تحلیلگر لبنانی:

مصاحبه حریری شبهات بازداشت وی را برطرف نکرد/ جنگی علیه لبنان شکل نمی‌گیرد

توفیق شومان گفت: سعودی‌ها به دلیل فشارهای بین‌المللی مجبور به پخش مصاحبه‌ تلویزیونی نخست‌وزیر لبنان شدند تا شبهات موجود درباره بازداشت وی را رفع کنند اما موفق نشدند.
کد خبر: ۲۶۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ - 15November 2017
مصاحبه حریری شبهات بازداشت وی را برطرف نکرد/ جنگی علیه لبنان شکل نمی‌گیردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، طی روزهای اخیر منطقه شاهد تنش جدیدی با محوریت سعودی ها است که طی آن رژیم حاکم بر عربستان با احضار سعد الحریری نخست وزیر لبنان به ریاض، وی را مجبور به استعفا و موضع گیری علیه ایران و حزب الله کرده است.
 
مداخلات سعودی ها در امور داخلی لبنان تا جایی پیش رفته که ریاض حتی به نخست وزیر لبنان اجازه بازگشت به بیروت را نمی دهد و اکثر کارشناسان معتقدند که الحریری در بازداشت و اقامت جبری قرار دارد‌. در همین رابطه و برای بررسی بیشتر این موضوع با «توفیق شومان» کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان گفت‌وگو کرده ایم.

شومان در خصوص علت واقعی استعفای نخست وزیر لبنان و نقش سعودی ها در این استعفا تصریح کرد: بلاشک استعفای سعد الحریری به مسائل داخلی لبنان ارتباطی ندارد؛ زیرا طی یک سال اخیر، دولت ائتلافی به ریاست الحریری اختلافی با حزب الله و وزیران آن در دولت نداشته است. همچنین در طول این یک سال بر سر قانون انتخابات و بودجه سال 2017 نیز توافق شد. از سوی دیگر گروه های سیاسی در زمینه تعیین مسوولان اداری و قضایی و دیپلماتیک به توافق رسیده بودند که این امر به معنای عدم وجود اختلال و شائبه در زندگی سیاسی داخل لبنان است. بر همین اساس استعفای الحریری در چارچوب فشار سعودی ها بر حزب الله می گنجد و از فشارهای آمریکا نیز جدا نیست.

وی در رابطه با علت عدم بازگشت الحریری به لبنان باوجود درخواست میشل عون و سید حسن نصرالله نیز اظهار داشت: بدون شک در سخنرانی استعفای سعد الحریری که در ریاض ایراد شد، شبهاتی وجود دارد که محدود به گروه های خاصی از لبنان هم نیست بلکه خود رئیس جمهور کشور نیز شک خود را در قبال استعفای نخست وزیر و شرایط باقی ماندنش در عربستان اعلام کرد. همچنین در دیگر کشورها نیز موجی از شک و شبهه به وجود آمده است و به عنوان مثال رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که تمام مسوولین لبنانی باید با آزادی تحرک داشته باشند. حتی سازمان ملل و آمریکا نیز در این زمینه موضع گیری کردند.

این تحلیلگر لبنانی همچنین درباره پیامدهای مصاحبه سعد الحریری با شبکه المستقبل و عقب نشینی سعودی ها از موضع خود هم گفت: اعتقاد ندارم که از اصل استعفا و محتوای آن عقب نشینی صورت گرفته باشد. زیرا این استعفا با موضع سعودی ها در فشار بر حزب الله ارتباط دارد. هر چند که سخنان وی در این مصاحبه تلویزیونی بسیار آرام تر از سخنرانی استعفا بود اما محتوا و هدف هردو یکی‌است. درباره عقب نشینی سعودی ها در برابر مطالبات بین المللی درباره سرنوشت الحریری نیز باید بگویم که گمان میکنم این فشارها کار خود را کرده است ‌و این مصاحبه نیز به همین دلیل در این زمان برگزار شد تا شک ها را برطرف کند اما باز هم شک های موجود درباره سعد الحریری و عدم آزادی وی در موضع گیری و اتخاذ تصمیم همچنان پابرجاست. بر همین اساس لبنانی ها منتظر بازگشت نخست وزیر خود برای روشن شدن امور هستند.

وی در خصوص ادعاهای مطرح شده مبنی بر احتمال ترور الحریری در لبنان نیز گفت: نهادهای امنیتی لبنان از جمله بخش اطلاعاتی نزدیک به خود الحریری این موضوع را تکذیب کرده اند.

توفیق شومان درباره احتمال حمله نظامی به لبنان در شرایط کنونی و نقش سیدحسن نصرالله در آرام کردن اوضاع داخلی این کشور نیز اظهار داشت: سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود تلاش کرد اوضاع را آرام و تنش های امنیتی احتمالی را هم خنثی کند. وی با طوفان استعفای نخست وزیر با حکمت و روحیه مسئولیت پذیری عالی برخورد کرد و این اقدامات تاثیر مثبتی بر عرصه سیاسی و مردمی لبنان گذاشت و مانع از برهم خوردن ثبات لبنان شد. عوامل جنگ علیه لبنان موجود نیست و خود اسرائیلی ها نیز از بروز جنگ هراس دارند و هر روز بر عدم ورود به جنگ تاکید دارند.

وی در پایان در رابطه با تلاش سعودی ها برای جبران شکست های خودشان در منطقه از طریق توطئه علیه لبنان بیان داشت: به صورت کلی نمی توان میان تحولات داخلی عربستان از جمله بازداشت و برکناری مقامات با تنش های سعودی ها در خارج از این کشور مانند یمن و قطر تفکیک ایجاد کرد. هرمقدار که پیچیدگی های داخلی عربستان بیشتر می شود، موضع گیری های تنش زای خارجی آن افزایش می یابد. معمولا راه کسب قدرت تنش آفرینی در خارج برای ساکت کردن اعتراضات در داخل است و در دوره پیش رو احتمالا شاهد تنش بزرگتری در عرصه میدانی یمن خواهیم بود نه در لبنان.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار