عصر امروز؛

آیین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برگزار شد

مراسم تقدیر از برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با سخنرانی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تعداد دیگری از مدعوین برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶ - 23January 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تقدیر از برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور فرماندهان دفاع مقدس، مدیران، مسئولان کشوری، نویسندگان و فعالان عرصه کتاب و ادبیات دفاع مقدس برگزار شد که در ادامه مشروح این مراسم در ادامه آمده است.  

۳۱ دفتر استانی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس صاحب نشر می‌شوند

امیر سرتیپ دوم محمدرضا گرامی رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع با بیان اینکه فعالیت‌های ادبی در بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس یک موضوع عملیاتی است، اظهار داشت: فصل الخطاب ما در سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. ماموریت ما هم در بنیاد حفظ و نشر آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ترویج فرهنگ مقاومت ایثار و شهادت است.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تصریح کرد: ما در سازمان ادبیات مدام چشم انداز اصلی خود را رصد می‌کنیم. توجه به کودک و نوجوان، نوقلمان، ناشرین کتاب دفاع مقدس و نهضت ترجمه ۴ هدف اصلی ماست که آن را دنبال می‌کنیم.

امیر گرامی با اشاره به تاسیس هیئت‌های اندیشه‌ورز در این سازمان بیان کرد: در شورای سیاست‌گذاری و هیئت‌های انتخابی برای انجام ماموریت‌های محوله تلاش می‌کنیم. ما برای نظارت در حوزه دفاع مقدس دستورالعمل و انواع بازدید‌ها را قرار دادیم که ۳۱ استان کشور را پوشش می‌دهد.

وی همچنین از استفاده از فضای مجازی برای راهبری در حوزه ادبیات خبر داد و گفت: بهره‌گیری از فضای مجازی در ادبیات دفاع مقدس را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین ما برای تربیت و آموزش توانمندی مسئولان، کارشناسان برنامه‌های اجرایی را در نظر گرفته‌ایم تا شرایط راه‌اندازی نشر استانی را با مجوز وزارت ارشاد فراهم آوریم.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تولید کتاب گویا، دیجیتال و انواع مختلف کتاب در دستور کار ما قرار گرفته است که ما باید آن را بروزرسانی کنیم. سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خود را در نمایشگاه‌های قرآنی سهیم می‌داند و محصولات دفاع مقدس را در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌کند. حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در دستور کار ما قرار دارد، که حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در همین راستا صورت گرفت.

عرضه گفتمان علمی، فرهنگی و هنری دفاع مقدس در سطح بین‌المللی

محسن شاه رضایی سخنگوی دبیرخانه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به قرائت بیانیه این همایش پرداخت، که متن آن در ذیل می‌آید:

حدیث جهاد خالصانه رزمندگان اسلام در دفاع از انقلاب نوپا و سرزمین نیاکان، حدیثی بس دلنشین است و خواندنی. روایتگری از آن سالیان، از نخستین روز‌های آن دوره پر خطر و پر خاطره آغاز و تا به امروز ادامه دارد. بر ما است که این حرکت پر جوشش و زاینده را تداوم بخشیده و به ارتقای آن بیندیشیم.

دست اندرکاران هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با همین رویکرد و در ادامه تلاش گرانقدر برگزارکنندگان دوره‌های پیشین این برنامه، به این عرصه گام نهادند و با هدف «قدرشناسی از زحمات نویسندگان و تولید کنندگان کتاب دفاع مقدس در سطحی فراگیر» و تبدیل این تلاش به جریان فرهنگی ملی، در چهارچوب اختیارات و محدودیت‌های موجود این کار مقدس را پی گرفتند.

این بیانیه می‌افزاید: تولید و توزیع کتاب‌های دفاع مقدس از مخاطبان و پدیدآورندگان آن بسیار متنوع و گسترده است و طیف‌های وسیعی در آن سهیم هستند. گروهی از مخاطبین، نسل تحصیل کرده دانشگاهی اند که باید بهترین آثار انتخاب و به ایشان عرضه شود. این حرکت مهم از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده که باید نسبت به آن حساس و جوابگو بود. این حرکت فرهنگی منحصربفرد که با ایثار و تلاش صد‌ها هزار نفر از رزمندگان اسلام همراه بوده است، می‌تواند تعامل‌ها را در کشور افزایش دهد و گفتمان علمی، فرهنگی، ادبی و هنری تاثیرگذاری را شکل دهد و به نهضت ترجمه آثار فاخر فارسی به سایر زبان‌ها منجر شود تا از این رهگذر، فرهنگ کم نظیر هشت سال دفاع مقدس به علاقمندان در سطح بین المللی معرفی شود.

بنابراین می‌توان تجربه این دوره از برگزاری انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را به صورت اجمالی در نکات زیر بیان کرد:

۱ـ به لحاظ کمی، آثار این دوره شامل آثار چاپ شده در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ با ۱۷۰۰ عنوان کتاب با آثار دوره قبل، برابری تقریبی دارد که از رکودی نسبی در تولید و انتشار کتاب دفاع مقدس طی سال‌های اخیر خبر می‌دهد؛ بنابراین اگر رشد کمی کتاب‌های دفاع مقدس از جمله اهداف سیاست گذاران کلان این حوزه باشد، باید نسبت به ایجاد بستر‌ها و انگیزه‌های لازم تلاش مضاعفی صورت پذیرد.

۲ـ این دوره دارای ۲۳ گروه داوری با عناوین ذیل است:

زندگینامه داستانی، پژوهش فرهنگی و اجتماعی، پژوهش نظامی و سیاسی، پژوهش ادبی، پژوهش هنر‌های تجسمی، پژوهش هنر‌های نمایشی، داستان، شعر و نثر ادبی، مستند، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی، خاطره کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، خاطره، تاریخ شفاهی، بیداری اسلامی و بین الملل، آثار مرجع و منابع، مدیریت هنری، ترجمه، توطئه‌های داخلی، کمیته نشر، کارگروه ترویج کتاب. در این میان کتاب‌های گروه خاطره بزرگسال با ۲۹ درصد و پس از آن گروه مستند با ۲۷ درصد و گروه پژوهش نظامی با ۹ درصد در رتبه‌های اول تا سوم بودند. کتاب‌های حوزه پژوهش هنر‌های تجسمی با ۲ عنوان کمترین آمار را به خود اختصاص دادند.

۳ـ ارتقای کیفیت و ترکیب داوران از امتیازات ویژه این دوره محسوب می شود. هر گروه داوری علاوه بر سه کارشناس مجرب از همکاری یک استاد دانشگاه و یک پژوهشگر جوان و فرهیخته نیز بهره مند بود که به نوبه خود می تواند ارتباط میان دانشگاه ، نسل جوان و صاحب نظران پیشکسوت این حوزه را گسترش دهد.

۴ـ پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی انتخاب کتاب دفاع مقدس با هدف رصد وضعیت ذکمی و کیفی آثار مکتوب دفاع مقدس در طول سال می تواند به ارتقای این حوزه مهم فرهنگی کشور کمک شایانی نماید. دبیرخانه با تجمیع آثار، برگزاری نشست های تخصصی، ایجاد بسترهای لازم برای حضور در دانشگاه ها و ارتباط با نسل جوان و تحصیل کرده و بسیاری برنامه های آموزشی و پژوهشی مرتبط می تواند فرصت مناسبی برای رشد و تعالی ادبیات پایداری محسوب شود.

۵. برگزاری نشست‌های تخصصی در ۱۵ نشست... موضوع مختلف ادبیات مقاومت و پایدار یبه منظور ارتقاء کیفیت کتاب‌های چاپ شده و در طرح محور‌ها و موضوعات متنوع نشر با حضور اساتید صاحب نظر و مدعوین علاقمند و صاحب اثر از دیگر ویژگی‌های این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بود که امیدوارم مباحث مطرح شده به صورت کتاب در اختیار سایر علاقمندان قرار گیرد.

۶. توجه ویژه به نوقلمان حوزه ادبیات دفاع مقدس از ویژگی‌های بارز این دوره محسوب می‌شود. امیدواریم با ادامه این تشویق‌ها و حمایت‌ها از طریق آموزش هر چه بیشتر و بهتر این عزیزان شاهد ارتقا کیفیت آثار آن‌ها باشیم. ضروری است اذعان نماییم که متاسفانه منابعی که راهکار مناسبی جهت شناسایی نوقلمان در سطح کشور باشد وجود ندارد و این کار مستلزم تلاش و جست و جوی فراوانی است.

۷. در این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برخی موضوعات مهم انقلاب اسلامی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است مانند حوادث مربوط به اقدامات ضدانقلاب در مناطق مختلف از قبیل: آمل، کردستان، سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته و یک گروه داوری برای آن‌ها تعیین شده بود.

۸. در این دوره برای توسعه مفهوی و مصداقی دفاع مقدس به موضوعاتی از قبیل: مدافعان حرم، بیدار اسلامی با رویکرد انقلاب اسلامی و مقاومت مردمی در منطقه، اقدام به تشکیل گروه «بیداری و مقاومت بین الملل اسلامی» شد و آثار مربوط در این گروه مورد ارزیابی قرار گرفت که امیدواریم این حوزه بیش از پیش مورد عنایت قرار گیرد.

شایان ذکر است که این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با بهره گیری از نظرات ارزشمند حدود ۱۰۰ نفر داود و صاحب نظر مجرب نسبت به داوری آثار رسیده اقدام نمود که در نهایت.. نفر برگزیده و. نفر حائز تقدیر ویژه و. نفر حائز تقدیر و. نفر حائز تقدیر شناخته شدند. در اینجا فرصت مغتنم می‌شماریم تا سر تعظیم و احترام نسبت به تلاش خالصانه همه نویسندگان و پدیدآورندگان دفاع مقدس فرود می‌آوریم.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای ارتقای کمی و کیفی کتاب‌های دفاع قدس حمایت هرچه بیشتر از نویسندگان و ناشران این حوزه از جانب مسئولین و تصمیم گیران لازم و ضروری است.

۹. امید آن داریم که با مشارکت تمامی اندیشمندان، سیاست گذاران و مدیران دلسوز انقلابی و مراکز نشر دفاع مقدس، در دوره‌های آتی شاهد آثار بیشتر و مطلوب‌تر در تمامی شاخه‌های فرهنگ مکتوب دفاع مقدس باشیم. بی‌تردید حفظ اقتدار و انسجام ملی، در گرو ترویج عالمانه واندیشمندانه این فرهنگ درخشان و کاربست پیام‌ها و آموزه‌های آن در زندگی روزمره اجتماعی و فردی ما و تصمیم سازی‌ها، تصمیم گیری‌ها و اقدامات مدیران و مسئولان دلسوز این نظام مقدس می‌باشد.

۱۰. در این دوره با هدف بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های کشور ار طریق دفاتر استانی بنیاد حفظ آثار با تهیه فرم داوری اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نظر و مشارکت عمومی نویسندگان، کارشناسان، مدیران و سایر اقشار مربوط در حوزه کتاب، نظرخواهی انجام شد تا از تجمیع آن، مواردی استخراج گردید که در کار نهایی داوری لحاظ شد.

۱۱. از دیگر ویژگی‌های این دوره توجه به انتخاب بهترین کارشناس کتاب استانی، انتخاب بهترین اثر از نقاط کم برخوردار و همچنین انتخاب بهترین منتقد کتاب در سطح کشور است.

در پایان برخود فرض می‌دانیم از مساعد و همراهی صمیمانه همه نویسندگان، صاحب نظران، ناشران و مراکز ذی‌ربط انتشاراتی، به ویژه مجموعه‌های نیرو‌های مسلح و مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوز‌ه هنری و نیز مراکز دانشگاهی و پژوهشی که در برگزاری مناسب‌تر و عالمانه‌تر این دوره ما را یاری کردند تقدیر و تشکر نماییم.

ضرورت استخراج و تحلیل تفکرات استراتژیک و تاکتیکی فرماندهان دفاع مقدس

امیر دریادار کوچکی اظهار داشت: دفاع مقدس گنجینه اسرار است و اسرارش باید توسط حکمای دفاعی و نظامی گشوده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: سطح فرماندهان در رابطه با دفاع مقدس تنها خاطره نیست بلکه لازم است تفکرات تاکتیکی و استراتژیک فرماندهان استخراج و تحلیل شود.

امیر کوچکی با بیان اینکه فرماندهان دفاع مقدس باید به جهان معرفی شوند، خاطرنشان کرد: نگاه ما به دفاع مقدس و فرماندهان آن نباید گذشته نگاری باشد، بلکه باید گذشته پژوهی با نگاه به آینده باشد.

وی اضافه کرد: دفاع مقدس باید در جهان به مرجع دفاعی و نظامی تبدیل شود و در دانشگاه‌های نظامی به استراتژی و تاکتیک فرماندهان ما استناد شود و ارجاع داده شود.

 تقدیر از مروجان و فعالان کتاب دفاع مقدس

دریادار کوچکی گفت: در موزه برخی از کشور‌ها دیدم که فرماندهان فرضی ساخته اند، اما دفاع مقدس ما صبغه الهی دارد و فرماندهان آن واقعی بودند و حماسه آفریدند.

وی با بیان اینکه آموزه‌های دفاع مقدس متعلق به تمامی ادیان، مذاهب و ملل است، گفت: اقتدار دفاع مقدس می‌تواند برای تمامی ملت‌ها امنیت آفرین باشد.

امیر کوچکی تصریح کرد: منطق ما دفاع همه جانبه و خمیر مایه آن فرهنگ دفاعی است. دفاع مقدس ثروت ملی و معنوی کشور است.

ماموریت «کتاب دفاع مقدس» معرفی انسان‌های انقلابی است

«محسن مومنی شریف» رییس حوزه هنری، اظهار داشت: ماموریت جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی انسان هایی است که در انقلاب اسلامی پدید آمدند.

وی ادامه داد: از نگاه امام خمینی، انقلاب اسلامی تحولی را در انسان ها به وجود آورد که این فتح الفتوح است.

مومنی شریف تصریح کرد: در دفاع مقدس انسان هایی که تحول یافته بودند، رشد یافتند و شناخته شدند. یکی از این انسان ها شهید حسن باقری بود که به فرموده رهبر معظم انقلاب به عنوان یک خبرنگار وارد جنگ شد و به استراتژیست نظامی تبدیل شد. البته این رشد تنها در عرصه نظامی نبود بلکه در حوزه های اخلاقی و ارزشی نیز بود.

رییس حوزه هنری بیان کرد: در سال های اخیر نشان داده شده است که مردم از کتاب های دفاع مقدس استقبال می کنند و امیدواریم در حوزه کتاب دفاع مقدس و معرفی انسان های تحول یافته و رشد یافته افتخارات بزرگی کسب کنیم.

این نویسنده دفاع مقدس هچنین گفت: «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» جشنواره معتبری است و من توفیق داشتم آخرین بار جایزه خود را در این جشنواره از دستان سردار شهید مدافع حرم حسین همدانی دریافت کردم.

ترویج ارزش‌های دفاع مقدس امنیت اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: ارزش‌های دفاع مقدس ثروت ملی محسوب می‌شود که ضامن شکوه و عظمت ایران اسلامی در عرصه بین الملل است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس ما از جنس ایمان و استواری، ایثار و ارزش‌های انسانی مبتنی برآیات قرآنی است افزود: ایثار، گذشت، جهاد، استقامت، پایداری، انسانیت و... همه از جنس ارزش‌هایی هستند که می‌توان به کمک این سرمایه عظیم یک کشور را به شایستگی ساخت.

تقدیر از مروجان و فعالان کتاب دفاع مقدس

جوادی افزود: پاسداشت این ارزش‌ها شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که امروز برای همین موضوع یعنی پاسداشت رزمندگان و ترویج کنندگان فرهنگ دفاع مقدس و ادبیات پایداری در اینجا جمع شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب یکی از بهترین صورت‌های ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس است افزود: این برنامه برای ترویج و پاسداشت همین افراد است که یا در دفاع حضور داشتند و یا در تبیین و ترویج فرهنگ دفاع سهم داشتند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: این برنامه بدنبال اهمیت تاریخی دفاع مقدس نیست، بلکه می‌خواهد بگوید ارزش‌های دفاع مقدس و فضایل رزمندگان اسلام امروز نیز می‌تواند در جامعه ما جاری و ساری شود، که اگر اینگونه شد تحت این ارزش‌ها شاهد اقتصاد شکوفا، رفاه و امنیت اجتماعی برای ملت مان خواهیم بود.

در دنیای امروز مسکو بیشتر نماد مقاومت است تا خرمشهر!

«محمدحسن مقیسه» پژوهشگر و نویسنده ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه اگر ما از سخنان رهبر انقلاب استفاده می‎کنیم به دلیل این است که ایشان رزمنده‌ای بود که در خط مقدم جبهه ها حضور پیدا می کرد و به رزمندگان روحیه می‌داد، اظهار داشت: رهبر انقلاب، حکیم، تاریخ‌دان و کسی است که رمان‌های بسیاری را مطالعه کرده است و تاریخ گذشتگان را می داند، اگر برداشتی از سخنان ایشان وجود دارد به دلیل بزرگ‌اندیش بودن ایشان است که افق ها را برای ما روشن می‌کنند.

وی در ادامه گفت: برداشتی که از سخنان رهبر انقلاب می شود این است که جنگ ثروت ملی است. ثروت ملی چه چیزی می تواند باشد در حالی که تلقی از این ثروت، منابع زیرزمینی است که توسط اهل خرد مورد بهره‌برداری قرار می گیرد و اساسا ملموس است. پس نتیجه می گیریم که ما یک ثروت ملی معنوی داریم که آداب و اندیشه ما را می سازد.

این استاد دانشگاه افزود: دفاع مقدس ثروت ملی است که باید آن را حفظ کنیم و برآن بیافزایم. اگر به این نتیجه رسیدیم که خاطرات جنگ ثروت ملی باشد همان کاری را با آن خواهیم کرد که با نفت و گاز می کنیم. جنگ ثروت معنایی و معنوی ماست که برای آن بکوشیم می توانیم آن را توسعه بدهیم. اگر این اتفاق بیافتد دیپلمات های ما نیز خود را در خط مقدم حس می کنند.

تقدیر از مروجان و فعالان کتاب دفاع مقدس

مقیسه با تاکید بر توسعه معنایی دفاع مقدس عنوان کرد: ما با همه کشورهایی که در کمربند دفاعی این روزها قرار دارند می توانیم وارد تبادل فرهنگ شویم و از این جهت دفاع مقدس را از بازه هشت ساله بیرون آوریم.

وی با بیان اینکه دو شهر در دنیا نماد دفاع است، تصریح کرد: مسکو و خرمشهر دو شهری هستند که از موجودیت خودشان در برابر دشمن دفاع کردند. مدافعان خرمشهر در روزهای مقاومت در بدترین شرایط سیاسی و اقتصادی قرار داشتند و با کمترین امکانات از شهر، حیثیت و جان و اموال مردم دفاع کردند.

وی ادامه داد: رزمندگان در خرمشهر اگر عقب نشینی می کردند حق داشتند اما آنها نه تنها اینکار را نکردند بلکه دفاع کردند. ما نمونه این شهر را در دنیا داریم. وقتی لشکر ناپلئون به مسکو حمله کرد ارتش مسکو تنها حامی و مدافع مردم نشد بلکه شهر را خالی کرد و آن را آتش زد تا چیزی به دست دشمن نیافتد. این دو اتفاق را با هم مقایسه کنید که رزمندگان ما بدون اسلحه حدود یک ماه مقاومت کردند و سرانجام ارتش صدام آنجا را تسخیر کرد. اکنون سوال من این است که آیا در دنیا مسکو نماد مقاومت است یا خرمشهر؟ جواب مسکو است. چرا؟ چون آنها یک نویسنده قوی به نام تولستوی داشتند که رمان جنگ و صلح را نوشت.

این پژوهشگر دفاع مقدس تاکید کرد: رمان و داستان های قوی قلب ها را تسخیر می کند. 30 سال از جنگ می گذرد اما هنوز برنامه‌ای بنیانی برای سیراب کردن دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد که امیدوارم محقق شود.

کتاب خاطرات سرلشکر صفوی از دوران دفاع مقدس منتشر می‌شود

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از انتشار کتاب خاطرات خود از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آینده نزدیک خبر داد.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جلد نخست آن که به زودی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منتشر می شود، مربوط به حوادث کردستان تا آزادسازی خرمشهر است.

سرلشکر صفوی گفت: در انتشار این کتاب از اسنادی که توسط راویان دفاع مقدس و مرکز اسناد دفاع مقدس جمع آوری شده، استفاده شده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا همچنین در این مراسم که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: بزرگترین رسالت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موزه ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس و دستگاه های فرهنگی دفاع مقدس این است که فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به 52 درصد جمعیت کشور که زیر سی سال هستند، منتقل کنند.

وی افزود: نسل کنونی با نسل گذشته تفاوت هایی دارد. اندیشه، تفکر، سبک زندگی، اخلاق و رفتار نسل امروز متفاوت است. رشد شگفت انگیز فناوری های ارتباطی، تاثیر فضای مجازی و حجم اخبار و اطلاعات قدرت تشخیص درست از نادرست و حق از باطل را از جوانان ما گرفته است.

سرلشکر صفوی گفت: تصور من این است که فرهنگ سازی و حفظ و انتقال ارزشهای اخلاقی و انسانی به نسل کنونی از پیچیده ترین موضوعاتی است که دستگاه های فرهنگی بابد دنبال کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث پیش از انقلاب عنوان کرد: باید اقدامات و مواضع امام خمینی(ره) از سال 42 تا ورود به کشور مورد بازخوانی قرار گیرد. من در فرانسه خدمت امام بودم، امام با قاطعیت و روشنی اعلام می‌کردند که شاه را سرنگون و حکومت اسلامی برپا می‌کنیم و سپس فرمودند که شکل حکومت جمهوری اسلامی است. از اینکه امام با آن قاطعیت سخن می‌گفتند، تعجب کردیم. به یاد دارم یک بار خبرنگاران که خدمت ایشان بودند، خبرنگاری پرسید که مدل حکومت اسلامی شما همانند عربستان و برخی کشورهای دیگر است که امام پاسخ دادند، خیر ما بر اساس قرآن و اسلام حکومت تشکیل می دهیم.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: به غیر از فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ دفاع مقدس که مبتنی بر دفاع مقدس است و پیروزی‌ها و حماسه‌هایی را در دوران مختلف آفریده است، گسترش دهیم. در دفاع مقدس ملت با رهبری امام توانستند به پیروزی‌های بزرگی دست یابند و 2 میلیون بسیجی به رهبری امام از اقصی نقاط کشور به جبهه‌ها اعزام شدند، که این بسیجی از قشرهای مختلف همچون کارگران، معلمان و... بودند.

وی افزود: در دفاع مقدس یک ملت ایستاد و زنان و مردان از سراسر کشور در پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس نقش داشتند و لازم است، حماسه‌های دوران دفاع مقدس و عملیات ها را بنگاریم.

تقدیر از مروجان و فعالان کتاب دفاع مقدس

سرلشکر صفوی با بیان اینکه جنگ تحمیلی برای 2 کشور، 1 هزار و 901 میلیارد دلار هزینه و خسارت به همراه داشت، گفت: در عملیات کربلای پنج که در سال 1365 اجرا شد، بیش از یک میلیون گلوله از سوی دو کشور شلیک شد. منطقه اجرای عملیات محدود بود به گونه‌ای که قوطی‌های کنسروی که روی زمین بودند نیز از ترکشی بی‌امان نمانده بودند و زمین از شدت حجم آتش سیاه شده بود.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس که در سالروز اجرای عملیات کربلای پنج سخن می‌گفت به دکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: در منطقه پنج ضلعی پلی به نام امام رضا(ع) بود که قاسم سلیمانی، حسین خرازی و مرتضی قربانی فرماندهان لشکرهای ما گرد هم آمده بودند تا با آنان جلسه‌ای داشته باشم. اما به قدری آتش ریخته شد که من که در نفربر 40 تنی و در مسیر رسیدن آن پل بودم به دلیل تکان‌های زیاد نفربر مجبور به توقف شدیم و تنها راه ارتباطی مان نیز تنها یک بی‌سیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در کربلای پنج، 52 هزار نفر از رزمندگان ما جانباز شدند و بیش از 5 هزار نفر به شهادت رسیدند. از عراقی‌ها نیز بیش از 50 هزار نفر کشته و زخمی شدند و در این عملیات دروازه شرقی بصره شکسته شد. عراقی‌ها از سال نخست جنگ در این منطقه موانع بسیاری ایجاد کرده بودند؛ اما با تک احاطه یک طرفه به پشت سر عراقی‌ها رفتیم و آنان را دور زدیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: در بخش استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی فرماندهان و رزمندگان ما بسیار خوب عمل کردند.

وی با اشاره به عملیات شکست حصر آبادان (ثامن الائمه) که در مهرماه سال 1360 انجام گرفت، ‌گفت: ما در آن عملیات برای ده عملیات بعدی طرح‌ریزی می‌کردیم که مثلا پس از شکست حصر آبادان به سراغ بستان منطقه عملیاتی فتح‌المبین و سپس خرمشهر برویم. همچنین آن موقع که عملیات فتح‌المبین انجام می‌شد، نیروهای اطلاعات عملیات ما در جاده خرمشهر- اهواز شناسایی می‌کردند، اینگونه جنگیدن نیازمند قدرت فکری بالاست.

سرلشکر صفوی عنوان کرد: کادرسازی،‌ توسعه سازمان رزم همزمان جنگیدن و راه‌اندازی صنعت دفاعی کاری‌های بسیار سختی بود که در دفاع مقدس انجام شد. در سال 64 امام راحل دستور تشکیل نیروهای سگانه سپاه را دادند،‌ نیروهایی که تشکیل آنها 30 سال زمان می‌برد در کمترین زمان شکل گرفت و سپاه در کنار ارتش قدرتمند به ارتشی در برابر دشمن بعثی تبدیل شد.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس با گرامی‌داشت یاد و خاطره حسین خرازی و اسماعیل دقائقی و 400 فرمانده شهید که در عملیات کربلای 5 به شهادت رسیدند، تصریح کرد: شهید دقایقی فرمانده لشکر بدر عراق، لشکری که پس از سال‌های 2000 روانه عراق شدند و در سال‌های اخیر و در جریان مقابله با داعش 22 تیپ حشد شعبی با حضور مردم عراق سازماندهی کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ بسیج عراق و سوریه را نجات داد، گفت: این فرهنک 100 هزار نفر از مردم سوریه را در برابر داعش بسیج کرد. در جریان درگیری در سوریه 15 هزار سوری در جنگ بسیار سخت به شهادت رسیدند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با یادآوری ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس در نهادینه ساختن این فرهنگ در جامعه تاکید کرد و منظور از نهادینه کردن ارائه فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و تحقیق و پژوهش در مراکز آموزشی و پژوهشی دانست.

وی در این رابطه توضیح داد: تدریس 2 واحد درسی موضوع مهمی است که در حال انجام است. خودم در وزارت علوم کمیته علوم و معارف دفاع مقدس را تشکیل دادم که لازم است این کمیته در وزارت بهداشت نیز تشکیل شود، همچنین دفاع مقدس و حماسه‌های هزاران بسیجی و رزمنده فداکار در درس دفاع مقدس آورده شود. موزه ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس باید به محل انجام کارهای پژوهشی تبدیل شوند. ترجمه آثار دفاع مقدس نیز باید صورت بگیرد.

سرلشکر صفوی در خصوص کتاب «شوق وصال» که در هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس برتر شناخته شد،‌ گفت: ‌این کتاب شامل 300 قطعه عکس است که توسط بنده گویا سازی و در کنار هر عکس خاطره‌ای نگاشته‌ام. اسم کتاب را شوق وصال گذاشته‌ام؛ چراکه هنوز در آرزوی وصال هستم. ما با خدا عهد و پیمان بستیم تا پای جان از نظام و انقلاب دفاع کنیم و دشمنان فکر نکنند که ما پاسداران قدیم از پای ننشسته‌ایم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: من در اتاق کارم عکس تعدادی از شهیدان را دارم که یکی از این عکس‌ها عکسی است که شهیدان خرازی و کاظمی دست مرا گرفته‌اند که امیدوارم در آن دنیا نیز دست مرا  بگیرند.

چاپ ۱۲۰۰ عنوان کتاب در آیین حوزه دفاع مقدس طی ۲ سال گذشته

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این بنیاد اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سال ۷۴ تا ۹۴، ۷۰۰ عنوان کتاب را به چاپ رساند؛ این درحالی است که در طول دو سال اخیر با همتی که عزیزان ما در استان‌ها داشتند، توانستند نزدیک به هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب را به چاپ برسانند، که کاری بزرگ و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود پول و بودجه مشکل کشور ما نیست، گفت: مشکل ما در زمینه اراده و همت است و اگر ما در عرصه‌های مختلف بویژه عرصه دفاع مقدس با روحیه جهادی و بسیجی تلاش کنیم، قطعا شهدا ما را تنها نخواهند گذاشت و در مسیر حق به کمک ما می‌شتابند.

سردار کارگر افزود: بنده به عنوان رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام می‌کنم ما با هیچ دستگاهی مشکل نداریم. همه عزیزان چه در نیرو‌های مسلح و چه سایر دستگاه‌ها، با ما ارتباط و تعامل خوبی دارند و همه در حوزه ترویج و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس کمک می‌کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عرصه دفاع مقدس همچنان نیازمند آثار و تولیدات ارزشمند و فاخر در حوزه هنر، نویسندگی، فیلم، کار‌های محتوایی و... است و ما پذیرای افراد علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در هفدهم دی ماه مطلب مهمی را در خصوص دفاع مقدس فرمودند مبنی بر اینکه «ما جنگ را با آن زحمت انجام دادیم، بهره‌ی معنوی جنگ را باید مردم ببرند، این هم برای یک سال و دو سال و ده سال نیست؛ مال یک قرن است. یعنی ما همچنان که سرشکستگی قرارداد ترکمن‌چای را هنوز داریم حس می‌کنیم، باید پیروزی این جنگ را تا ۱۰۰ - ۲۰۰ سال آینده حس کنیم و این نمی‌شود مگر با شکافتن ذره ذره‌ی سلول‌های این جنگ، این جنگ خیلی فوق‌العاده است، واقعا فوق‌العاده است، هر ذره ذره‌اش را آدم برود بشکافد در آن حرف‌ها و مطالب هست».

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور ادامه داد: حضرت آقا در جایی دیگری در جمع مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فرمودند: «خداوند ان‌شاءالله شما را موفق بدارد، ان‌شاءالله که کارتان را به نتایج مطلوبش برسانید. کارتان، کار مهمی است، حفظ آثار جنگ و تدوین دقایق و ریزه‌کاری‌های دوران دفاع مقدس یکی از بهترین و با ارزش‌ترین کارهاست که الحمدلله شماها به آن مشغول هستید و ادامه می‌دهید و ان‌شاءالله به نتایج خوبی هم خواهید رسید. خسته از کار نشوید، کار را تمام شده فرض نکنید. آثار و برکات دوران دفاع مقدس باید در ذهن‌های مجموعه جامعه ما و جامعه اسلامی سال‌های متمادی باقی بماند؛ این هم بسته به کارهای شما است».

 

تقدیر از مروجان و فعالان کتاب دفاع مقدس

سردار کارگر در ادامه با اشاره به سالگرد شهادت شهید «حسن باقری» به بیان خاطره‌ای از این شهید پرداخت و گفت: در اواخر سال ۵۹ به همراه شهید «احمدی خلج» از ستاد مرکزی سپاه حکم داشتیم، تا پیش «آقا رحیم» (سرلشکر سیدیحیی صفوی) برویم. قبل از اینکه برویم «محمد افشردی» (محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح) به ما گفت وقتی به آنجا رفتید پیش حسن بروید و نگفت که او برادرم است. ما در اهواز دنبال آقا رحیم می‌گشتیم، اما او را پیدا نکردیم، بنا بر این گفتیم می‌خواهیم حسن باقری را ببینیم. وقتی او را دیدیم از شباهت چهره متوجه شدیم که برادر محمد افشردی (باقری) است. او به گرمی از ما استقبال کرد. آن وقت حسن باقری مسئول اطلاعات ستاد عملیات جنوب و مستقر در پادگان «گلف» بود. حسن آقا ما را سوار ماشین کرد. یک نفر هم جلو نشست که لهجه اصفهانی داشت که بعد متوجه شدیم، او همان آقا رحیمی است که دنبالش بودیم. به بهشت شهدای اهواز رفتیم. شهید باقری آنجا خیلی با ما صحبت کرد. شب هم پیش ایشان در گلف ماندیم.

وی افزود: در ادامه آن دیدار به حسن آقا گفتم که می‌خواهیم در یکی از خط‌های مقدم خدمت کنیم و خیلی هم مایلیم که به خرمشهر برویم؛ اما ایشان پیشنهاد دادند که به سوسنگرد برویم و نامه معرفی ما را برای فرمانده اطلاعات سپاه سوسنگرد نوشتند. شهید احمدی خلج مایل نبود که به سوسنگرد برویم؛ اما گفتم هرچه حسن باقری می‌گوید عمل کنیم، بهتر است. در ۲۴ ساعتی که پیش حسن باقری بودیم، شخصیت وی ما را شیفته خود کرد. او با دستخط خود نامه‌ای برای آقا مهدی فرمانده اطلاعات سپاه سوسنگرد نوشت و ما به سوسنگرد رفتیم. در طول شش ماهی که در سوسنگرد بودیم، بین من و حسن باقری ارتباطی صمیمانه‌ای برقرار شد. هر وقت که او به سوسنگر می‌آمد به ما سر می‌زد و هرگاه هم که ما به اهواز می‌رفتیم به او سر می‌زدیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: حسن باقری عنصر راهبردی جنگ بود. هم شناخت از اوضاع داشت و هم راهبرد را می‌دانست. شهید باقری هم آینده‌پژوه بود، هم آینده‌نگری و هم آینده‌نگار. وی یک استراتژیست آرمان‌گرا و در عین حال واقع‌گرا بود و به واقعیت‌ها توجه داشت.

در این مراسم از برگزیدگان هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس شامل برترین نویسندگان، ناشران، فعالان کتاب دفاع مقدس، کتابداران، خبرنگاران و مروجان کتاب دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

 انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار