دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

درگیری میان تروریست‌ها همزمان با پیشروی ارتش و مقاومت اسلامی در جنوب ادلب

همزمان با عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش و مقاومت اسلامی در جنوب استان ادلب، مرکز این استان شاهد انفجار ستاد فرماندهی تروریست‌های چچنی بود.
کد خبر: ۲۷۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ - 08January 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پیشروی ارتش و نیروهای مقاومت اسلامی در جنوب استان ادلب در شمال غرب سوریه سبب شد که ابومحمد جولانی فرمانده ارشد جبهه النصره و هیأت تحریرالشام با تشکیل جلسه‌ای اضطراری، موقعیت جدید در این بخش از نواحی تحت اشغال این گروهک در جنوب استان ادلب را به همراه فرماندهان ارشد خود، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

درگیری میان تروریست‌ها همزمان با پیشروی ارتش و مقاومت اسلامی در جنوب ادلب
نکته قابل توجه در این جلسه، بروز نشانه‌های خشم و ناراحتی شدید از پیروزی‌های عملیات اخیر ارتش و مقاومت اسلامی، نه فقط در چهره جولانی، بلکه در چهره‌های تمام فرماندهان تروریست و تکفیری حاضر در این جلسه بود.

با وجود این که انتظار می‌رفت پس از برگزاری این جلسه، پاتک‌های گسترده علیه مواضع آزادشده توسط نیروهای ارتش و مقاومت اسلامی در جنوب استان ادلب آغاز و تشدید شود، ناگهان اتفاقی رخ داد که تا حدی غیرمنتظره بود.

شب گذشته ناحیه‌ای در نزدیکی ستاد فرماندهی گروهک تروریستی «لشکریان قفقاز» (اجناد القوقاز)، متعلق به تروریست‌های چچنی و داغستانی و دیگر تروریست‌های اهل منطقه قفقاز، هدف انفجاری مهیب قرار گرفت که در نخستین لحظات پس از آن، حداقل 25 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

صفحات وابسته به تروریست‌های در فضای مجازی با انتشار این خبر، مدعی شدند که این اقدام توسط اعضای هیأت تحریرالشام صورت گرفته است. آن‌ها اعلام کردند: «هیأت تحریرالشام به دلیل این که [گروهک] لشکریان شام حاضر به مشارکت در نبرد با ارتش [سوریه] نشدند، آن‌ها را هدف حمله قرار داد.»

درگیری میان تروریست‌ها همزمان با پیشروی ارتش و مقاومت اسلامی در جنوب ادلب
یکی از نکات قابل توجه در مناطق تحت اشغال تروریست‌های تکفیری در استان ادلب، حضور گسترده این عناصر افراطی است به گونه‌ای که ده‌ها گروه مسلح تروریستی، با صدها بلکه هزاران نفر نیرو، در آن استقرار دارند.

به همین دلیل، با وجود موفقیت‌های گسترده ارتش سوریه و مقاومت اسلامی در عملیات جنوب شرق استان ادلب، نباید انتظار یک پیروزی سریع بر تروریست‌ها و آزادسازی کامل استان ادلب را حداقل در دو ماه آینده میلادی داشت.

دلیل این ادعا، موقعیت جبهه النصره و متحدان آن در استان ادلب است. برخلاف داعش، تعداد زیادی از عناصر جبهه النصره و گروهک‌های متحد آن در هیأت تحریرالشام، دارای ملیت سوری هستند و آشنایی کامل با زبان، فرهنگ و موقعیت محل حضور خود دارند.

این عناصر، که تعداد آنان قریب به 20 هزار نفر است، تبحر بالایی در نبرد دارند. در میان آنان افراد زیادی یافت می‌شوند که سابقه جنگ در عراق و افغانستان و اجرای عملیات تروریستی در کشورهایی نظیر لبنان، روسیه، مصر و پاکستان را دارا هستند. به همین دلیل، جنگیدن با جبهه النصره بسیار سخت‌تر از نبرد با داعش، بویژه در صورت اجرای عملیات برای آزادسازی شهر ادلب، خواهد بود.

ابومحمد جولانی اکنون پس از توافق سیاسی- نظامی میان ایران، ترکیه و روسیه برای پایان دادن به کار جبهه النصره، فهمیده است که شرایط دیگر مانند روزهای نخست سال 2015 (1394) نیست که وی بتواند با یکه‌تازی، بخش‌هایی از خاک سوریه را تحت کنترل خود درآورد خصوصا با وجود اختلافات شدید میان وی و دیگر گروه‌های نظامی رقیب، هر نوع اقدام واکنش سریع منجر به وارد آمدن ضرباتی سخت‌تر به جبهه النصره و متحدان آن در استان ادلب خواهد شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار