دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تأکید فرماندهان مهم نظامی جهان بر اهمیت مبارزه با جبهه النصره

جبهه النصره به عنوان شاخه رسمی القاعده در سوریه، هم‌اکنون مهم‌ترین هدف ارتش‌های سوریه و روسیه و نیروهای مقاومت اسلامی، پس از پایان کار داعش در این کشور است.
کد خبر: ۲۷۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ - 27December 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ژنرال گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در جدیدترین اظهارات خود، ضمن اشاره به فعالیت‌های مخاطره‌آمیز جبهه النصره و نقش‌ آن در نقض پی‌درپی توافق‌نامه مناطق کاهش تنش در شمال سوریه، به طور صریح تأکید کرد: «سال 2018 سال پایان جبهه النصره است!»

صحبت‌های اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را باید استراتژی جدید مسکو، پس از پایانی بر گروهک داعش در سوریه، دانست.

گراسیموف در حالی صحبت از پایان جبهه النصره در سال 2018 و تعیین یک استراتژی عملیاتی علیه این گروهک در چشم‌اندازی با بازه زمانی کمتر از یک سال کرده است که بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در نقاط مختلف جهان، گمان می‌کردند که پایان کار داعش یعنی پایان کامل تروریسم در سوریه. ژنرال گراسیموف با اظهارات جدید خود، خط بطلانی بر تفکر این عده کشید.

تأکید فرماندهان مهم نظامی جهان بر اهمیت مبارزه با جبهه النصره
تعیین استراتژی عملیاتی آینده روسیه در سوریه توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور، نشان دهنده ادامه فعالیت نظامیان روس در خاک این کشور است. اگرچه تعدادی از نیروها و امکانات نظامی روسیه از پایگاه این کشور در منطقه «حمیمیم» در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه به فدراسیون روسیه بازگردانده شد اما با صحبت‌های اخیر گراسیموف، باید انتظار موج جدیدی از عملیات‌های ارتش روسیه علیه تروریست‌های النصره را در محل استقرار آنان در شمال غرب سوریه داشت.

همزمان با بیان این گفته‌ها، چند اتفاق مهم در صحنه تحولات میدانی در سوریه رخ داده است:

اولین اتفاق مهم، آغاز عملیات نیروهای ارتش عربی سوریه و مقاومت اسلامی، با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش روسیه، علیه جبهه النصره و مناطق تحت اشغال آن در استان ادلب است. این عملیات از محور شمالی استان حماه آغاز شد و نیروهای ارتش و مقاومت اسلامی، پیشروی‌هایی در مناطق تحت اشغال جبهه النصره و گروه‌های هم‌پیمان آن در جنوب استان ادلب داشته‌اند.

دومین اتفاق قابل توجه، دستور شورای عالی فدراسیون روسیه مبنی بر توسعه پایگاه نیروی دریایی ارتش این کشور در بندر طرطوس در شمال غرب سوریه و ساحل شرقی دریای مدیترانه است.

با وجود اعلام مقامات ارشد روسیه مبنی بر کاهش نیروهای پایگاه حمیمیم، گسترش ظرفیت و امکانات پایگاه دریایی طرطوس، دارای پیامی مهم برای آمریکا و متحدان آن است.

هدف روس‌ها از این اقدام، نشان دادن حضور نظامیان روسیه در سوریه در هر شرایط و موقعیت این است. علاوه بر این، آن‌ها به مقامات آمریکایی و اسرائیلی هم این پیام را رساندند که روابط کرملین با بشار اسد همچنان به استحکام خود باقی خواهد ماند.

سومین پیام روس‌ها به آمریکا و غرب، نشان دادن ادامه مبارزه پس از پایان کار داعش است. در حالی که برخی طرف‌های بین‌المللی سعی می‌کردند با تمرکز صرف بر داعش، ذهن مردم جهان را از خطر جبهه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه غافل کنند، صحبت‌های اخیر ژنرال گراسیموف باعث شد که توجه رسانه‌های بین‌المللی دوباره بر جبهه النصره متمرکز شود.

تأکید فرماندهان مهم نظامی جهان بر اهمیت مبارزه با جبهه النصره
چهارمین پیغامی که این اظهارنظر برای جهان داشت، متوجه کردن اذهان عمومی به این واقعیت بود که «تغییر نام و اعلام جدایی ظاهری از جبهه النصره نمی‌تواند و نباید باعث تفکیک آن از تروریسم بین‌المللی شود.»

بسیاری از جریان‌ها و اشخاص رسانه‌ای در جهان اسلام فکر می‌کردند که تغییر نام جبهه النصره به جبهه «فتح الشام»، باعث تغییر در ساختار و تفکر این جریان تروریستی شده است و به همین خاطر برخی سران اخوان المسلمین از این اقدام «ابومحمد جولانی» فرمانده این گروهک تقدیر و تمجید کردند.

در مقابل، شخصیت‌های محور مقاومت اسلامی و رهبران دولت‌های نزدیک به این محور، مانند روسیه، تأکید کردند که جبهه النصره همچنان همان گروهک قدیمی است و تغییر نام، باعث تغییر دیدگاه‌ها در مورد آن نمی‌شود.

اظهارات اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نشان داد که مقامات کرملین تا پایان کار جبهه النصره، تصمیم به کاهش عملیات نظامی خود در سوریه نخواهند گرفت و حملات نیروی هوایی این کشور تا انهدام کامل جبهه النصره در استان ادلب و دیگر نقاط سوریه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار