اعلام زمان اجرای صدور روادید رایگان برای شهروندان ایرانی و عراقی

قرار است از تاریخ 12 فروردین 1398 (یکم آوریل 2019) روادید برای شهروندان عراقی و ایرانی به صورت رایگان صادر شود.
کد خبر: ۳۳۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱ - 12March 2019

به گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، براساس توافق صورت گرفته بین ایران و عراق و برطبق اعلام قبلی قرار است روادید رایگان برای شهروندان ایرانی و عراقی به منظور زیارت و گردشگری از ۱۲ فروردین ماه ۱۳۹۸ صادر شود.

در این خصوص در بیانیه مشترکی که امروز بین دو کشور و همزمان با سفر حسن روحانی صادر شد، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق راه‌های تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارت‌های دینی را مورد بحث قرار دادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود.

افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ (یکم آوریل ۲۰۱۹) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می‌دهد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که برای تدارک سفر روحانی از شنبه شب در عراق به سر می‌برد، عصر یکشنبه (۱۹ اسفند ماه) در نشستی خبری در دارالضیافه بغداد گفت: در مذاکرات بین هیأت‌های دو کشور از جمله در خصوص صدور روادید تفاهم‌های خوبی صورت گرفت و من امیدوارم همزمان با حضور روحانی در بغداد، مردم دو کشور خبر‌های خوبی در این خصوص بشنوند.

ظریف افزود: به برادران عراقی پیشنهاد کرده‌ایم که روادید بین دو کشور به شکل متقابل لغو یا رایگان شود و یا این که دست کم قیمت آن کاهش یابد که مذاکرات در این خصوص ادامه دارد و امیدوارم خبر‌های خوبی در این خصوص اعلام شود.

در همین خصوص «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور که او را در سفر به عراق همراهی می‌کند، دیروز (دوشنبه) در توئیتی از رایگان شدن صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی خبر داد و این توافق را رهاورد سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به عراق خواند و نوشت: با توافق ایران و عراق، صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی از سوی هر دو کشور، از اواسط فروردین ۹۸ رایگان شد.

دیروز (دوشنبه) نیز همزمان با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق در بغداد ۵ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک بین مقام‌های عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.

یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، پنج سند همکاری بود که وزرا و مسئولان دو کشور دیروز (دوشنبه ۲۰ اسفند ماه) در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عادل المهدی نخست وزیر عراق امضا کردند.

از سوی دیگر حسن روحانی در نشست خبری مشترک به همراه عادل عبدالمهدی گفت: «ایران اعلام می‌کند که برای ویزا مبلغی را دریافت نمی‌کند و طرف عراقی هم اعلام می‌کند که مبلغی را دریافت نخواهد کرد.»

وی افزود: «راجع به ویزا بحث کردیم، در شرایط فعلی طرف عراقی ترجیح می‌دهد فعلا ویزا اجرا شود و بین دو کشور باشد، اما مبلغی از دو طرف برای ویزا دریافت نشود و این قدمی در تسهیل روابط دو ملت است که علاقه‌مند برای رفت و آمد هم برای اماکن زیارتی و هم تاریخی و هم اهداف تجاری، سلامت و ... هستند.»

رئیس جمهور ایران رایگان شدن روادید بین دو کشور را قدم بسیار مهمی خواند که برداشته شده است.

حسن روحانی امروز (سه‌شنبه) نیز در جمع نخبگان، رهبران مذهبی و عشایر عراق گفت‌: مبلغی که برای ویزا‌ها پرداخت می‌شود، ابتدا ایران اعلام کرد که پول ویزا را حذف می‌کند و سپس دولت عراق اعلام کرد او هم به همین صور ت. اقدام خواهد کرد. ما البته علاقه‌مند بودیم کلا ویزا بین دو کشور برداشته شود و ملت‌ها به راحتی رفت و آمد کنند، ولی دولت عراق در این مرحله معتقد بود که ما مبلغ ویزا را برداریم و آن (لغو روادید) را برای مرحله بعد بگذاریم.

ایران و عراق پیش از این یادداشت تفاهم لغو روادید دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت را امضا کرده بودند.

به گزارش فارس، در تاریخ پنجم اسفند ۱۳۹۳ و همزمان با سفر محمدجواد ظریف به عراق، وی به همراه ابراهیم الجعفری وزیر خارجه سابق عراق یادداشت تفاهم لغو روادید گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین جمهوری اسلامی ایران و عراق را در راستای تقویت و گسترش مناسبات دوجانبه دو کشور امضا کرد.
براساس این یادداشت تفاهم، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت ایران و عراق نیازی به اخذ روادید ورود، ترانزیت، خروج و اقامت موقت در خاک یکدیگر را ندارند و اعتبار این یادداشت تفاهم نیز نامحدود اعلام شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها