سردار مجتبی عسگری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

دفاع مقدس را دو خطر نقلی و محتوایی تهدید می‌کند

خطر تحریف دفاع مقدس که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت را می‌توان به دو نوع خطر محتوایی و نقلی تقسیم کرد.
کد خبر: ۲۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ - 30September 2014

دفاع مقدس را دو خطر نقلی و محتوایی تهدید می‌کند

سردار مجتبی عسگری، رئیس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه تهران بزرگ، در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به خطر تحریف دفاع مقدس اظهار داشت: این موضوع را که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت میتوان به دو نوع خطر محتوایی و نقلی تقسیم کرد.

وی بر این اساس افزود: در خصوص تحریف نقلی بهعنوان مثال میتوان گفت برخیها برای اینکه میخواهند عظمت عبور رزمندگان از اروند را نشان دهند میگویند "زمانی که میخواستیم از اروند عبور کنیم، چون عراقیها از اقدام ما آگاهی پیدا میکنند، برای گمراه ساختن آنها داخل ۱۰۰۰ قوطی خالی کنسرو ماهی، شمع قرار دادیم و با روشن کردن آنها و رها ساختن شان بر روی آب، توانستیم با منحرف کردن نظر عراقیها به سمت این قوطیهای کنسرو، از سمت دیگر بدون درگیری از اروند عبور کنیم"؛ در صورتی که طی دوران دفاع مقدس ما اصلاً شاهد چنین موضعی نبودیم.     

رئیس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه تهران بزرگ ادامه داد: حتی برخی دیگر میگویند "داخل پادگان دوکوهه دو تا کوه وجود داشت، اما بهواسطه بمبارانهای مداوم عراقیها این کوهها صاف شدند تا اینکه پادگان به شکل فعلی درآمد"؛ البته این صحبتها در شرایطی بیان میشوند که اصلا در دوکوهه، کوهی وجود نداشته است.

عسگری اضافه کرد: با این حال اگر چه این دروغها خطر محسوب میشوند، ولی خطر اینها کمتر از خطر محتوایی است؛ خطر محتوایی این است که یک سری فعالیتهایی را انجام میدهند تا مثلاً نقش مردم را در جنگ نادیده بگیرند؛ چون اگر نقش مردم را نادیده بگیریم موضوع دفاع مقدس، کاملا بی محتوا میشود یا اگر مردم را از امام(ره) جدا کنید بیانگر آن خواهد بود که رزمندگان به اجبار به جبههها رفتند، در نتیجه دفاع مقدس هم مردمی نبوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر چه هر تحریفی خطرات خود را دارد، ولی باید حواسمان بیشتر به تحریف محتوایی باشد؛ حتی این تحریفها در فیلمهای سینمایی دفاع مقدس نیز دیده میشود؛ زیرا در برخی از فیلمهای دفاع مقدس، ارتش عراق را بسیار کوچک و حقیر نشان میدهند؛ که اگر اینگونه بود پس چرا جنگ، هشت سال به طول انجامید؟

رئیس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه تهران بزرگ گفت: این سازمان برای اینکه از تحریفهای محتوایی دفاع مقدس تا حدودی جلوگیری کند با تشکیل گروه جمعآوری تاریخ شفاهی رزمندگان، به جمعآوری وقایع دفاع مقدس بهصورت مستند اقدام کرده تا این اسناد مورد بهرهبرداری آیندگان قرار گیرد؛ که در این راستا تاکنون حدود چهار هزار ساعت صوت، ۴۰۰ساعت فیلم، ۱۰۰ هزار برگ مکتوبات شامل دستنوشتههای عملیاتی و خاطرات رزمندگان، ۵۰ هزار عکس گویا شده و مستند، ۱۰۰ هزار عکس گویا نشده، ۶۰ هزار نگاتیو عکس و سه هزار ساعت تاریخ شفاهی جنگ را جمعآوری کردهایم.

عسگری افزود: علاوه بر این ۱۵۰۰ راوی دفاع مقدس از میان بسیجیان نیز تربیت شدهاند که از این تعداد به اصطلاح ۴۰۰ نفرشان پای کار هستند. البته آنچه بهعنوان تاریخ شفاهی جمعآوری میشود برای نشر در اختیار موسسه ۲۷ بعثت قرار میگیرد تا بهصورت مجلد شده آنها را در اختیار عموم علاقهمندان قرار دهد.

وی ادامه داد: در همین رابطه موسسه ۲۷ بعثت در ادامه روند روایت شکل گیری و حضور سپاه محمد رسولالله(ص) در جنگ تحمیلی، بعد از دو کتاب «همپای صاعقه» و «ضربت متقابل»، کتاب دیگری را توسط گلعلی بابایی با استفاده از همین اسناد و مدارک جمع آوری شده در حال تدوین دارد که از عملیات مسلم تا آخر والفجر4 و ابتدای عملیات بدر را در بر میگیرد. همچنین کتاب «جنگ به روایت همت» اثر «حسین بهزاد» و کتابهای شهیدان «دین شعاری»، «حسین شکری»، «دستواره» و «شهبازی» نیز از دیگر آثاری است که با استفاده از چنین اسنادی منتشر شدهاند.

رئیس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه تهران بزرگ یادآور شد: نکتهای که در اینجا میتوان به آن اشاره کرد این است که در بیان خاطرات و روایتها، اصل را بر صداقت و صحت مطالب عنوان شده از سوی افراد قرار میدهیم؛ اما این به آن معنا نیست که هر آنچه گفته شود را بدون کم و کاست منتشر میکنیم؛ بلکه پژوهشگرانی که مسئولیت جمعآوری تاریخ شفاهی را بر عهده دارند بر تاریخ دفاع مقدس مسلط هستند و آگاهی دارند، لذا چنانچه مواردی بهویژه در بیان تاریخ رویدادهای دفاع مقدس مشاهده شود، توسط این پژوهشگران اصلاح میشود.

عسگری گفت: نکته بعدی، پرداختن به موضوع ستادهای پشتیبانی از جبهههاست؛ زیرا در آن مقطع اگر یک نفر در جبهه میجنگید، ۲۹ نفر در مساجد و محلات پشت جبهه برای حمایت از این رزمنده فعالیت میکردند؛ اما متأسفانه فعالیت این عزیزان کمتر بیان شده است. به همین علت درصدد هستیم تا بهنوعی ضمن جمعآوری اسناد و مدارک مربوط به مقاومت مردمی در شهر تهران، به موضوع ستادهای پشتیبانی از جبههها نیز بپردازیم. در واقع اینها جزو همان گنجهایی هستند که مقام معظم رهبری در رابطه با دفاع مقدس بیان داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار