گزارش دفاع پرس به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش؛

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است از آب‌های ساحلی جدا شود و پا در آب‌های آزاد و بین المللی بگذارد؛ برداشتن این گام مهم توسط نداجا ماموریتی با عنوان «از آب‌های سبز به آب‌های آبی» است.
کد خبر: ۲۶۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ - 28November 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، 7 آذر، روز نیروی دریایی ارتش و سالروز عملیات غرورآفرین مروارید در سال 1359 و در شصت و هفتمین روز از جنگ تحمیلی است که در آن عملیات نیروی دریایی عراق از کار افتاد و اسکله‌های نفتی البکر و الامیه آسیب دیدند و در نتیجه این عملیات، صادرات نفتی عراق تا مدت زمانی متوقف شد.

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» 
 
 
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دفاع مقدس با بازسازی و به‌روزرسانی تجهیزات خود از ساحل خلیج فارس و از دریای سبز جدا شد و به دریای آبی پیوست؛ لذا در دهه‌های هفتاد و هشتاد شاهد تحولاتی در این نیرو بودیم که پس از این تحولات، از سوی فرمانده معظم کل قوا عنوان «راهبردی» نیز به این نیرو اضافه شد، به طوری که امروز بیشتر با عنوان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

در آذرماه سال 1371 اولین زیردریایی ایران با نام طارق در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این زیردریایی در کلاس کیلو با موتور دیزلی الکتریکی است و در دهه هشتاد نیز برای نخستین بار به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشت، متخصصان داخلی توانستند به بازآماد (اورهال) زیردریایی‌های نداجا بپردازند.

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
تصاویر الحاق زیردریایی طارق به ناوگان نداجا در سال 71
 
 از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
زیردریایی طارق پس از تعمیرات اساسی در کارخانجات نداجا در سال‌های گذشته

همچنین در دهه هشتاد گام بزرگی برای ساخت ناو و ناوشکن برداشته شد. نخستین گام مربوط به این قضیه است که از ایران برای حضور در رزمایش مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر دعوت شد اما ایران در دریای خزر ناوی نداشت و امکان انتقال آن چه از طریق خشکی و چه از طریق آب به دریای خزر وجود نداشت، لذا نیروی دریایی ارتش تصمیم به ساخت ناو در دریای خزر گرفت. و مهمترین اقدام نیروی دریایی در دهه هشتاد ساخت ناوشکن جماران با دستور فرمانده معظم کل قوا بود، گرچه متخصصان نداجا در آن روزها باور نداشتند که بتوانند ناوشکن بسازند اما این کار را انجام دادند و در نهایت در سال 1388 و با حضور رهبر معظم انقلاب این ناوشکن در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» 
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
الحاق ناوشکن جماران با حضور رهبر معظم انقلاب در سال 88

 
پس از آن نیز چند ناوشکن دیگر که از ناوشکن جماران، مجهزتر و به‌روزتر هستند، ساخته شدند و رهسپار آب‌های آزاد جهان گشتند و مهمترین حرکت نیروی دریایی ارتش در انجام ماموریت «از آب‌های سبز به آب‌های آبی» در اردیبهشت سال 88 انجام گرفت که اولین ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو رزمی البرز و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 58 روز مسافت 12 هزار مایل دریایی را طی کردند و در بندر کشور جیبوتی نیز پهلوگیری کردند. پس از آن و تاکنون 48 ناوگروه دیگر به آب‌های آزاد جهان اعزام شده‌اند که چهل‌ونهمین ناوگروه هم‌اکنون در سواحل بندر بنگلادش در حال شرکت در رزمایش بزرگ امداد و نجات دریایی است.
 
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» 

نیروی دریایی ارتش در هشت سال گذشته با اعزام 49 ناوگروه به آب‌های آزاد جهان و پهلوگیری در بندرهای مختلف کشورهای جهان از جمله بندر صلاله، بندر ماخاچ قلعه، بندر جیبوتی، بندر کراچی، بندر مسقط، بندر لاذقیه، بندر جده، بندر دوحه، بندر سودان، بندر باکو، بندر ژان ژیانگ، بندر دوربان، بندر دارالسلام، بندر جاکارتا، بندر کوچی، بندر کلمبو، بندر آستاراخان، بندر اکتائو، بندر بمبئی و بندر الدقم پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران را به این کشورها ارسال و همچنین توانمندی‌های دفاعی دریایی را به نمایش گذاشته است که قابلیت بازدارندگی دفاعی دارد.

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
پهلوگیری ناوگروه ایران در بندر باکو

همچنین ناوگروه‌هایی از کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای نیز طی سال‌های گذشته در بنادر کشور ایران در دریای خزر و خلیج فارس پهلوگیری کرده و با فرماندهان نیروی دریایی ارتش دیدارهایی داشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران که بسیار باورشان بر این بود که به دلیل جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های نظامی و اقتصادی، توان حضور در آب‌های آزاد را ندارد تاکنون توانسته است به دریانوردی در اقیانوس‌های هند و مدیترانه بپردازد و از تنگه باب المندب و کانال سوئز عبور کند که این عبور لرزه بر «رژیم صهیونیستی» انداخت و صدای این رژیم که از پیشرفت دریایی ایران تعجب کرده بود، درآورد.

از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
موقعیت تنگه باب المندب
 
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» موقعیت کانال سوئز و نزدیکی آن به فلسطین اشغالی
 
و به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش قرار است در آینده نزدیک ناوهای ایرانی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک سفر کنند و در بنادر کشورهای دوست آمریکای جنوبی و لاتین پهلو بگیرند و این حضور پیام مهمی برای همه آن‌ کشورها و ائتلاف‌هایی دارد که فکر می‌کردند با تحریم می‌توانند مانع پیشرفت دفاعی و دریایی ایران شوند؛ آن کشورهایی که امروز از نیروی دریایی ارتش در همایش‌ها و اجلاس‌ها دعوت می‌کنند و ایران را به عنوان یک «قدرت دریایی» می‌شناسند؛ و به عبارت دیگر معترف به قدرت دریایی ایران هستند.
 
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» 
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی»
مقاصد بعدی ناوگروه‌های ارتش در غرب اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک

 
ناوگروه‌های اعزامی نیروی دریایی ارتش علاوه بر انتقال پیام صلح و دوستی ایران به کشورهای همسایه و فرامنطقه‌ای و نمایش توانمندی‌های خود، با بهره‌گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس نقش مهمی در حراست از منافع ملی کشور ما دارند و اسکورت کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی را بر عهده دارند. لذا تاکنون 4 هزار و 200 کشتی تجاری و نفتکش توسط این نیرو اسکورت شده است؛ علاوه بر این نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدان دریایی نقش مهمی داشته است که در این راستا به کمک کشتی‌های تجاری دیگر کشورها نیز پرداخته است که به طور مثال می‌توان به نجات کشتی هنگ کنگی در سال 1394 توسط ناوگروه سی و چهارم نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن اشاره کرد. که البته این کمک‌های نیروی دریایی ارتش شامل حال کشتی‌های آمریکایی و پانامایی نیز شده است.
از «آب‌های سبز» به «آب‌های آبی» 

نیروی دریایی ارتش نقش موثری در تامین امنیت 93 درصد تجارت ایران دارد؛ چرا که به غیر از 7 درصد تجارت ایران، الباقی از راه دریا انجام می‌شود. همچنین نیروی دریایی ارتش در زمان جنگ تحمیلی با حفظ این شاهراه اقتصادی، کشور را از مصایب بزرگ اقتصادی دور نگه داشت.

امروز نیروی دریایی ارتش با ورود به آب‌های آزاد و بین المللی که حق هر کشوری است و با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران در دوردست‌ترین نقطه‌ها، اقتدار و ابهت ایران اسلامی را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار