ابتکار در نشست ملی پژوهشگران دفاع مقدس:

زنان میراث‌دار دفاع مقدس، سرمایه‌های بزرگ جامعه هستند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: امروز زنانی که میراث ایثارگران و جانبازان را پاس می‌دارند سرمایه‌های بزرگی هستند که می‌توانیم تجربه آنان را به نسل جدید منتقل کنیم.
کد خبر: ۲۶۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ - 21November 2017

زنان وارث دفاع مقدس سرمایه‌های بزرگ جامعه هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دومین نشست ملی پژوهشگران دفاع مقدس صبح امروز سه شنبه 30 آبان ماه با حضور سردار بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، دکتر معصومه ابتکار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.

ابتکار با اشاره به برنامه ریزی های معاونت امور زنان و خانواده در مباحث دوران دفاع مقدس و حفظ ارزش های آن دوران بیان داشت: امام و رهبری با نگاه طراز جهانی به دفاع مقدس نظر داشتند چرا که مبنای آن را قیام اباعبدالله می دانستند که قیامی فرامکانی و فرازمانی بود. از این جهت مسئولیت ما در پژوهش و اجرا بسیار مهم است.

وی افزود: امروز گفت و گو با نسل چهارم و پنجم کمی دشوار شده است قطعا با رویکرد پژوهشی می توان این نگاه فرا زمانی دفاع مقدس را به نسل کنونی منتقل کرد. کار سخت است، اگرچه در ابعاد مختلف کارهایی انجام شده است ولی اگر ظرایف و ملاحظات را نبینیم دینی که می تواند الهام بخش باشد و با ارزش های اخلاقی، حرکت جامعه را به سمت تعالی سوق دهد خود ضد ارزش و دین می شود. باید دید در انتقال پیام معنوی چگونه می توان عمل کرد و تجربه معنوی را چگونه می توان انتقال داد.

ابتکار با تاکید بر اینکه در بیان تجربه دفاع مقدس سه اصل انتخاب، اختیار و آزادی را فراموش نکنیم بیان کرد: حضور افراد در دفاع مقدس براساس یک انتخاب آگاهانه بوده است. نقش زنان به عنوان الگوهای تاثیرگذار و الهام بخش حایز اهمیت است و امروز زنانی که میراث ایثارگران و جانبازان را پاس می دارند سرمایه های بزرگی هستند که می توانیم تجربه آنان را به نسل جدید منتقل کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به موفقیت زنان در حوزه سینما و کارگردانی گفت: حتی در بحث زنان و دفاع مقدس آثار خوبی داشتیم و این به این معنا است که می توانیم به آینده امیدوار باشیم. درک عمومی از دوران دفاع مقدس خوب است و در مورد جریان دفاع مقدس یک اجماعی در افکار عمومی وجود دارد که فرصتی عظیم است ولی کافی نیست.

وی با اشاره به آسیب های حوزه دفاع مقدس گفت: مهم است ما در نوع نگاه و ترویج ارزش ها به تلاش هایی که برای تحریف تاریخ انجام می شود دقت داشته باشیم تا برای مثال دوران دفاع مقدس با جنگ طلبی و خشونت طلبی مشتبه نشود. افرادی هستند که شخصا آن دوران را تجربه کرده اند و هنوز هم در جبهه ها حضور دارند اما در مقابل افرادی را داریم که تنها از پدر ومادرهای خود درباره دفاع مقدس شنیده اند و این فاصله باعث شده است یکسری القائات غلط شکل بگیرد. دفاع مقدس خط ظریفی که امروز بین خشونت طلبی و دفاع وجود دارد و داعش در صدد برداشتن آن بود را روشن کرده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان این مطلب که خوب است گاهی آقایان هم روایتگر فداکاری ها، ایثارگری ها و تجربیات معنوی زنان باشند، گفت:  هنرهای زنانه در بحث دفاع مقدس موضوعات خوب پژوهشی هستند. ایثار مادرانه از عناصر مهم دفاع مقدس بود که اگرچه پشت پرده بود ولی تاثیر بسزایی داشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها