دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

خودروهای انتحاری داعش با کدام موشک ضدزره منهدم می‌شوند؟

موشک ضد زره «فاگوت» در کنار موشک‌های «کنکورس» و «کرنت» قابلیت انهدام خودروهای انتحاری داعش را دارند که هم اکنون در اختیار نیروهای جبهه مقاومت قرار دارد.
کد خبر: ۲۴۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ - 30June 2017
خودروهای انتحاری داعش با کدام موشک ضدزره منهدم می‌شوند؟
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «مالیوتکا» آخرین نمونه طراحی شده موشک‌های نسل نخست روسی است که پس از آن کاربرد روش هدایت «فرمان به خط دید نیمه خودکار» سیمی و شلیک موشک از درون از درون پوکه، رویکرد جدید طراحان روسی است. با استفاده از این دو ویژگی، تولید نسل دوم موشک‌های ضد زره روسیه آغاز شد، که نخستین مدل آن موشک فاگوت است که در سال 1972 توسط دفتر طراحی کی بی پی در تولا به عنوان جایگزین موشک مالیوتکا ارائه شد.

این موشک از نظر زمان تولید و مختصات فنی و عملیاتی به موشک اروپایی میلان شبیه است، موشک دارای نام گذاری آمریکایی «ای_تی4» و نامگذاری ناتو «اسپیگوت» است.

فاگوت که دارای دو گونه پایه و گونه «بی» است، یک سامانه زمین پایه با کاربرد سامانه هدایت نیمه خودکار  فرمان به خط دید است. فاگوت به عنوان یک سامانه قابل حمل در محدوده وزنی 21 تا 40 کیلوگرم شناخته می‌شود. گونه پایه دارای حداقل برد درگیری 70 متر و بیشینه برد 2 هزار متر است.
 
فاگوت دارای سرجنگی خرج گود تک مرحله‌ای است که عمق نفوذی برابر با 400 میلی متر در زره ایجاد می‌کند. این موشک توان درگیری با اهداف متحرک با بیشینه سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را دارا است. فاگوت موشکی با 1030 میلی متر طول است که بدون احتساب طول مولد گاز، طول موشک به 875 میلی متر می‌رسد. فاگوت دارای کالیبر 120 و پهنای دو باند 369 میلیمتری است که در لحظه پرتاب وزنی برابر با 11/5 کیلوگرم دارد، گونه بهینه شده موشک فاگوت با نام موشک فاگوت ام از  موشکی استفاده می‌کند که نسبت به گونه قبلی از موتور پرواز بهبود یافته و سر جنگی قدرتمندتر بهره می‌برد که  بیشینه برد موشک را از 2 هزار متر به 2500 متر و قدرت نفوذ موشک را به 460 میلی متر افزایش می‌دهد، با این حال اینگونه از همان واحد آتش موشک پایه  استفاده می‌کند و کمینه بُرد آن کمی افزایش و به 75 متر رسیده است. از آن جایی کمینه برد موشک برای هر نوع درگیری ضدزره مناسب است، نفرات سامانه تنها به سلاح سبک انفرادی مجهز هستند.

سامانه موشکی فاگوت متشکل از دو بخش اصلی موشک و موشک انداز است. همچنین این موشک شامل 3 بخش اصلی پوکه، مولد گاز و گلوله است: همانطوری که عنوان شد موشک فاگوت از درون پوکه پرتاب می‌شود که البته این از مشخصات تمامی موشک‌های نسل دوم است. پوکه که نقش ذخیره حفاظت و نگهداری از موشک را دارا است، 1/2 متر طول، 134 میلی متر قطر و 5 کیلوگرم وزن دارد.

پوکه یک محفظه آب بندی شده غیرقابل نفوذ برای موشک و مولد گاز است که برای حفاظت از صدمات مکانیکی، شرایط محیطی و انبارداری و همچنین به عنوان لوله پرتاب موشک طراحی شده است. پوکه از جنس فایبرگلاس است.
 
نقش موتور پرتاب در این سامانه را یک مولد گاز بر عهده دارد که دارای سوخت جامد دو پایه است که در مدت 03/0 ثانیه می‌سوزد و فشار لازم برای پرتاب موشک را فراهم می‌کند و موشک را با سرعت 80 متر بر ثانیه به خارج از پوکه پرتاب می‌کند.
 
مولد گاز در داخل پوکه بین انتهای موشک و درپوش عقب پوکه قرار می‌گیرد و پس از عمل، در داخل پوکه باقی می‌ماند. بنابراین وزن موشک به هنگام پرواز سبک‌تر شده و در نتیجه سوخت کمتری مصرف می‌کند.

گلوله این موشک نیز از نوک به طرف انتها از چهار قسمت جلویی، سرجنگی، موتور پرواز، و بخش هدایت و الکترونیک تشکیل شده است. بخش کنترل موشک در جلو قرار دارد. کنترل موشک فاگوت از نوع کانارد است. کانارد نسبت به اصلاح مسیری که توسط تیرانداز اعمال می‌شود حساس بوده و حتی در آخرین لحظه‌های قبل از اصابت آمادگی دارد که در خط دید قرار گیرد. ویژگی کانارد بودن و رول کردن، مانورپذیری بالا را به همراه دقت خوب برای این موشک فراهم کرده است.

سرجنگی موشک فاگوت

این موشک دارای سرجنگی خرج گود تک مرحله‌ای به وزن دو کیلوگرم است که در فاصله 70 متری از موشک انداز مسلح می‌شود و توان نفوذ 400 میلی متر دارد.

بخش موتور پرواز موشک فاگوت

هنگامی که موشک پرتاب می‌شود، مولد گاز موشک را با 80 متر بر ثانیه به بیرون پوکه پرتاب کرده و پس از آن که موشک به فاصله 10 متری از موقعیت شلیک رسید، موتور پرواز فعال شده و با اعمال نیروی رانش در مدت 11 ثانیه، سرعت پرواز را به طور متوسط در حدود 186 متر بر ثانیه تامین می‌کند. موتور پرواز موشک مابین سرجنگی و بخش هدایت و الکترونیک‌ واقع شده است. این موتور دارای سوخت جامد دو پایه و که دو مرحله‌ای است. در مرحله نخست به عنوان شتاب دهنده موشک عمل می‌کند که سرعت موشک را ارتقا بخشد و از 80 متر بر ثانیه به 186 متر بر ثانیه می رساند و مرحله دوم به عنوان ثابت نگهدارنده سرعت عمل می‌کند تا سرعت موشک را در رنج دلخواه ثابت نگه دارد.
 
موشک انداز سه پایه در کاربرد زمین پایه دارای یک سایت چشمی پریسکوپی است. سایت چشمی و ردگیر موشک یک مجموعه واحد را تشکیل می‌دهند.

اگرچه طراحی نخست موشک برای کاربردهای شلیک از روی سه پایه زمینی بود، اما نفربرهای زرهی بی ام پی 1 و بی دی ام امکان نصب موشک انداز فاگوت را دارا می‌باشند. در مجموع خانواده موشکی فاگوت قابلیت شلیک از موشک انداز زمین پایه و شلیک از روی نفربر، خودروهای زرهی و جیپ را دارا است.
 
این موشک انداز در صورت مجهز شدن به دوربین دید در شب، قادر است با اهداف در شعاع 2 کیلومتری درگیر شود.

براساس مستندات میدانی این موشک امروز در کنار سامانه‌های موشکی کنکورس و کرنت در دسترس نیروهای جبهه مقاومت در سوریه قرار دارد و برای انهدام خودروهای انتحاری داعش و تکفیری‌ها به کار می‌رود.

انتهای پیام/ 221 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار