ضرغامی در نشست «شنبه‌های انقلاب» مطرح کرد؛

قهرمانان فیلم‌های حاتمی‌کیا در کنار ما هستند و ما آن‌ها را می‌شناسیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در بسیاری از حوزه‌ها به قدری جمهوری اسلامی خدمات داده که اگر پهلوی و قاجار تمام خدماتشان را روی هم بگذارند باز قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۳۰۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ - 08September 2018

سینمای جنگ حاتمی‌کیا واقعاً فیلم قوی اجتماعی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس، بیست‌و‌یکمین نشست «شنبه‌های‌انقلاب» با موضوع سینما، صبح امروز با حضور «عزت‌الله ضرغامی» رئیس سابق سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام سید «محمد قائم‌مقامی» استاد حوزه، «هوشنگ توکلی» هنرمند سینما، «روح‌الله سهرابی» کارگردان، «محمدتقی فهمیم» منتقد سینما، «محسن یزدی» در حوزه هنری برگزار شد.

«عزت‌الله ضرغامی» رئیس سابق سازمان صداوسیما و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی این نشست اظهار داشت: بدون تردید اگر ما بخواهیم قبل و بعد از انقلاب را در موضوعاتی به عنوان افتخار انقلاب مقایسه کنیم، حتما عملکرد نظام به لحاظ کمی و کیفی در صدر است.

وی گفت: ما امروز ۲ سینما داریم. یک سینما آمریکا و دوم سینمای جمهوری اسلامی ایران که در مقابل آن ایستاده است. خیلی بخواهیم انقلابی صحبت کنیم سینمای استکبار متعلق به آمریکا و سینمای انقلابی متعلق به ایران است.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما بیان کرد: بخش غیر قابل انکار مورد پیشرفت ما نقد و آزادی بیان است که شعار اصلی انقلاب اسلامی بود که در سینما به خوبی بروز و ظهور داشته است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: در حوزه نقد پیشرفت‌های ما نقطه قوت است، به لحاظ آزادی بیان این عرصه دستاوردهای مهمی به همراه داشته است. در بسیاری از حوزه‌ها به قدری جمهوری اسلامی خدمات داده که اگر پهلوی و قاجار تمام خدماتشان را روی هم بگذارند باز قابل مقایسه نیست.

وی افزود: امروز در فضای مجازی عده‌ای به دنبال تطهیر پهلوی هستند. اگر امروز خدمات نظام اسلامی گفته می‌شود بخاطر روشنگری در این زمینه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید سینمای اجتماعی آسیب‌های جامعه را برجسته کند و در قالب یک رویا و آرمان مخاطب را به سمتی ببرد که بتواند از ظرف سینما برای زندگی بهتر مردم استفاده کند. آنچه قبل از انقلاب در سینما مسلط بود فیلم فارسی بود. فیلم‌فارسی اصولاً نسبتی با سینمای اجتماعی و سیاسی نداشت.

وی ادامه داد: این سینما عاری از امید و راه‌حل برای زندگی و اجتماعی بود. اوج فقر، درد و پمپاژ ناامیدی در این آثار وجود داشت اما بعد از انقلاب اسلامی به قدری در این حوزه حرف داریم که قابل احصا نیست. سینمای جنگ حاتمی‌کیا واقعاً فیلم قوی اجتماعی است. تمام قهرمانان فیلم‌های حاتمی‌کیا در کنار ما هستند و آن‌ها را می‌شناسیم. آثار مجیدی نیز چنین است، بچه‌های آسمان مجیدی پُر از فقر شریف است. این فیلم بهترین اثر مجیدی محسوب می‌شود. اگر چه نمی‌خواهم ارزش سایر آثار او را کم کنم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما تاکید کرد: در حوزه زنان پس از انقلاب سینمای خاص سیاسی و اجتماعی داریمبه وجود آمد. در بحث سیاست به قدری فیلم صریح داریم که برای ما نیز تعجب آور است. انصافاً در حوزه سینمای سیاسی و اجتماعی شاهد یک تحول عظیم هستیم. سینمای ایران در گذشته در برابر سینمای خارجی حرفی برای گفتن نداشت و در معرض برشکستگی بود چراکه چیزی از سینما ما باقی‌مانده بود. سینما اجتماعی و سیاسی افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار