دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عقاب آتشین ایرانی؛ از مراقبت مرزی تا عملیات برون مرزی

شاهد ایرانی در چند سال اخیر ضمن پروازهای مراقبت مرزی به عنوان یک پهپاد عملیاتی در اختیار جبهه مقاومت قرار گرفته و در عراق و سوریه ماموریت‌های شناسایی و رزمی را با موفقیت به انجام رسانده است.
کد خبر: ۲۹۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ - 19June 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، یکی از توانمندی‌های مورد توجه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری از توان پهپادی در راستای افزایش قدرت دفاعی در آسمان و شناسایی دشمن در دوردست‌هاست.

8 سال جنگ تحمیلی که تجربیات نظامی و دفاعی مهمی را برای کارشناسان عرصه تسلیحاتی و عملیاتی کشورمان به ارمغان داشته است، در حوزه ساخت اولین نمونه‌های پهپادی نیز کمک شایانی کرده است، اگرچه نمونه‌های اولیه پهپادهای رزمی و شناسایی تولید شده از کمترین پارامترهای عملیاتی برخوردار بودند اما به طور کلی بسترساز ارتقای توان پهپادی در دوره‌های بعدی شده‌اند.

شاهد 129، یکی از مهمترین نمونه‌های پیشرفته هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی با قابلیت‌های رزمی و شناسایی است که در مهرماه سال 92 توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی و سپس دستور تولید انبوه آن صادر شد.

عقاب آتشین ایرانی؛ از مراقبت مرزی تا عملیات برون مرزی

سقف پروازی این پهپاد در زمان رونمایی، 24 هزار پا اعلام شد که پس از مدت یکسال این قابلیت تا 60 هزار پا یعنی چیزی حدود 18 کیلومتر افزایش پیدا کرد. همچنین مداومت پروازی این سامانه در نمونه‌های اولیه با یکبار سوخت‌گیری 24 ساعت عنوان شده که در نمونه‌های پیشرفته مداومت عملیاتی آن به 30 ساعت افزایش یافت.

از مهمترین قابلیت‌های رزمی «شاهد 129» توانایی حمل همزمان 8 بمب هوشمند سدید با قابلیت هدایت اپتیکی است که در زمان‌های لازم مورد استفاده خلبان قرار می‌گیرد. این بمب هوشمند قادر است اهداف ثابت و متحرک را تا شعاع 8 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. تجهیزات زرهی و مکانیزه، شناورهای بزرگ و کوچک از جمله اهدافی هستند که در برابر بمب‌های سدید امنیت ندارند.

قدرت پیشرانه «شاهد 129» توسط یک موتور توربوپراپ تامین شده و سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. همچنین این پهپاد به گونه‌ای طراحی شده که قادر به نشست و برخاست در هر نوع فرودگاهی با کمترین زیرسازی می‌باشد که بیانگر عملیاتی بودن و  انطباق با شرایط جنگی این پهپاد است. 

عکسبرداری هوایی، مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خشکی، بهره‌گیری در حوزه زیست محیطی و نقشه‌برداری از قابلیت‌های این پهپاد است.

عقاب آتشین ایرانی؛ از مراقبت مرزی تا عملیات برون مرزی

«شاهد 129» به لحاظ ظاهری به پهپاد «هرمس 450» شبیه است هر چند که ابعاد آن بزرگتر و قابلیت‌های عملیاتی آن نیز بیشتر است. «واچ کیپر» ساخت انگلستان نیز دیگر پهپاد شبیه به شاهد ایرانی بوده که به لحاظ مشخصات پروازی مشترکاتی با نمونه ایرانی دارد.

به اذعان منابع خارجی شاهد ایرانی در چند سال اخیر ضمن پروازهای مراقبت مرزی به عنوان یک پهپاد عملیاتی در اختیار جبهه مقاومت قرار گرفته و در عراق و سوریه ماموریت‌های شناسایی و رزمی را با موفقیت به انجام رسانده است.

پیشتر «ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا» ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های متخصصان ایرانی در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین، «شاهد 129» را نمونه‌ای از سامانه‌های پهپادی پیشرفته ایرانی عنوان کرده که با بهره‌گیری از تکنولوژی پیچیده در اختیار مقاومت اسلامی در سوریه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار