دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

اختلافات داخلی و زمینه‌های سقوط رژیم حاکم بر شبه‌جزیره عربستان

گسترش اختلافات در خاندان سعودی در کنار موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی حکومت سعودی، زمینه سرنگونی آل سعود را فراهم کرده است.
کد خبر: ۲۶۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱ - 13November 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، چند روز بیشتر از اظهارات آتشین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان علیه خاندان سعودی نگذشته است. سید مقاومت در سخنان خود، که به مناسبت اربعین حسینی و روز شهید در لبنان ایراد کرد، رژیم سعودی را «یک رژیم شکست‌خورده» توصیف کرد. نگاهی به موقعیت داخلی خاندان سعودی به خوبی این حرف سیدحسن نصرالله را تأیید می‌کند.
 
آغاز اختلاف میان شاهزاده‌ها و اعضای خاندان سلطنتی آل سعود را باید با مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق رژیم سعودی همزمان دانست. در مراسم ترحیم شاه سعودی، دوربین‌های رسانه‌های حاضر در محل، صحنه‌ای از نزاع چند شاهزاده سعودی را به جهان مخابره کردند.   
 
این اختلافات اگرچه با ورود رژیم سعودی به جنگ یمن و حمایت گسترده از تروریست‌ها در عراق و سوریه، کم‌رنگ‌تر از گذشته جلوه کرد؛ اما حوادث بعدی نشان داد که این اختلافات مانند آتش زیر خاکستری است که «محمد بن سلمان» فرزند «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه بیمار رژیم سعودی بهتر از هرکسی توانایی شعله‌ور کردن آن را دارد.
 
محمد بن سلمان نه‌تنها رژیم سعودی را وارد جنگ یمن و حمایت از تروریست‌ها در خاک سه کشور عراق، سوریه و لبنان کرد، بلکه برای این که بتواند ضمانت محکم‌تری برای اجرای تصمیم‌های خود در عرصه سیاست داخلی عربستان و جامعه بین‌الملل بدست آورد، دست به یک کودتای نرم علیه رقبای خود در داخل خاندان سلطنتی زد.
 
اختلافات داخلی خاندان سعودی و زمینه‌های سقوط رژیم حاکم بر شبه‌جزیره عربستان 
برکناری و دستگیری «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» برادرزاده و ولی‌عهد ملک سلمان، که با برنامه‌ریزی محمد بن سلمان انجام شد، گام مهمی برای افزایش قدرت یک‌جانبه شاهزاده سعودی در خاندان حاکم بر حجاز، نجد و قطیف بود. واکنش دیگر شاهزادگان و اعضای خاندان سلطنتی سعودی نسبت به این موضوع، باعث شد که شاهزاده جوان اما متکی به حمایت‌های گسترده پدرش و مقامات آمریکایی و اسرائیلی، دست به یک سرکوب نرم در آل سعود بزند.
 
دستگیری ده‌ها نفر از وزرا، فرماندهان، شاهزادگان، مقامات رسانه‌ای و سیاست‌مداران منتقد محمد بن سلمان باعث شد شرایط تا حد زیادی به نفع محمد بن سلمان در خاندان سلطنتی دگرگون و راه برای هر نوع انتقاد از اقدامات خودکامه ولی‌عهد جوان بسته شود.
 
با وجود اینکه محمد بن سلمان مخالفت‌های داخلی را بخشی از دلایل مهم در ناکامی سیاست و اقدامات رژیم سعودی در خارج از مرزهای عربستان می‌پنداشت، این اقدامات بویژه دستگیری و حبس مخالفان داخلی هم نتوانست جلوی شکست‌های پیاپی متحدان و عوامل ریاض از محور مقاومت اسلامی در منطقه را بگیرد.
 
اختلافات داخلی خاندان سعودی و زمینه‌های سقوط رژیم حاکم بر شبه‌جزیره عربستان 
به پایان رسیدن اشغال ارتفاعات شرق لبنان، پاکسازی گسترده صحرای سوریه و آزادسازی شهرهای موصل، تلعفر و القائم عراق از اشغال گروهک تروریستی داعش، که مورد حمایت مادی و معنوی رژیم سعودی بود، باعث شد محمد بن سلمان در یک اقدام کاملا شتاب‌زده سعی کند این موضوع را با استعفای اجباری سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از داخل ریاض جبران کند.
 
این اتفاق توسط نیروهایی صورت گرفت همگی یا هم‌پیمان یا مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان بودند. 
 
دومین موضوعی که باعث شد رژیم سعودی تصمیم به ضربه زدن به لبنان به عنوان یکی از حلقه‌های مقاومت بگیرد، یمن است.
 
سیاست‌های بی‌طرفانه و بعضا منتقدانه حکومت لبنان نسبت به حمله نظامیان سعودی به یمن و حمایت مداوم حزب‌الله و مقاومت اسلامی لبنان و طرفداران آن از مبارزه یمنی‌ها علیه نظامیان سعودی در عین محکوم کردن جنایات آل سعود، چیزی نیست که بتوان انتظار داشت محمد بن سلمان به راحتی از کنار آن بگذرد.
 
اختلافات داخلی خاندان سعودی و زمینه‌های سقوط رژیم حاکم بر شبه‌جزیره عربستان 
با تمام این شرایط، ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به رژیم سعودی برای اتمام این غائله فرصت داده است. وی اعلام کرد که در صورت سکوت رژیم سعودی در این مورد، موضوع را به مجامع بین‌المللی خواهد کشید؛ این موضوعی است که در صورت وقوع، باعث سرافکندگی هرچه بیشتر خاندان سعودی و تزلزل هرچه بیشتر آن به سمت سقوط خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها