داستان نویس و پژوهشگر دفاع مقدس:

دفاع مقدس دریچه‌‌ای برای شکوفایی نویسندگان کشورمان است

داستان نویس و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: هشت سال دفاع مقدس دریچه‌ای برای شکوفایی نویسندگان کشورمان است.
کد خبر: ۳۲۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ - 23January 2019

هشت سال دفاع مقدس دریچه ای برای شکوفایی نویسندگان کشورمان استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس آذربایجان شرقی، «محمدرضا شرفی خبوشان» داستان‌نویس و پژوهشگر دفاع مقدس در جمع نویسندگان آذربایجان شرقی اظهار داشت: ادبیات و شعر حماسی ایران مدیون تبریز است و این شهر را نمی توان از لحاظ استعداد و شخصیت‌های موثر درجه دو و یا سه دید و همیشه نقش بنیادی داشته و به اصطلاح خط مقدم است.

وی که در کارگاه داستان نویسی جایزه ادبی یوسف سخن می‌گفت، افزود: نویسندگان و شاعران و چهره های موثر تاریخ ادبیات معاصر از تبریز و آذربایجان است و آرزوی هر نویسنده و شاعری است که در کوچه و خیابان های تبریز قدم بزند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نوشتن در حوزه دفاع مقدس دستوری و فرمایشی نیست بلکه آزمونی کاملا اختیاری است و یک انتخاب است که توفیق هر نویسنده ای نمی شود در این عرصه بنویسد. باید با اعتقاد قلبی در این حوزه قدم نهاد. هشت سال دفاع مقدس به ما نویسنده ها انرژی داده تا بتوانیم گامی اساسی در سبک زیستن و شخصیت به دست آوریم.

نویسنده کتاب «بی‌کتابی» افزود: هشت سال دفاع مقدس ما دریچه ای است برای شکوفایی نویسندگان کشورمان است.

برگزیده جایزه جلال آل احمد، با مقایسه جتگ های صورت گرفته در دیگر کشورها با هشت سال دفاع مقدس،جنگ ایران و عراق را به جهت حضور تمامی اقشار جامعه،متفاوت ترین جنگ در دنیا بیان کرد و گفت: داستان نویسی درباره دفاع مقدس، گامی در جهت آگاهی سیاسی جامعه است و گاهی در جهت میهن دوستی و پیشرفت فکری و... بنابریان رونق ادبیات داستانی زمانی شکل خواهد گرفت که به درون شخصیت های دفاع مقدس راه پیدا کنیم.

این کارشناس ادبیات داستانی متذکر شد: هر رزمنده ای که در دفاع مقدس شرکت داشته، دنیایی از اتفاقات است و می‌تواند برای نویسندگان حائز اهمیت باشد. نویسندگان باید از نوشتن داستان های روایتی و شنیداری خودداری کنند که اگر این سبک از لحاظ ادبی برای مخاطب کم عمق بوده باشد، ثمری نخواهد داشت باید درباره داستانی که می نویسیم تحقیق کنیم و این امر واحب است.

خبوشان تاکید کرد: ما روز به روز از لحاظ منابع زنده فقیر می‌شویم به این معنی که رزمندگان ما سن شان بالا رفته و دیگر حال و حوصله مصاحبه‌های طولانی مدت را ندارد، ولی اکنون زنده‌اند و مشتاق گفتن از جنگ و اتفاقات و آدمهایش هستند.

وی گفت: این ایام فرصت شکوفایی برای نویسندگان این حوزه است. بدانید جنگ هشت ساله ما پر است از روایت ها و رشادت‌ها و هرچیزی برای جهانی شدن در این امر آماده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار