در همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین» مطرح شد؛

توضیحات رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره لغو روادید اربعین/ هزینه 10 میلیاردی نیروهای مسلح برای بیمارستان‌های صحرایی

حسین ذوالفقاری گفت: ما به دنبال لغو روادید بوده و هستیم؛ اما دولت عراق به دلایلی تاکنون این درخواست را نپذیرفته است.
کد خبر: ۳۱۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ - 10October 2018

توضیحات ریس ستاد مرکزی اربعین درباره لغو روادید اربعین/ هزینه 10 میلیاردی نیروهای مسلح برای بیمارستان‌های صحراییبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین» که صبح امروز (چهارشنبه 18 مهرماه) در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: سال 94 با حجم انبوهی از زائران اربعین مواجه شدیم که براساس این وضعیت سیاستگذاری‌ها انجام شد.

وی افزود: تاکنون هیچ سندی در مورد چگونگی همکاری‌ها با دولت عراق نداشتیم. سال گذشته تفاهمنامه موقتی بین دولت ایران و عراق بسته شد که الزامات بحث اربعین در آن وجود داشت و ماه گذشته به امضای وزاری دو کشور رسید.

ذوالفقاری با اشاره به تمهیدات اربعین امسال گفت: بسیاری از اشکالات در نقاط مرزی کشور امسال برطرف شد. در بحث زیرساخت‌ها گام‌های بزرگی برداشته شده است. در حمل و نقل، در موضوعات امنیتی انتظامی و خدمات و بهداشت کارهای زیادی انجام شد. به دنبال کم کردن هزینه‌های اربعین هستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در توضیح چرایی عدم لغو روادید اربعین، بیان داشت: ما خواهان لغو روادید بوده‌ایم و هستیم؛ اما دولت عراق تا به امروز به دلایل خودش این درخواست را نپذیرفته است. در جلسه‌ای یکی از مسوولان بلندپایه عراقی گفت که اگر لغو روادید کنیم، ممکن است زیرساخت‌های ما جوابگو نباشند و کرامت زائرین زیر سوال برود. بحث دیگر هم به خاطر وضعیت کشور عراق است.

وی تاکید کرد: کسی فکر نکند مسوولان مخالف لغو روادید هستند. ما امیدواریم مسوولان عراقی در سال‌های آینده زیرساخت‌های لازم را برای لغو روادید فراهم کنند.

ذوالفقاری اضافه کرد: چهار کنسولگری عراق در ایران به علاوه 20 دفتر برای صدور روادید فعال شده‌اند که اگر روادید لغو می‌شد رفت و آما زائرین برای ما هم آسانتر بود.

وی با اشاره به موضوع تامین ارز برای ویزای زائران اربعین گفت: بعد پیگیری‌های متعدد توانستیم موافقت برای ارز ثانویه را کسب کنیم. سال گذشته 2 میلیون و 350 هزار ویزا صادر شد که تنها یک میلیون و 100 هزار نفر بیمه پرداخت کردند. امسال تمام شرکت‌های بیمه ای را به سامانه سماح متصل کردیم تا کسی بدون بیمه نرود. مجموع بیمه با خدمات و بدون احتساب تورم با 2 هزار تومن کاهش نسبت به سال گذشته 20 هزار تومن شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است از مقرری‌ها کم کنیم و کم کردیم. هزینه‌های کارگزاری نسبت به شرایط عادی یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این نکته که همه دستگاه‌های مربوط به اربعین هزینه کننده هستند و درآمدی ندارند، افزود: 20 میلیارد تومن هزینه بیمارستان‌های صحرایی است. سال گذشته در اربعین نزدیک به 10 میلیارد تومان نیروهای مسلح در بخش درمانی هزینه کردند.

ذوالفقاری ترویج فرهنگ اربعین، برقراری نظم، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت و ملت عراق، مردم محوری، تسهیل‌گری مدیریت انتظارات مبتنی بر معقولات را اصول و اهداف حماسه اربعین دانست و به اهداف رسانه‌های معاند اشاره کرد و گفت: دشمنان اخبار اربعین را یا بایکوت، تقلیل یا تحریف می‌کنند، اگر این خط را بشناسیم تا حدودی راه مشخص می‌شود. امسال با پدیده عجیب فضاسازی منفی نسبت به زائران عراقی رو به رو بودیم که این موضوع همان چیزی است که تکفیری‌ها و دشمنان می‌خواهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: رسانه‌ها در اولین کار باید بحث آموزش و جهت‌دهی مرد را به سریع‌ترین صورت انجام دهند و باید به دنبال اثرگذاری باشند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار