دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

استعفای «سعد حریری» و ارتباط آن با بحران‌های منطقه

رژیم سعودی با استفاده از موضوع اعلام استعفای اجباری نخست‌وزیر لبنان از ریاض، به دنبال مقابله با نفوذ و اعمال فشار بر متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و منحرف کردن اذهان عمومی از شکست‌های خود در منطقه است.
کد خبر: ۲۶۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۶ - 14November 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس: سعد حریری چند روز پیش از منصب نخست‌وزیری استعفا داد. این در حالی بود که وی در ریاض به سر می‌برد. اقدام غیر منتظره و ناگهانی حریری، فرضیه‌ها و علامت سوال‌های زیادی را در برابر افکار عمومی لبنان، منطقه و جهان قرار داد. بیشتر تحلیلگران عقیده دارند که سعد حریری تحت فشار سعودی‌ها مجبور به استعفای غیر قانونی شده است.
 
در همین خصوص «رابرت فیسک» خبرنگار روزنامه «ایندیپندنت» در امور خاورمیانه گزارش داد: وقتی هواپیمای سعد حریری در روز سوم نوامبر در ریاض به زمین نشست، اولین چیزی که او دید، نیروهای پلیس سعودی بودند که هواپیما را محاصره کرده‌اند. آن‌ها سوار هواپیما شدند و تلفن‌های همراه حریری و محافظان وی را ضبط کردند.
 
اگر گفته‌های رابرت فیسک در مورد بازداشت حریری واقعیت داشته باشد، این سوال مطرح می‌شود که این اقدام سعودی‌ها بر اساس کدام محاسبات صورت گرفته است؟
 
روزنامه الاخبار لبنان در خصوص مصاحبه شب گذشته سعد حریری، به سه نکته مهم اشاره کرد:
 
اول: هدف این مصاحبه در اصل تاکید بر خوب بودن حال و وضعیت سعد حریری بود و این در حالی است که طبق اطلاعات به دست آمده از سوی دولت و جریان‌های سیاسی لبنانی، او برخلاف آنچه در برابر دوربین نشان می‌داد، وضع خوبی ندارد.
 
مصاحبه در ظاهر آرام بود؛ اما نگاهی به لحن و صدای حریری شکی باقی نمی‌گذاشت که به اجبار در عربستان است و  صحبت‌هایش بیش از حد لازم جنبه فرمایشی داشت.
 
اگرچه باطن مصاحبه حریری «تند» بود؛ اما لحن او این بار بیش از دقعه قبل، با اندوه همراه بود؛ زیرا به خوبی نشان می‌داد که بازداشت و اقامت اجباری او در ریاض توسط مقامات سعودی، قطعی است. در این خصوص می‌توان به تصاویر موجود از مصاحبه‌های قبلی او مراجعه کرد.
 
دوم: مصاحبه حریری به‌طور مستقیم پخش شد و در حالی که بولا یعقوبیان در مورد زلزله در عراق صحبت می‌کرد، ناگهان مردی در کادر دیده شد تا شکی باقی نماند که برنامه به مستقیم پخش می‌شود.
 
سوم: سوال‌هایی که مجری مطرح کرد، همان سوال‌هایی است که برای لبنانی‌ها مطرح است. از نظر حرفه‌ای باید گفت که به سختی می‌توان گفت که یعقوبیان فهرستی از سوال‌ها را دریافت کرده باشد و یا اینکه مصاحبه از قبل تنظیم شده باشد همانطور که به سختی ‌می‌توان باور کرد حریری دیدگاه خود را به دیدگاه طرفی که او را به استعفا سوق می‌داد، تحمیل کرده باشد.
 
استعفای «سعد حریری» و ارتباط آن با بحران‌های منطقه 
با نگاه اجمالی به تحولاتی که در بحران‌های منطقه رخ می‌دهد، می‌توان گفت که سعودی‌ها با وجود هزینه‌های زیادی که در این بحران‌ها صرف کرده‌اند تقریبا به هیچ کدام از اهدافی که برای خود در این بحران‌ها تعریف کرده بودند، دست نیافته‌اند.
 
جایگاه عربستان در منطقه مخصوصا بعد از پیروزی‌های مستمر در جنگ با گروهک‌های تکفیری در سوریه و عراق تنزل پیدا کرده است. موشک‌هایی که از سوی یمنی‌ها در پاسخ به حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی شلیک می‌شود نیز آن‌ها را نگران کرده است.
 
به همین سعودی‌ها برای جلوگیری از پیروزی‌های مقاومت اسلامی و خروج از باتلاقی که آنان را در یمن گرفتار کرده است، می‌خواهند لبنان را درگیر جنگ کنند و بدینوسیله به حزب الله، که یکی از بازوهای اثرگذار محور مقاومت است، ضربه بزنند. هر چند شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌های ریاض علیه لبنان که بیشتر تلاش می‌شد به حزب الله آسیب برساند در عمل به واکنش متقابل علیه خودش منجر شد.
 
هدف ریاض از چنین اقداماتی مقابله با حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در لبنان و منطقه است و به همین دلیل سعی دارد با اعمال فشار بر متحدان ایران، بویژه حزب‌الله لبنان، از افزایش نفوذ جمهوری اسلامی جلوگیری کند غافل از این موضوع که دلیل اصلی حضور گسترده ایران، محبوبیت آن در میان ملت‌های منطقه و حمایت جمهوری اسلامی از ثبات این کشورها و دفاع از آنان در برابر تروریسم و اشغالگری است.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها