ما پیروزیم-۴۴۶/

اینجا شرهانی، سرزمین پرچم‌هاست

عراقی‌ها به مقر تفحص لشکر ۱۴ امام حسین (ع) مستقر در شرهانی، موقف الاعلام (سرزمین پرچم ها) می‌گویند و آن را از مقدسات ملت ایران می‌دانند.
کد خبر: ۳۳۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ - 27March 2019

اینجا شرهانی، سرزمین پرچم هاستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شرهانی منطقه ای است در شمال فکه که در میان تپه ماهورهای شنی و کانال‌های طبیعی و مصنوعی جا خوش کرده است. منطقه عملیاتی شرهانی، در بخش موسیان شهرستان دهلران، دهستان عین خوش، جاده شهید خرازی، بعد از پل شهید ایوانی واقع شده است.

این منطقه در 65 کیلومتری جنوب شرقی شهر دهلران بر روی ارتفاعات حمرین قرار دارد و حد شمالی منطقه عمومی فکه محسوب می شود از این رو به آن شاخ فکه هم می گویند.

31 شهریورماه سال 1359 عراق با اعلام رسمی جنگ را شروع کرد و همان روز اول همه پاسگاه های منطقه را درگیر کرد. عراق برای تهاجم در محور شمال خوزستان دو فلش طراحی کرده بود که یکی از آن ها از فکه آغاز می شد و دیگری از شرهانی. مسیر اول از برقازه، چنانه و تپه های ابوصلیبی‌خات می‌گذشت و مسیر دوم از چم سری، عین خوش و امامزاده عباس. قرار بود نیروهای 2 محور در پل نادری با هم دست بدهند و از کرخه بگذرند و شهرهای شمالی خوزستان را تصرف کنند. لشکر یک مکانیزه ارتش عراق از محور فکه و لشکر 10 زرهی از محور شرهانی وارد خاک ایران شدند.

پیشروی عراق در محور شرهانی سریعتر بود، طوری که در روز چهارم جنگ از عین خوش گذشتند و به پل نادری رسیدند.

نخستین باری که پس از آغاز جنگ نیروهای خودی به منطقه شرهانی رسیدند، در عملیات محرم بود. در پاییز 1361 پس از شناسایی اولیه که انجام شد، حسن باقری قرارگاه کربلا را به عین خوش منتقل کرد و طرحی که برای عملیات آماده کرده بود به بحث و تبادل نظر گذاشت. عملیات محرم بزرگترین عملیات پس از عدم الفتح در رمضان بود. چهار ماه پس از عملیات رمضان یعنی در آبان ماه که مصادف با ماه محرم بود این عملیات در منطقه شرهانی و ارتفاعات حمرین به اجرا گذاشته شد و نیروهای خلاق و جوان توانستند از عارضه های طبیعی بهترین استفاده را ببرند.

بعد از عملیات محرم در منطقه شرهانی خط پدافندی تشکیل شد و تا عملیات والفجر یک عملیاتی در این منطقه انجام نشد.

پاسگاه شرهانی یا مقر تفحص شهدای شرهانی اکنون به شکل یادمانی در این نقطه مرزی قد علم کرده است. این مقر، درست در شمالی ترین نقطه مناطق عملیاتی واقع است. این پاسگاه در 100 کیلومتری غرب اندیمشک قرار دارد، یادمانی که در میانه مناطق چم هندی، چم سری و عین خوش واقع است. این یادمان به همراه یادمان های دوکوهه، فکه و فتح المبین از شمالی ترین یادمان‌های سرزمین های جنوب هستند. سرزمینی که هنوز در آغوش آن، پیکرهای پاک و مطهر شهدای بسیاری به امانت آرمیده است.

از زیباترین جلوه های ماندگار در این مقر تفحص، صحنه های مربوط به کشف و شناسایی پیکرهای پاک شهدا است. عشایر عراقی هم مرز با ایران، سرزمینی را به خاطر دارند که در اطراف گنبدی کوچک و طلایی صدها پرچم به اهتزاز درآمده است. عراقی ها به مقر تفحص لشکر 14 امام حسین (ع) مستقر در شرهانی، موقف الاعلام (سرزمین پرچم ها) می گویند و آن را از مقدسات ملت ایران می دانند.

افتخار خاک شرهانی شهدای گمنامی است که در گذشته ای نه چندان دور بر خاک های گرم خوزستان و ایلام قدم برداشته اند، مردان بی ادعایی که جز به آسمان نظر به جایی نداشتند. هنوز خیلی از خانواده ها چشم انتظار فرزند، همسر و برادری هستند که در آن منطقه می جنگیده و خبر شهادتش را آورده اند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار