروریستی را که آمریکا بنا به اعتراف سردمدارانش در ایجاد و پرورش آنها نقش داشت، شکست داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقش منفی برخی کشوهای منطقه در حمایت از تفکر تروریستی و کشتار بیرحمانه مردم یمن انتقاد کرد و در پاسخ به انتقاد همتای نروژی از مجازات اعدام گفت: متأسفانه برخی کشورها در حالی موضوع اعدام برخی مجرمان در ایران را مطرح می‌کنند که به فجایع جاری در یمن و مشکلات ناشی از کمبود دارو در ایران که برای بیماران خاص و سرطانی حیاتی است توجه ندارند.

جمالی، اخلال در تأمین داروی مورد نیاز بیماران را مصداق قتل تدریجی آنان دانست و افزود: اروپا باید به سیاست دوگانه خود در برخورد با اینگونه فجایع پایان دهد.

در این دیدار همچنین نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز خواستار ارتقا هر چه بیشتر روابط دو کشور و به خصوص استفاده از تجارب نروژ در زمینه شیلات و آبزی پروری شد.

محمد مهدی برومندی با اشاره به اهمیت صلح و دوستی در دین اسلام تفکر وهابیت را به دور از آموزه های اسلام دانست و آن را ریشه و منشأ تمام مشکلات تروریستی در منطقه توصیف کرد. وی با اشاره به سابقه تاریخی و خصلت صلح دوستی مردم ایران بر آمادگی دولت و ملت ایران برای مقابله با هر گونه تجاوز علیه کشورمان تاکید کرد.

برومندی همچنین با انتقاد از رویکرد غرب در فروش همزمان سلاح و ابراز تأسف در خصوص فجایع یمن آن را غیر قابل توجیه دانست.

در این دیدار نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز با اشاره به پیشرفت‌های مختلف بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و ورزشی در ایران مصادیقی از پیشرفت‌های زنان ایرانی در صحنه‌های مختلف داخلی و بین المللی را ارائه کرد.

سمیه محمودی همچنین از طرح‌های مصوب در مجلس شورای اسلامی برای ارتقا خدمات به زنان بی سرپرست و بد سرپرست و همچنین تصویب قانون تابعیت برای فرزندانی با مادران ایرانی خبر داد.

در این نشست، آنیکا هوتفلد رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ با ابراز خرسندی از حضور هیئت‬ ایرانی در نروژ، بر خواست و اراده نروژ در ارتقا سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

نروژ برغم داشتن روابط نزدیک و استراتژیک با آمریکا اعلام کرد از ابتدا با خروج امریکا از برجام مخالف بوده و عمیقاً از این بابت اظهار تأسف کرد.

طرف نروژی همچنین با اشاره به رصد کردن دقیق تحولات در منطقه خاورمیانه مخالفت خود را با اعمال تحریم علیه کشورمان یادآور شد و گفت که عصبانیت ایران در برابر این تحریم‌های ناعادلانه کاملاً قابل درک است.

نمایندگان نروژی ابراز امیدواری کردند با کاهش مجادلات لفظی در منطقه تنش کنونی در منطقه حساس خاورمیانه به نحو عاقلانه ای مدیریت و مانع از گسترش نا امنی در منطقه شود.

طرف نروژی همچنین با اشاره به اشتیاق شرکت‌های نروژی برای حضور در بازار ایران به خصوص در بخش شیلات و انرژی‌های پاک ابراز امیدواری کرد کانال‌های مالی اروپا برای حفظ روابط تجاری با کشورمان هر چه زودتر ایجاد شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار