رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فتح خرمشهر راه روشنی برای الگوبرداری و حرکت جوانان است

عباسعلی دشتی‌زاده گفت: فتح خرمشهر درسی بزرگ است برای غلبه بر استکبار و ایادی آن و راه روشنی برای الگوگیری و حرکت جوانان ما به سمت فتح خرمشهرهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که دور از دسترس نیست.
کد خبر: ۳۴۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶ - 24May 2019

فتح خرمشهر راه روشنی برای الگوگیری و حرکت جوانان استآزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت.

این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی «علی صیاد شیرازی» و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی «محسن رضایی» انجام گرفت.

فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.

به همین دلیل از آن روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود . شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌ است.

با آزادی خرمشهر، ایران توانست بیشتر اراضی اشغال شده از سوی عراق در ابتدای جنگ را بازپس بگیرد و دست بالا را در موقعیت نظامی و تبلیغاتی قرار دهد.

24 شهید سهم سیستان و بلوچستان در عملیات بیت‎المقدس

در عملیات بیت‌المقدس بیش از 19 هزار نفر جنگنده یا نیروی رزمی عراقی اسیر شدند و بیش از 16 هزار نفر نیروی عراقی تلفات دادند و در این عملیات عراق کمرشکن شد و همه دنیا و عراق فهمیدند که تصرف یک هفته خوابی بیش نبوده و تعبیر و تفسیر نشد.

«غلام‌نبی کوهکن» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان گفت: این استان در عملیات بیت‌المقدس 24 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

«عباسعلی دشتی‌زاده» رزمنده در عملیات بیت‌المقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان اظهار داشت: پس از اتمام عملیاتهای بزرگ طریق القدس و فتح المبین که منجر به آزادسازی بسیاری از سرزمین‎ها شد خستگی کمی در جسم خود احساس می‌کردیم اما چه کنیم دشمن در خاک ما بود و خستگی معنایی نداشت.

وی گفت: هفت روز بعد از اتمام عملیات فتح المبین 25 فروردین سال 1361 به ما گفتند تانکها را بارگیری کنید که می‌خواهیم منطقه را عوض کنیم ولی نگفتند کجا؟ تانکها را روی ماز(تریلی تانک بر) گذاشتیم و به منطقه دارخوین رسیدیم.

دشتی‌زاده ادامه داد: چند روزی آنجا ماندیم نیروها که زیاد شدند متوجه شدیم عملیات بزرگ دیگری در راه است از مرخصی هم خبری نبود بنابراین عملیات در مورخه 10 اردیبهشت 1361  با احداث پل آزادی بر روی رودخانه کارون و عبور از آن آغاز کردیم و به قلب دشمن زدیم.

رزمنده دفاع مقدس گفت: وقتی خرمشهر از چنگ عراقیها بیرون آمد صدام که خیلی عصبانی بود خطاب به نیروهایش گفت اگر یک لشکر از این نیروهای ایرانی داشتم دنیا را فتح می‌کردم.

وی که در عملیات بیت المقدس حضوری فعال داشته است، ادامه داد: وقتی که شهر به تصرف نیروهای خودی درآمد در مسجد خرمشهر نماز شکر بجا آوردیم و لحظه شیرین این عملیات اعلام خبر آزادسازی خرمشهر از رادیو بود که اشک شادی را در چشمان همه جاری کرد.

دشتی‌زاده ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، «خرمشهرها در پیش است» می‌توان گفت که ما با نسل جوان رو به رشد در آینده می‌توانیم شاهد موفقیتهایی مثل فتح خرمشهر باشیم نه تنها در عرصه جنگ بلکه در صحنه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی البته در سایه الطاف الهی به فتح قله‌های پیشرفت بیاندیشیم.

رزمنده دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر درسی بزرگ است برای غلبه بر استکبار و ایادی آن و راه روشنی برای الگوگیری و حرکت جوانان ما به سمت فتح خرمشهرهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها