دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/ «اوییشن ویک» منتشر کرد؛

ارسال آواکس‌های آمریکایی به عربستان سعودی

یک مجله آمریکایی مدعی شد: آمریکا هفته‌ گذشته چهار فروند آواکس «e-3a» نیروی هوایی خود را به درخواست دولت سعودی به عربستان فرستاده تا خلاءهای پوشش راداری آن کشور را در ارتفاع پایین پر کند.
کد خبر: ۳۰۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰ - 06October 2018

آواکس‌ها در عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران گرچه یکی از بزرگترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی دو کشور وارده کرده است؛ اما به دلیل هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود. دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسین (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ از آن بهره گرفته و به نوعی به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

مجله «اوییشن ویک» که یک مجله به زبان انگلیسی است که در آمریکا منتشر می‌شود، یکی از ابزارهای رسانه دشمن بود که در 14 مهرماه 59 گزارشی را در مورد حضور جنگنده‌های آواکس در عربستان منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

آواکس‌ها در عربستان

آمریکا هفته‌ی گذشته چهار فروند آواکس «e-3a» نیروی هوایی خود را به درخواست دولت سعودی به عربستان فرستاده تا خلاءهای پوشش راداری آن کشور را در ارتفاع پایین پر کند.

این هواپیماها، که حدود 300 پرسنل آمریکا آن‌ها را همراهی می‌کنند. در حریم فضای عربستان سعودی خواهند ماند و اطلاعات راداری را به مراکز فرماندهی زمینی سعودی منتقل می‌کنند. مقام‌های دفاعی آمریکا تاکید کردند. آن‌ها (هواپیماها) کنترل دقیقی بر هواپیماهای سعودی نخواهند داشت و خلاءهای راداری را پر خواهند، کرد.

رادار آواکس دارای 350 مایل دریایی برد برای هدف‌های ارتفاع بالا و حدود 250 مایل دریایی برد برای هدف‌های ارتفاع پایین است. اگر یک آواکس در طول مرز کويت و سعودی مستقر شود که نزدیک‌ترین جای ممکن به دماغی خلیج فارس بدون ترک فضای سعودی است. توانایی ردیابی ارتفاع پایین آن، بیشتر منطقه‌ی جنوبی جنگ ایران و عراق را پوشش می‌دهد.

در صورت لزوم این هواپیماها با 5-Fها و موشک‌های ضد هوایی هاوک سعودی محافظت خواهند شد. اگرچه این آواکس‌ها می‌توانند با هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا، که اکنون در 2 فروند ناو هواپیمابر در اقیانوس هند مستقر هستند، ارتباط برقرار کنند اما کار چندانی برای تمرین این قابلیت انجام نشده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها