یادداشت/ محمدحسن جعفری

«ناوگروه‌ها» نمایشگاه‌های متحرک دفاعی

ناوگروه‌های اعزامی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد جهان، نمایشگاهی متحرک از توانمندی‌های دفاعی ایران در حوزه دریایی هستند که موجب افزایش قدرت بازدارندگی کشورمان می‌شوند.
کد خبر: ۲۶۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ - 29November 2017
«ناوگروه‌ها» نمایشگاه متحرک دفاعی

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ محمدحسن جعفری؛ نیروی دریایی ارتش در یک دهه گذشته حدود 50 ناوگروه به آب‌های آزاد جهان اعزام کرده است که این ناوگروه‌ها علاوه بر انتقال پیام صلح و دوستی کشور ایران به کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای، توانمندی دفاعی و نظامی ایران در حوزه دریا را به نمایش گذاشته‌اند، پرچم جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های آزاد جهان و مهمترین آبراه‌های جهان به اهتزاز درآورده‌اند و هم اینکه عمق دفاعی ایران را در دریا افزایش داده‌اند.

نیروی دریایی با اعزام ناوگروه‌ها به آب‌های آزاد جهان و حضور آنان در بنادر کشورهای مختلف چه در دریای خزر، چه در خلیج فارس و دریای عمان تا کشورهای آفریقایی و شرق آسیا توانسته همگام با وزارت خارجه توسعه دهنده دیپلماسی کشور باشد که این نوع دیپلماسی، دریایی و زیر مجموعه دیپلماسی دفاعی است.

ناوگروه‌ها علاوه بر اینکه پیام‌ دوستی کشورمان را انتقال می‌دهند، فرهنگ‌ کشورمان را نیز با کشور مقصد مورد تبادل قرار می‌دهند. همچنین این رفت‌های دریایی موجب شده است که در یک دهه گذشته شاهد آمدن‌های بسیاری از ناوگروه‌های خارجی به سواحل کشورمان و پهلوگیری در بنادر جنوبی و شمالی ایران باشیم و این آمدن‌ها موجب شده است تا فرمانده و کارکنان ناوگروه‌های میهمان با مسئولان کشورمان دیدار و از آثار فرهنگی و تاریخی کشورمان بازدید و با فرهنگ و هنر ایرانی و میهمان نوازی ایرانیان آشنا شوند.

ساخت شناور و به خصوص زیردریایی در حوزه دفاعی جزو پیچیده‌ترین فناوری‌های دفاعی است، چرا که هر شناور به مانند شهری است که نیازمندهای مختلفی از جمله سیستم‌های زیستی، پدافندی، نیروگاهی، رانشی و... است. و هر کشوری که بتواند شناوری با قابلیت‌های برتر بسازد، بدان معنی است که از سطح دانش و فناوری دفاعی بالاتری برخوردار است. لذا اعزام ناوگروه به مناطق مختلف جهان که شامل ناوه‌های جنگی و پشتیبانی است، موجب نمایش اقتدار دفاعی ایران می‌شود و در پی آن قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نیز تقویت می‌شود؛ چرا که با نمایش توانمندی‌های خود دیگران نگاهشان نسبت به ما تغییر می‌کند و می‌دانند که نمی‌توانند در حوزه دریا با ایران مقابله کنند.

همچنین حضور این ناوگروه‌ها در آب‌های مختلف جهان چه در دریای خزر که دریایی بسته است و چه در آب‌های آزاد جهان که ایران از طریق دریای عمان بدان دسترسی دارد، نمایش دهنده اقتدار کشورمان است و این اقتدار از طریق به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. طی یک دهه گذشته ناوهای ایرانی با عبور از تنگه باب المندب و کانال سوئز، توانستند به خوبی «اقتدار دریایی» ایران اسلامی را نشان بدهند و در آینده نزدیک نیز با حضور ناوهای ایرانی در خلیج مکزیک و غرب اقیانوس اطلس و پهلوگیری در بنادر کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، می‌توانند اقتدار دریایی را افزون‌تر کنند. این اقتدار دریایی که صرفاً از طریق حضور در آب‌های آزاد جهان و با اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران به دست می‌آید نیز نقش مهمی در قدرت بازدارندگی کشورمان دارد. که به طور مثال می‌توان به هراس و وحشت صهیونیست‌ها در پی عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز اشاره کرد.

و نکته پایانی اینکه جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از جوانان متخصص و صنعت داخلی توانسته به توانمندی‌هایی در حوزه دفاع دریایی دست یابد. ایران با ساخت ناوشکن‌های جماران و دماوند و تعمیرات اساسی برخ از ناوها از جمله ناو خارک و زیردریایی طارق توانسته است عمق دفاعی کشورمان را در دریا افزایش دهد و به فرموده رهبر معظم انقلاب نیروی دریایی ارتش در خط مقدم دفاع از کشور قرار دارد. در آینده نیز با الحاق ناو موشک‌انداز سپر، زیردریایی فاتح که تماماٌ ایرانی است و ناوشکن سهند که پیشرفته‌تر از مدل‌های قبلی خود یعنی جماران و دماوند است به ناوگان نداجا می‌توان عمق دفاعی ایران را افزایش داد.

انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها