محمد سلگی در نشست «فتح خرمشهر؛ الگوی وحدت ملی»:

فتح خرمشهر یک اقدام و فتح ملی برای غلبه بر دشمن بود

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ایرانی و اسلامی بودن را دو بُعد موثر در فتح خرمشهر دانست و گفت: فتح خرمشهر به نوعی یک اقدام و فتح ملی برای غلبه بر دشمن بود.
کد خبر: ۳۴۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ - 25May 2019

فتح خرمشهر یک اقدام و فتح ملی برای غلبه بر دشمن بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نشست «فتح خرمشهر؛ الگوی وحدت ملی» با بیان اینکه اگر بخواهیم فرازهای تاریخ دفاع مقدس را بررسی کنیم، مهم‌ترین حادثه در طول هشت سال دفاع مقدس فتح خرمشهر است، اظهار داشت: فتح خرمشهر از دو بُعد قابل بررسی است؛ بُعد اول از باب حجم کار است، چراکه حجم خسارت‌های وارد شده به دشمن و حجم آزادسازی سرزمینی با سایر عملیات‌ها قابل مقایسه نبود.

وی وحدت ملت، دولت و نیروهای مسلح در آزادسازی خرمشهر را بعد دوم و یک اتفاق منحصربه‌فرد دانست و عنوان کرد: فتح خرمشهر به نوعی یک اقدام و فتح ملی برای غلبه بر دشمن بود. ما تا آن تاریخ چنین دستاوردی نداشتیم ضمن اینکه خرمشهر یک نماد بود که از دست رفتن آن در آبان 1359 رنجی بر ملت ایران شد.

وی گفت: در خرداد 1361 آزادسازی خرمشهر منجر به یک جشن ملی شد که با اتفاقات قبل و پس از آن در دفاع مقدس قابل مقایسه نیست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: ما در طول تاریخ 200 ساله رنج‌های زیادی از حیث از دست دادن خاک ایران داشته‌ایم و فتح خرمشهر آغازی بود که دیگر ما سرزمینی را از دست نخواهیم داد. در فتح خرمشهر از طرفی هویت ملی و از بُعد دیگر اسلامی بودن ما مطرح بود چراکه مسجد جامع خرمشهر نماد دین بود.

سلگی فتح خرمشهر را تلفیق ایرانی و اسلامی بودن عنوان کرد و افزود: ایرانی و اسلامی بودن دو بُعدی بود که فتح خرمشهر را رقم زد. صدها هزار نفر نیرو در این عملیات به فعالیت پرداختند که باید مورد تحلیل دقیق قرار گیرد تا فراز و فرودهای آن موجب باز شدن راه‌های جدید در آینده کشور شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار