عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی:

کسانی که طبیعت را ازبین می برند، مفسد هستند

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی گفت: نظام اخلاق اسلامی، کاملترین نظام در حفظ طبیعت و محیط زیست است که در قرآن به آن تاکید فراوان شده و در هیچ کتاب مقدس دیگری نیامده است، براین اساس کسانی که طبیعت را ازبین می برند، مفسد هستند.
کد خبر: ۲۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲ - 07September 2014

کسانی که طبیعت را ازبین می برند، مفسد هستند

به گزارش گروه اجتماعی  دفاع پرس، آیت الله سید"مصطفی محقق"عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست اظهار داشت: مکاتب اخلاقی امروز تعریفی که برای اخلاق دارند، آن را رابطه ای دوجانبه میان دو انسان تعریف می کنند و بر اساس این تعریف اگر انسانی به انسان دیگر دروغ نگوید، متواضع و امین باشد این شخص یک فرد اخلاقی است و زندگی مبتنی بر اخلاق دارد اما اسلام برای اخلاق داوری و مکتب خاصی دارد.

وی افزود: در اسلام اخلاق دارای یک بسته سه بعدی است که در بالای آن خدا قرار دارد، نظام اخلاق اسلامی یک بعد آن است، بعد دیگرش انسان و بعد سوم طبیعت و محیط زیست است. از نظر این نظام شخص بااخلاق کسی است که این رابطه سه گانه را تحت نظارت خداوند حفظ کند و با طبیعت و دیگر انسان ها رابطه متناسب داشته باشد.

محقق داماد ادامه داد: این بسته سه ضلعی که از مختصات قرآن کریم است؛ اگر بشر با طبیعت و با اخلاق، زیست کند طبیعت با او خوشرفتار خواهد بود اما اگر با زمین با حالت صلح آمیز زندگی نکند و طبیعت را مسخر خود قرار دهد و فقط به فکر چپاول و از بین بردن طبیعت باشد قطعا طبیعت با او به خشم درخواهد آمد چون اراده حق بر این قرار گرفته است.

وی با بیان این که انسان درست تربیت شده و آموخته، می تواند با رعایت نظام سه بعدی اخلاق اسلامی زمین را آباد و بین طبیعت و بشر آشتی برقرار کند، ادامه داد: تمام طوفان هایی که در قرآن از آنها نام برده شده بر اثر عملکرد مفسدان در زمین است؛ مفسد فی الارض یک مفهوم عام است و فقط به افراد ستمگر اطلاق نمی شود بلکه کسانی که طبیعت را نیز از بین می برند مفسد محسوب می شوند و در قرآن آیات زیادی در این زمینه آمده است.

عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی افزود: اولین قدم در این راستا آشتی با طبیعت است اینکه فردی طبیعت را حق خود بداند و در صدد از بین بردن آن برآید قطعا دودش به چشم بشریت خواهد رفت.

در این نشست "اصغر محمدی فاضل" رییس انستیتو علوم و فناوری های محیط زیست اکو نیز گفت: بی توجهی به رعایت حرمت انسان و طبیعت باعث بروز چالش های زیست محیطی بسیاری در جهان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث بروز چالش های زیست محیطی بسیاری در جهان شده است که به طور مستقیم بر سلامت جسم و روان آدمی تاثیرگذار است.

وی با بیان این که محیط زیست گرمایش زمین و از بین رفتن گونه های زیستی موارد نیاز مند توجه در اخلاق محیط زیست است، گفت: اهمیت حفاظت از محیط زیست و توجه به اخلاق محیط زیستی رویکردی است که تمام دنیا باید به آن توجه کنند، امروزه تجربیات خوبی در زمینه حفظ محیط زیست به دست آمده است که می توان از آنها برای تحقق این امر استفاده کرد.

محمدی فاضل ادامه داد: باید بررسی کنیم که آیا از نظر اخلاقی صحیح است که از فناوری هایی برای آسایش زندگی خود استفاده کنیم که باعث آسیب رساندن به محیط زیست می شود، باید ببینیم نقش و موضع مذاهب مختلف نسبت به حفظ محیط زیست چگونه است.

وی با اشاره به حضور کارشناسان مختلف دینی و اخلاقی در این نشست گفت: فرصت مناسبی برای پاسخ به این سوالات است البته جامعه ما از دیرباز از دیدگاه ملی و مذهبی به محیط زیست توجه خاصی داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها