فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع) در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تفاوت‌های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران/ طراحی تیپ‌های متحرک نظامی با قابلیت اجرای ماموریت

امیر «مرتضی محمدی» گفت: در زمان رژیم پهلوی از نظر آموزش‌های نظامی کاملا وابسته بودیم و سازمان و دکترین نظامی ما برمبنای دکترین نظامی آنها بود؛ اما امروز از نظر نظامی به هیچ کشوری نیاز نداریم و تمام تجهیزات مورد استفاده ساخت خودمان است.
کد خبر: ۳۳۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ - 10February 2019

امیر «مرتضی محمدی» فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند اظهار داشت: ارتش در زمان شاه از 28 مرداد سال 32 تغییر سازمان داد.

وی با اشاره به اینکه نظامیان در ارتش سه گروه بودند، عنوان کرد: گروه اول فرماندهان رده بالا، گروه دوم درجه داران و گروه سوم سربازان ارتش بودند که 2 گروه آخر با توجه به اینکه قشر سنتی ارتش بودند، معمولا قشر متوسط جامعه محسوب می‌شدند و جزو دیندارترین افراد و مقلد و یار امام(ره) بودند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) افزود: خیلی وقت‌ها بدنه اصلی ارتش بیشتر از مردم نسبت به ظلم حاکم بر ایران نارضایتی داشتند و به دنبال رهایی از طاغوت بودند.

ارتش از امام خمینی (ره) کسب تکلیف می‌کرد

محمدی با اشاره به اینکه امام همیشه ارتشی‌ها را به دفاع از اسلام و مردم دعوت می‌کرد و آن‌ها نیز ارتباط خوبی با امام داشتند، یادآور شد: ارتشی‌ها در خیلی از موارد از امام (ره) کسب تکلیف می‌کردند.

وی متذکر شد: ارتش بالاترین آمار مخالفان رژیم طاغوت بعد از روحانیت را در بین اقشار مختلف دارد و اوج این اختلافات در آبان سال 57 که دستورات امام را اجرایی می کردند و انقلاب به پیروزی رسید مشاهده می شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) تصریح کرد: در همان زمان بود که امام پیامی به ارتش می دهد که به ملت بپیوندید و در 30 دی ماه نیز گروهی از افسران و همافران در پایگاه هوایی «بندرعباس» راهپیمایی کردند، نیروهای پایگاه «همدان» نیز یک هفته در مخالفت با رژیم شاه اعتصاب غذا کردند و دوم بهمن ماه پایگاه هوایی «اصفهان» هم پیام داد که این پایگاه برای ورود امام باز است.

تفاوت های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران/ در سایه امنیت چرخ زندگی می چرخد

محمدی انقلاب اسلامی ایران را یکی از نادرترین و استثنایی ترین رویدادهای عصر اخیر برشمرد که تمام معادلات سیاسی و نظامی آن زمان را بهم ریخت، گفت: با شعار «نه غربی، نه شرقی، جمهوری اسلامی» بلوک های شرق و غرب جهان تصمیم گرفتند این انقلاب را از بین ببرند اما بعد از پیروزی انقلاب تنها بازوی قوی که از نهال انقلاب حمایت کرد ارتش بود و به همین خاطر دشمن تلاش می کرد که این بازو را از امام بگیرد.

شهید «قرنی» مغز متفکر نظامی بود

وی اعلام کرد: اولین شهید ترور کشور شهید «قرنی» از نیروهای ارتش و مغز متفکر نظامی آن زمان بود که برای ضربه زدن به انقلاب او را شهید کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) یادآور شد: یکی از خدمات ارتش در روزهای اول انقلاب ارتباط بسیار خوب فرماندهان ارتش با انقلابیون و فرماندهان سپاه بود که در تجهیز سپاه و بسیج نقش زیادی داشتند و پادگان های خود را به روی آنها باز کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه سپاه نهادی بود که تازه تاسیس شده و تجهیزات و امکاناتی نداشت، ارتش تا جایی که مقدور بود امکانات در اختیار آنها قرار داد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) با اشاره به نقش ارتش در سال اول جنگ یادآور شد: نیروی آماده عراق توسط نیروی زمینی ارتش و حمایت نیروی هوایی ارتش و مردم متوقف شد و آنها را در موضع نامناسب نگه داشتند.

محمدی اضافه کرد: این نکته از این حیث اهمیت بیشتری پیدا می کند که سران ارتش با سقوط رژیم شاهنشاهی کشور را ترک کرده بودند و این ارتش بود که با همکاری مردم جلوی دشمن را سد کرد.

تفاوت‌های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران

وی در خصوص مقایسه ارتش زمان شاه با ارتش تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: زمان شاه ارتش کاملا وابسته به غرب بود و تجهیزات موجود، مربوط به کشورهای دیگر بود. مستشاران خارجی کاربران این دستگاه ها بودند و اجازه نمی دادند نیروهای ما کار با آن تجهیزات و دستگاه ها را بیاموزند.

تفاوت های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران/ در سایه امنیت چرخ زندگی می چرخد

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) تبیین کرد: از نظر آموزش های نظامی کاملا وابسته بودیم و سازمان و دکترین نظامی ما برمبنای دکترین نظامی آنها بود اما بعد از انقلاب نیروهای نظامی ایران به تنهایی از این تجهیزات استفاده می کردند.

محمدی یکی از دستاوردهای انقلاب در بحث نیروی انسانی را آموزش برمبنای اسلام دانست و بیان داشت: رفتار برادرانه بین نیروها برگرفته از دستورات اسلام است. زمان شاه اگر کسی می خواست نماز بخواند در خلوت باید نمازش را می خواند اما امروز نمازهای جماعت در همه جا ساری و جاری است و کلاس های آموزش قرآن برای نیروها برقرار شده است.

طراحی تیپ های متحرک نظامی با قابلیت اجرای ماموریت

وی با تاکید بر اینکه امروز از نظر نظامی به هیچ کشوری نیاز نداریم و تمام تجهیزات مورد استفاده ساخت خودمان است، گفت: برخی از این تجهیزات با همکاری دانشگاه ها ساخته شده است و حتی یگان های ما براساس تهدیدات روز، به روزرسانی می شوند و در 2 سال گذشته تیپ های متحرک نظامی با قابلیت اجرای ماموریت سازماندهی شده اند.

محمدی یادآور شد: در رزمایش اخیر در اصفهان، ظرف 48 ساعت، 12 هزار نیرو با تجهیزات جابجا شدند که در مجلس نیز این حرکت مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تیپ های واکنش سریع برای جلوگیری سریع از نفوذ دشمن سازماندهی شده اند، عنوان کرد: امروز تمام قطعات مورد نیاز ساخت تانک ها در داخل ساخته می شود و حتی تمام بیسیم های ما ساخت نیروی زمینی ماست که قابل شنود نیست.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) اضافه کرد: تانک «کرار»، «ذوالفقار»، موشک «شفق» در هوانیروز، دوربین های دید در شب و تجهیز تمام بالگردهای شناسایی و پشتیبانی به سامانه های راکت انداز، ساخت سلاح های کالیبر کوچک و دیگر اسلحه های موجود از دستاوردهای تجهیزاتی ما در بعد از پیروزی انقلاب است.

تفاوت های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران/ در سایه امنیت چرخ زندگی می چرخد

ساخت سامانه های شبیه ساز یکی از دستاوردهای نظامی ارتش است

محمدی با بیان اینکه یکی از موفقیت های بزرگ در ساخت تجهیزات، تولید سامانه های شبیه ساز است، مطرح کرد: با وجود این سامانه ها به جای آموزش نیروها در رزمایش ها و تمرین با اسلحه های نظامی، از این سامانه های شبیه ساز در انواع مختلف راکت انداز، موشک انداز و ... استفاده می کنند که مزایای بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: ساخت راکت اندازهای نقطه زن و نیز هدایت لیزری توپ های 150 میلیمتری که با اختلاف یک متر هدف را می زنند نیز از دیگر دستاوردها در حوزه تولید تجهیزات نظامی است.

خدمات معیشتی ارتش به کارکنان

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) درخصوص ارتقای معیشت کارکنان ارتش عنوان کرد: یکی از دغدغه های رهبری رسیدگی به معیشت کارکنان بوده است که در این سالها اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

محمدی گفت: بهره مندی از خدمات و امکانات بیشتر، نوسازی منازل سازمانی و در نوع برخورد با کارکنان تغییرات بسیار مهمی در این سالها صورت گرفته است که موجب بالا رفتن شأن و منزلت کارکنان و خانواده های آنان شده است.

وی افزود: یکی از خدماتی که ارائه می شود در بیماری های صعب العلاج است که مساعدت‌های ماهیانه ای به این افراد پرداخت می شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) با اشاره به اینکه در بحث بومی سازی کارکنان تاکیداتی مبنی بر اینکه در مناطق زندگی خود مامور باشند صورت گرفته است، ادامه داد: طرح های دیگری برای ارتقای روحیه کارکنان پیش بینی شده است و امروز نیروی انسانی ما از روحیه بالایی برخوردار است.

تفاوت های ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران/ در سایه امنیت چرخ زندگی می چرخد

در سایه امنیت چرخ زندگی می چرخد

محمدی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران بیش از 48 هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است، گفت: لشکر 77 خراسان به تنهایی حدود پنج هزار و 400 شهید 16 هزار جانباز و بیش از 2 هزار آزاده تقدیم نظام اسلامی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ارتش در بحث مردم یاری خدمات زیادی داشته است، یادآور شد: در حادثه زلزله کرمانشاه و حضور در صحنه و کمک به زلزله زدگان و نیز در سقوط هواپیمایی که سال گذشته اتفاق افتاد نیروهای ارتش به کمک حادثه دیدگان شتافتند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) خاطرنشان کرد: در سایه امنیت است که چرخ زندگی می چرخد و همه این توفیقات در سایه رهبری مقام معظم رهبری، توکل به خدا و حمایت های مردم صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها