همزمان با هفته گرامی داشت دفاع مقدس

فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس رونمایی شد

آیین رونمایی از فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس با حضور سردار محمود عاطفی رئیس سازمان سینمایی و هنر های نمایشی دفاع مقدس،دکتر محتبی رحماندوست نماینده ی مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و علاقه مندان به تئاتر دفاع مقدس در محل تئاتر شهر برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳ - 28September 2014

فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس رونمایی شد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس آیین رونمایی از فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس با حضور سردار محمود عاطفی رئیس سازمان سینمایی و هنر های نمایشی دفاع مقدس،دکتر محتبی رحماندوست نماینده ی مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و علاقه مندان به تئاتر دفاع مقدس در محل تئاتر شهر برگزار شد.

* سردار محمود عاطفی: از تئاتر دفاع مقدس انتظار می رود که غرور دینی و ملی را افزایش دهد.

سردار محمود عاطفی رئیس سازمان سینمایی و هنر های نمایش دفاع مقدس در این مراسم با بیان اینکه دین آمده است که بعد روحانی را بر بعد حیوانی بشر برتری دهد گفت:اگر کسی در این دنیا نتواند مفاهیم الهی را ببیند باید مشکل را در خودش جست و جو کند اینکه در همزمان با هفته دفاع مقدس یک کارگردان از بی مفهومی 8 سال دفاع مقدس می گوید او در واقع به اراده ی ملت ایران توهین کرده است.

عاطفی ادامه داد: اگر این هشت سال هیچ مفهومی نداشته است پس چگونه پژهشگران و هنرمندان دفاع مقدس را به عنوان سوژه ی کار خود برگزیده و بدان پرداخته اند؟

رئیس سازمان سینمایی و هنر های نمایش دفاع مقدس افزود: در فضایی که تهدید های دشمن به وضوح قابل دیدن است انتظاری که از تئاتر دفاع مقدس می رود این است که غرور دینی و ملی را افزایش دهد و نسل جوان را با سال ها ی دفاع مقدس و حوادث آن آنشنا سازد.

وی با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری ادامه داد:زمانی که با جمعی از دوستان به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند جنگ همچون یک تابلوی است که شما وقتی از دور به آن نگاه می کند بسیار زیبا و چشم نواز است و زمانی که به آن تابلو نزدیک می شوید تازه متوجه ابعاد زیباتر و تو در توی آن تابلو می شوید.

عاطفی با اشاره به ویژگی های تئاتر دفاع مقدس افزود: تئاتر دفاع مقدس باید عامه پسند و همه فهم باشد و امروز زیبایی شناسی حماسه و جنگ نیاز ضروری جامعه ما است.

* دکتر مهدی حامد سقایان: نبود مراکز اسناد و آرشیو کار ما را در این پژوهش دشوار کرد.

دکتر مهدی حامدسقایان مجری طرح فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس در این مراسم گفت: ما اگر بخواهیم آینده ی خودمان را بسازیم باید گذشته را خوب بشناسیم و اگر بخواهیم گذشته را خوب بشناسیم باید کار پژوهشی عمیق و قوی انجام دهیم.

وی با اشاره به مشکلات این پروژه افزود: اتفاقی که در این چهار سال کار ما را دشوار می کرد فقدان مراکز نگهداری اسناد و آرشیو های قوی در این زمینه بود که باعث می شد ما به جای منابه دست اول به منابع دست دوم در این حوزه مراجعه کنیم.

حامدسقایان ادامه داد: با این وجود ما امروز چهار هزار صفحه سند در اختیار پژوهشگران قرار داده ایم و امیدواریم با این کار بلایی که بر هنر های نمایشی سنتی ما در اثر نبود منابع پژوهشی آمد بر سر تئاتر معاصر و به خصوص تئاتر دفاع مقدس نیاید.

مجری طرح فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس افزود:من پیشنهاد می کنم بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس یک مجموعه ی فرهنگی تشکیل دهد تا هم در آن اجرای دائمی و نه جشنواره ای و مقطعی تئاتر دفاع مقدس انجام شود و هم محفلی برای گفتگوی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس فراهم شود و همچنین در کنار آن با یک پژوهشکده به کار پژوهشی در این زمینه اهتمام ورزد.

وی در پایان صحبت هایش از همه ی کسانی که در به ثمر رسیدن این کار همراه این پروژه بودند تشکر و قدردانی کرد.

* فرهاد مهندس پور: انجام حرکت پژوهشی در این حوزه فضا را برای گفتگو و نقد فراهم می کند.

فرهاد مهندس پور استاد تئاتر دانشگاه تربیت مدرس گفت: چند وقت پیش یکی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور سؤالاتی را در خصوص تئاتر دفاع مقدس از من پرسید و من آن زمان بود که بیش از پیش احساس کردم به یک چنین پژوهشی احتیاج داریم.

این استاد دانشگاه افزود:تئاتر دفاع مقدس یک تئاتر کاملاً مردمی است که از بطن جامعه به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: وجود منبع پژوهشی در این حوزه فضا را برای گفتگو و نقد فراهم می کند و باعث می شود که ما با شناخت کاستی ها روندی رو به جلو داشته باشیم.

گفتنی است در این مراسم از شهید حبیب غنی پور تجلیل به عمل آمد و خواهر این شهید بزرگوار به نمایندگی از خانواده ی این شهید لوح یادبود را دریافت کرد.

 انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها