«آسمان مال من بود»

کد خبر: ۲۸۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 19April 2018

«آسمان مال من بود»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آسمان مال من بود» شرح خاطرات «صمدعلی بالازاده» از خلبانان مطرح دوران دفاع مقدس است که توسط «ساسان ناطق» تدوین شده است.

این کتاب در حوزه تاریخ شفاهی تالیف شده و از معدود آثاری است که به حماسه آفرینی خلبانان پرداخته شده است.

«صمد‌علی بالازاده» متولد بیست مهر ماه ۱۳۳۲ روستای یامچی‌سفلی از توابع شهرستان نیر در استان اردبیل است. او هفتمین فرزند پسر حیدر معروف به حاج‌خیبر است. تحصیلات خود را در روستای «شیرین بولاغی» از توابع شهرستان نیر، مهاباد، سراب و اردبیل سپری کرده و در سال ۱۳۵۱ دیپلم گرفته است. او اواخر سال ۱۳۵۱ هنرجوی دوره همافری می‌شود، ولی انصراف داده در بهار ۱۳۵۲ به دانشکده خلبانی می‌رود. پس از پایان دوره مقدماتی دانشکده خلبانی در اسفند ماه ۱۳۵۳، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ به اتفاق دوازده نفر دیگر برای طی دوره تکمیلی خلبانی به آمریکا می‌رود. دوره او اواخر سال ۱۳۵۵ به اتمام می‌رسد.

بالازاده به ایران برمی‌گردد و پروازهایش با هواپیمای اف ۵ را در گردان ۴۱ شکاری پایگاه وحدتی دزفول و گردان ۲۱ پایگاه تبریز ادامه می‌دهد. با شروع جنگ او و همرزمان شجاع نیروی هوایی در مقابل آزمونی سخت قرار می‌گیرند. تعدادی از خلبان‌های تعدیل شده داوطلبانه به پایگاه‌ها برمی‌گردند و با شرکت در عملیات ۱۴۰ فروندی اول مهر ۱۳۵۹، ضربه سختی به عراقی‌ها می‌زنند.»

قسمتی از متن کتاب:

«همیشه یک نفر در من نهیب می‌زند:

سعی کنید کارتان را برای خدا باشد. اگر کارتان برای خدا باشد. هم کارتان ماندگار می‌شود و هم اینکه دیگر از کسی توقع ندارید.

گاهی بعضی از خلبان‌ها از روی گاوداری رد می‌شوند و مرا با خود به روز‌های پروازم می‌برند. یاد خلبانان شجاع و نترسی می‌افتم که در کنار من مردانه جنگیدند و شهید، آزاده و جانباز شدند.

اردستانی همیشه می‌گفت:

هر کس وارد این کار می‌شود، باید عاشق باشد یا دیوانه.

حالا من نمی‌دانم عاشق بودم یا دیوانه، اما یک چیز را خوب می‌دانم، من از پرواز و دفاع از آسمان کشورم لذت می‌بردم. چرا که همیشه فکر می‌کردم: آسمان مال من است.»

«آسمان مال من بود»، در ۲۸۰ صفحه مصور، با مصاحبه و تدوین «ساسان ناطق» تنظیم شده و توسط نشر «سوره مهر» در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار