دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هم‌نوایی اروپا با آمریکا علیه قدرت دفاعی ایران

کشورهای اروپایی به ترامپ و دولت آمریکا تاکید می‌کنند که آمریکا نباید از برجام خارج شود؛ اما با آمریکایی‌ها علیه قدرت دفاعی و حضور منطقه‌ای کشورمان هم‌‎نوایی می‌کنند و خواستار افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان هستند.
کد خبر: ۲۶۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ - 20October 2017

هم‌نوایی اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها علیه قدرت دفاعی ایرانبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، برجام به مرحله‌ای رسیده است که معلوم نیست آینده‌اش چه خواهد شد؛ اما این مشخص است که اگر از سوی آمریکا پاره شود، ایران آن را به آتش می‌کشد و ریزریز می‌کند.

از همان روزهای نخست برخی‌ها تاکید کرده بودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و در برجام نیز بدعهدی می‌کند؛ این بدعهدی نیز از زمانی آغاز شد که دولت اوباما روی کار بود و با تصویب قانون تحریم‌های ایران موسوم به قانون «ایسا» روح و متن برجام را نقض کرد.

اکنون که دولت ترامپ روی کار آمده است و علاوه بر نقض مجدد برجام به دنبال خروج از این معاهده بین‌المللی است، واکنش‌های بسیاری از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شود.

کشورهای اروپایی به ترامپ و دولت آمریکا تاکید می‌کنند که آمریکا نباید از برجام خارج شود؛ اما سخن‌هایی از سوی مقامات این کشورها مطرح می‌شود که ایران را باید در بحث موشکی و منطقه‌ای وارد مذاکره و فشار کرد و به عبارت دیگر آنان تلاش دارند در این قضیه همراه با آمریکا علیه ایران اقدام کنند؛ چیزی که در گام نخست مورد واکنش رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت و ایشان 2 روز پیش (26 مهرماه در دیدار نخبگان جوان با ایشان) فرمودند: «اروپایی‌ها از هم صدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند؛ چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی‌‌ها با زورگویی‌های آمریکا را قبول نمی‌کنیم.»

عدم مذاکره در خصوص قدرت دفاعی و توان موشکی ایران موضوعی است که بارها از سوی دولتمردان و فرماندهان نیروهای مسلح مطرح شده است. سردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح پس از سخنرانی ترامپ اظهار داشت: از زبان نیروهای مسلح و آحاد مردم بصیر ایران اسلامی به دولت فاسد و شرور آمریکا می‌گوییم که ارتقاء توان دفاعی کشور برای مقابله با رژیم فاسد آمریکا مسیر توسعه بی‌وقفه خود را با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهند داد.

وی همچنین در خصوص حضور ایران در منطقه عنوان کرد: و نیز لحظه‌ای در دفاع از مظلومان در جای جای جغرافیای جهان ولو در ایالات متحده آمریکا و به خصوص مردم مظلوم منطقه غرب آسیا دریغ نخواهیم کرد.

با این حال به نظر می‌رسد راهبرد جدید اروپا در قبال ایران طرفداری از برجام و فشار بیشتر به ایران است، راهبردی که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بدان اشاره داشته است. این روزنامه در گزارش خود آورده است: در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، چندین رهبر اروپایی از جمله آنگلا مرکل، ترزا می و امانوئل ماکرون خواستار افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده‌اند.

همچنین گفته شده است که رئیس جمهور فرانسه در سفر ایران به دنبال رایزنی برای محدود کردن قدرت دفاعی و حضور منطقه‌ای ایران است.

پیش بینی برخی از کارشناسان نیز این است که آمریکا قید برجام را نمی‌زند و بازی «کنگره – کاخ سفید» برای معطل کردن مسئولان کشورمان است تا اجازه ندهد کشور به مسائل اصلی فکر کند و در حقیقت آمریکایی‌ها با این وقت‌کشی به دنبال برجام‌های دو و سه هستند که اروپایی‌ها نیز آمریکا را در این رابطه همراهی می‌کنند.

همچنین نباید خوش باور باشیم اروپا از آمریکا فاصله گرفته و به ما نزدیک شده است، بلکه این‌ها دیدگاه‌های مشترکی در مورد توان دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه دارند.

این شاید از نکاتی باشد که رهبر معظم انقلاب دو روز پیش در خصوص آن هشدار دادند، مبنی بر اینکه «نباید بلاهت نشان دادن رئیس جمهور آمریکا، موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شویم و آن را حقیر بشماریم، بلکه باید همه با تدبیر و هوشیاری و آمادگی کامل در صحنه باشیم.»

به هر حال مسئولان باید مراقب باشند که غربی‌ها بار دیگر مذاکره را دامی برای توقف پیشرفت ایران قرار ندهند و مسئولان کشور باید مد نظر داشته باشند که دوران تعمیم الگوی مذاکرات هسته‌ای به سایر حوزه‌ها به پایان رسیده است و ایران با آمریکا و اروپا مذاکره‌ای نخواهد کرد.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار