دست‌هایی که برای حفظ سنگ مزار شهدا آستین‌ها را بالا زده

مدتی است پویشی برای شهدا در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به راه افتاده که طی آن اقدام به رسوبزدایی و غبار روبی از مزار شهدا می‌شود، پویشی که از مردم دعوت می‌کند تا برای حفظ سنگ مزار‌های شهدا آستین همت را بالا بزنند.
کد خبر: ۳۰۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ - 22September 2018

روز اول هفته دفاع مقدس/ دست‌هایی که برای حفظ سنگ مزار شهدا آستین‌ها را بالا زدهگروه حماسه و جهاد دفاع پرس، از آن زمان که مقام معظم رهبری دستور آتش به اختیار کار فرهنگی را دادند جوانان بسیاری آستین های همت را بالا زدند و در نقاط مختلف کشور کارهای کوچک و بزرگی را آغاز کردند، کارهایی که اگرچه به ظاهر کوچک و ساده می آیند اما روح معنوی حاکم بر آنها تصویری زیبا از همدلی و تلاش را به نمایش می گذارد.

اغلب این اقدامات خودجوش در غالب گروه های چند نفره ای با نام گروه های جهادی، فرهنگی و یا پویش ها شکل گرفتند. اعضای آن از هر سن و سال و مهارت با یک هدف کنار هم جمع شدند تا سهم کوچکی در اعتلای فرهنگی کشور داشته باشند.

گروه های زیادی در این سال ها با هدف شناساندن شهدا و فرهنگ شهدا کارهایی را شروع کرده اند، از دیدارهای هفتگی با خانواده شهدا گرفته تا برگزاری مراسم های جدید و خاص در محل های خاص تر که باعث شده عده ای از مردم عادی را هم همراه خود کنند.

پویش های شهدایی هم از این قاعده مستثنی نبودند و همگام با گروه های فرهنگی در جریانات مختلف موج هایی را به راه انداختند. وقتی پای صحبت های اعضای این گروه ها و پویش ها می نشینیم متوجه می شویم که با وجود تفاوت در کار، همگی در یک نقطه مشترک هستند، آن هم کار دلی برای شهداست. اسمش را گذاشته اند کار دلی چون عقیده دارند برای قدم گذاشتم در راه شهدا باید با پای دل وارد شد.

به مناسبت هفته دفاع مقدس خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس به سراغ گروه هایی رفته است که در حوزه شهدا مشغول به فعالیت هستند تا از حال و هوای کار در این فضا صحبت کنند.

از سنگ سفید با المان های خاص دهه 60 تا سنگ های سیاه دهه 90

پویش #برای_شهدا زمان زیادی نیست که فعالیتش را در فضای اینستاگرام آغاز کرده اما در این مدت توانسته است تبلیغاتی خوبی برای همراه کردن جوان ها با خود داشته باشد، پویشی که از عموم مردم و مخصوصا جوان ها دعوت می کند تا در غبار روبی از سنگ مزار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران شرکت کنند. افراد زیادی با دیدن تبلیغات و فیلم هایی با عنوان غبارروبی از مزار شهدا در صفحات مختلف فضای مجازی به این پویش پیوسته اند. به گفته مهدی آیت پویش برای شهدا 600 تا 700 عضو پیدا کرده است که اغلب اعضا از پیام رسان ها و شبکه های خارجی هستند.

آیت که به واسطه حضور متداولش در گلزار شهدا با فضای این مجموعه و کم و کاستی های آن به خوبی آشنا است توضیحی درباره هدف از به راه انداختن این پویش و اهمیت آن می دهد. او معقتد است مزار شهدا به خصوص سنگ های مزار میراث معنوی هستند که باید تلاش جدی تری برای نگهداری آن شود. «بی توجهی به مزارهای شهدا باعث می شود تا خانواده اقدام به تعویض سنگ مزار شهدا کنند و سنگ مزارهای دهه شصت با ویژگی های خاص خودش جایش را به سنگ مزارهای سیاه دهه 90 دهد که هیچ نشانی از دوران دفاع مقدس و المان های ان دوران ندارد. در واقع ما با سیقل سنگ های مزار و غبارروبی اصولی از تعویض این سنگ ها توسط مسوولان و خانواده ها جلوگیری کنیم.»

عمل به جای حرف/ آستین هایی که برای شهدا بالا زده می شود

عمل به جای حرف، شعار اصلی پویش برای شهدا است، مهدی آیت در اینباره توضیح می دهد: «ما به چند دلیل این کار را آغاز کردیم، اول اینکه، احساس می کردیم صرفا دوست داشتن کافی نیست و باید کاری انجام داد بسیاری از کارها از عهده ما خارج است و یا در آن تخصص لازم را نداریم ولی رسوب زدایی و جرم گیری از مزار شهدا کاریست که می توانستیم انجام بدهیم. در طی این سال ها عده ای از سر دلسوزی اقداماتی را آغاز کردند که شکل جدیدی به گلزارهای شهدا بدهد ولی چون تخصصی نبود و شاید ماهیت گلزارهای شهدا به خوبی درک نشد امروز شاهد گلزارهایی هستیم که نه در فرهنگ و نه در تاریخ ایران جایی دارد.»

او می گوید سنگ مزارهای دهه شصت ویژگی های خاص مربوط به خود را دارد ویژگی هایی که نشان دهنده فضای معنوی حاکم بر آن دوران است «هر سنگ مزار 2 رکن دارد رکن اول عبارات پشتوانه دار حک شده بر روی آن مثل نهضت، ساواک، شکنجه، قران، مکتب، دین، ملت، شرف، شجاعت و غیره است و یا اشعار فارسی، آیات قران و احادیث روی آن حک شده است که فرهنگ ملت را می رساند و مضاعف بر این تاریخ جنگ در برخی سنگنوشته ها ذکر شده است و این ها به عنوان سند تاریخی حاوی اطلاعات ارزشمندی است.

رکن دوم المان های حجازی شده روی سنگ مزار است که هر کدام نشانگر چیزی است مثل نقش پرنده که نماد آزادی از زندان تن و دنیاست، شمع سوختن بازمانده ها ونور بخشی شهدا است، دفتر که نشان از مکتب و نهضت دارد، گل، قلب، پروانه که هر کدام معنای متفاوتی را می رساند. این ها ماهیت سنگ مزار است که اگر قرار باشد چه سهوی چه عمدی از بین برود و جایش را سنگ های متحد الشکل بگیرد زیبایی گلزار شهدا از بین می رود.

مرمت نه، غبار روبی آری

آیت تاکید دارد برای کاری که انجام می دهند از نام غبار روبی استفاده شود نه مرمت چرا که رسوب زدایی از مزار شهدا در حوزه کار غبارروبی است و می گوید «کار ما صرفا غبارروبی در غالب رسوب زدایی و رنگ آمیزی است. تاکید می کنم تعمیر و ترمیم نیست و ما فقط غبار روبی می کنیم. به سنگ مزار دست نمی زنیم یا کار عمرانی نمی کنیم. تنها غبار روبی است.

او درباره نحوه کار توضیح می دهد: « روش های ما در طول سالیان گذشته به شکل تجربی و در مشورت با متخصصین و خترعین درآموردیم مثلا اسکاچ ویژه یک مخترع ارزشی اختراع کرده که بین پلاتیک و سیم ظرفشوی است که بدون آسیب جرم را برمی دارد یا رنگ پاک کن با مهندسین شیمی صحبت کردیم و تنها مولوک های رنگ را از بین می برد و بی اثر می کند. سایر ابزار هم به همین شکل است درپروسه طولانی برای کسانی که بهشت زهرا زندگی می کنیم. نکاتی که ما میبینیم طی چن سال بیشتر است. بهشت زهرا ثبت آثار ملی شده و طبق قوانین مجازات اسلامی کتب پنجم که هر کس بدون اجازه و هماهنگی میراث فرهنگی به آثاری که ثبت میزاث فرهنگی شده دست و تخریب توسعه بدهد از سه ماه تا 2 سال حبس دارد و با همین قانون عملیات های کشور غیرقانونی است. از طرف دیگر اگر مالیملک قانونی دست بزند مجازات دارد ولی بهشت زهرا در غفلت بنیا شهید و خانواده شهید اتفاق میوفد این امید هست با این کار و تمیز شدن مزار اقدامی برای تعویض سنگ نشود.»

برای شهدا به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست/ تاکید «برای شهدا» بر مردمی بودن کار

پویش تاکید دارد که کار به صورت مردمی جلو ببرد چرا که وظیفه خود می داند در قبال خون های ریخته شده شهدا کاری کوچک را انجام دهند. آیت می گوید: «رسوبگیری و رنگ آمیزی مزار شهدا هزینه زیادی ندارد و براورد شده است هر مزار شهید حدود پنج الی هفت هزار تومن هزینه دارد. بانیان و اشخاصی را داریم که بانی شده اند ضمن اینکه با تبلیغ در فضای مجازی افرادی برای تامین هزینه ها اعلام آمادگی کرده اند.»

تا پیش از تبلیغ رسمی پویش حدود 30 مزار رسوبگیری و صیقل کاری شده است. این پویش همچنین با همکاری ایستگاه صلواتی گردان انصار که هر هفته در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برپا می شود و قبل از این کاری مشابه پویش برای شهید را برای یکی از قطعات گلزار شهدا انجام داده اند آماده رسوبزدایی از دیگر مزارهای شهدا هستند.
از مهدی آیت درباره گروه هایی دیگری که مشابه این پویش را انجام داده و مدتی به رنگ آمیزی و غبار روبی مزار شهدا پرداخته اند نیز سوال می کنیم. او پاسخ می دهد: «به غیر از گروه ایستگاه صلواتی انصار این کار تاکنون به صورت تخصصی انجام شده است و تنها گروه های کوچکی به کار رنگ آمیزی مشغول بوده اند. اگر گروه هایی مایل به همکاری با ما باشند با ان ها ارتباط برقرار می کنیم. اما آنچه امروز در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) می بینیم این است که گروه های مختلف می آیند که رنگ روی رنگ می زنند و یا با اسپری کار رنگ آمیزی انجام می دهند که این کار اشتباه است. پویش تاکید دارد که این کار تدریجی و زمان بر است و صبر و حوصله می طلبد.»

کاری برای تمام عمر

اعضای پویش برای شهدا آمادگی دارند تا اگر گروه های شهدایی در شهرستان ها مایل به شرکت در این پویش باشند روش کار را آموزش بدهند اما کار بر روی 30 هزار مزار شهید در گلزار شهدای تهران را آنقدر زمانبر می دانند که احتمالا تا پایان عمرشان را کفایت کند!

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار