شاعر و نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

محدود کردن شعر پایداری به دفاع مقدس جفای بزرگی است/ ضرورت نقد و آسیب‌شناسی شعر پایداری

«حسن یعقوبی» گفت: اگر سرودن از شکوه پایداری در برابر سیاهی و ستم، دفاع از موهبت‌های انسانی و شرافت و جوانمردی و نیز سرودن از پاکی‌ها و زیبایی‌ها را نمونه‌هایی از شعر دفاع مقدس بدانیم، آن‌گاه با میدان وسیعی از مضامین و موضوعات روبه‌رو خواهیم شد؛ لذا محدود کردن شعر پایداری به هشت سال دفاع مقدس جفای بزرگی به آن است.
کد خبر: ۳۰۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ - 13October 2018

ادبیات دفاع مقدس، نیازمند آسیب شناسی است«حسن یعقوبی» شاعر و نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در سمنان، اظهار داشت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با حقیقتی انکارناپذیر با عنوان شعر پایداری روبه‌رو هستیم و این جریان برای ماندگاری، بالندگی و تعالی، نیازمند نقد و آسیب‌شناسی است؛ لذا هرچه فاصله ما با دوران دفاع مقدس بیشتر می‌شود، احساس‌ نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی جریان آن نیز جدی‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که برای آسیب‌شناسی شعر پایداری باید در وجوه مختلف کار شود، افزود: این موضوع از نظر مضامین و موضوعات، قالب‌ها و زبان، نماد‌ها و... نیازمند مداقه و بررسی عمیق است. 

یعقوبی تأکید کرد: این آسیب‌شناسی، هم باید از سوی شاعران این حوزه مورد توجه قرار گیرد و هم از سوی صاحب‌نظران و اهالی نقد و نظر، از طرفی نیز از باید زمینه‌ای فراهم شود تا اهل نقد و نظر در فضایی آرام و عالمانه با نگاهی به گذشته و تجربه چندین ساله در حوزه ادبیات پایداری، این جریان ارزشمند را نقد کنند.

وی تصریح کرد: ما باید یا روند کنونی شعر پایداری را بپذیریم و به آن خرسند باشیم و یا با پژوهش و بررسی عالمانه و منصفانه، ضعف‌ها و قوت‌ها را بازبشناسیم و در تقویت این جریان بکوشیم.

این شاعر و نویسنده دفاع مقدس با انتقاد از این‌که تاکنون به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است، گفت: هرچند جسته و گریخته در رسانه‌های مختلف و اخیرا در کنگره‌های سراسری شعر دفاع مقدس، به مقوله مهم آسیب‌شناسی شعر پایداری اشاراتی شده، اما چون برنامه‌ریزی هدفمند و بنیادی صورت نگرفته، فایده‌ای نداشته است.

وی دامنه شعر پایداری را بسیار گسترده دانست و بیان داشت: اگر سرودن از شکوه پایداری در برابر سیاهی و ستم، دفاع از موهبت‌های انسانی و شرافت و جوانمردی و نیز سرودن از پاکی‌ها و زیبایی‌ها را نمونه‌هایی از شعر دفاع مقدس بدانیم، آن‌گاه با میدان وسیعی از مضامین و موضوعات روبه‌رو خواهیم شد؛ لذا بهتر آن است که تکلیف تعریف شعر دفاع مقدس روشن شود، هرچند که این به معنای به فراموشی سپردن حماسه بی‌نظیر هشت ساله نیست، اما محدود کردن شعر پایداری به دفاع مقدس جفای بزرگی به شعر پایداری است.

یعقوبی با بیان این‌که برگزاری کنگره‌های شعر دفاع مقدس، رویداد مبارکی است که تأثیرات و نتایج ارزنده آن را هیچ منتقد منصفی نمی‌تواند انکار کند، گفت: با وجود تمام انتقاد‌هایی که گاه بر آن وارد می‌شود، این کنگره‌ها به‌عنوان یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین جریان‌های شعر پس از انقلاب، نقش مؤثر و مهمی در شناسایی و معرفی شاعران موفق و خلق آثار ارزنده و بدیع در حوزه شعر پایداری داشته است.

وی با تأکید بر این‌که امروزه شعر دفاع مقدس به‌عنوان جریانی ریشه‌دار و تاثیرگذار در شعر معاصر شناخته شده است، تصریح کرد: صرفاً برگزاری کنگره‌ها نمی‌تواند منجر به آسیب‌شناسی شعر دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از شعر پایداری شود، بلکه ممکن است گاه ما را از ضعف‌ها، کاستی‌ها و کجروی‌های احتمالی نیز غافل سازد؛ لذا باید به مقوله نقد و بررسی آسیب‌ها و آفت‌های آن به‌طور جدی و تخصصی پرداخته شود.

این شاعر و نویسنده دفاع مقدس با اشاره به نقش شاعرانی که سال‌های جنگ را درک نکرده‌اند در عرصه شعر دفاع مقدس، گفت: تردیدی نیست که نباید از شاعران جوان امروز که بسیاری از آن‌ها حال و هوای دوران جنگ را درک نکرده‌اند، انتظار داشت که احساسات و شور و هیجان آن روز‌ها را در اشعار خویش انعکاس دهند و اگر شاعر جوانی از آن حال و هوا گفت، نباید مورد اتهام قرار گیرد؛ چراکه شور و حال آن سال‌ها هنوز هم قابل احساس است و از آن سال‌های حماسه و آتش، آثار بسیاری باقی است که می‌بینیم در این سال‌ها، مضمون غالب اشعار دفاع مقدس را به خود اختصاص داده‌اند. مضامینی چون: جانبازان شیمیایی، شهیدان مفقودالاثر، خانواده‌های شهدا و...

وی با بیان این‌که یک روی جنگ، خشونت و خونریزی است، خاطرنشان کرد: اما دفاع مقدس ما روی دیگری هم دارد که آن را مقدس کرده است که در این خصوص می‌توان به فداکاری‌ها، پاکی‌ها و مهربانی‌ها، اخلاص و نیایش و توسل، وارستگی از دنیا و تعلقات و بسیاری از زیبایی‌های دیگر به‌عنوان جلوه‌های شیرین جنگ هشت ساله اشاره کرد.

تعقوبی تأکید کرد: شاعر باید همه این حقایق را ببیند و در جست‌وجوی این جلوه‌های زیبا و پاک باشد و آن را در قالب شعر، به دنیای تشنه امروز هدیه کند. شاعر باید در جست‌وجوی کشف افق‌های تازه‌تر و تصاویر و مضامین بدیع در این حوزه باشد و با رها شدن از بند کلیشه و تکرار، به خلق مضامین نو با نگاهی عمیق‌تر بپردازد. یقیناً اگر چنین رویکردی در شاعران امروز به وجود بیاید، شاهد اقبال و توجه بیشتر از سوی مخاطبان به شعر پایداری خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها