تحولات شرق سوریه از نگاه فایننشال تایمز؛

رویارویی ایران و روسیه با آمریکا/ پیام تهران به واشنگتن و ریاض

تلاش نیروهای رقیب، خطر شعله ور شدن آتش‌فشانی بین‌المللی را تشدید کرده است . شلیک موشک‌های ایران نمایشی از قدرت بود تا پیامی را به آمریکا و عربستان ارسال کند.
کد خبر: ۲۴۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ - 21June 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی زیر عنوان «نبرد برای تصاحب شرق سوریه، خطر رویارویی آمریکا با روسیه و ایران را افزایش داده است» به بررسی آخرین تحولات نظامی در سوریه پرداخته است.

خلاصه ای از این نوشتار درپی می‌آید:

تلاش نیروهای رقیب برای بیرون راندن و از بین بردن داعش، خطر شعله ور شدن آتش‌فشانی بین‌المللی را تشدید کرده است.

فعالیت‌های نظامی ماه گذشته میلادی در اطراف «التنف» سوریه که در مرز عراق قرار دارد نشانه اولیه ای بود مبنی بر اینکه تلاش نیروهای رقیب برای تصاحب مناطق تحت کنترل داعش در شرق سوریه، خطر تبدیل منطقه به نقطه انفجاری برای رویارویی‌های بین‌المللی را شدت بخشیده است.

درشرایطی که نیروهای حکومت سوریه به سمت پایگاهی پیش می‌رفتند که در آنجا سربازان آمریکایی شورشیان سوری را برای نبرد با داعش آموزش می‌دهند، جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا هشداری بزرگ را به رقیب دادند: هر حرکتی به سمت «التنف» به عنوان تهاجمی به حساب خواهد آمد که نیروهای ما به آن واکنش نشان خواهند داد. شما وارد محدوده امن شده‌اید و همین‌حالا باید منطقه را ترک کنید.

نگرانی درباره رویارویی رقبا روز (یکشنبه) و زمانی صورت خارجی به خود گرفت که آمریکا یک جنگنده سوریه را سرنگون ساخت. پنتاگون اعلام کرده که این جنگنده مناطقی نزدیک به شبه نظامیان کُرد را بمباران می‌کرده که در استان «رقه» تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

در همان روز ایران موشک‌های خود را  برای اولین‌بار به سوریه شلیک کرد و داعش را هدف قرار داد. شلیک موشک‌های ایران در عین‌حال نمایشی از قدرت بود تا پیامی را به آمریکا و عربستان ارسال کند.

روسیه که مانند ایران طی جنگ شش ساله گذشته برای حمایت از «بشار اسد» در سوریه مداخله نظامی داشته تهدید کرد جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که در غرب فرات پرواز کنند هدف قرار خواهد داد.

استرالیا به اندازه کافی این تهدید را جدی گرفت تا حدی که روز (سه شنبه) اعلام کرد حملات هوایی خود در سوریه را به عنوان «اقدامی پیشگیرانه» تعلیق خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند، چنین تشدید تنش‌هایی اجتناب‌ناپذیر است چراکه در شرایط کنونی نیروهای بیشماری که در سوریه می‌جنگند توجه خود را به باریکه‌ای در شرق این کشور معطوف ساخته‌اند که تحت کنترل داعش قرار دارد.

«کریس هارمر» تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات جنگ که در واشنگتن واقع است در این‌باره گفته: تا زمانیکه واشنگتن از نیروهای نظامی کُرد حمایت می‌کند و این نیروها تسلط بر مناطق تحت کنترل خود را حفظ می‌کنند، تشدید تنش و درگیری بین آمریکا و حکومت سوریه اجتناب‌ناپذیر است.

وی می افزاید: دولت سوریه بر خود لازم می‌داند که با این طرح نظامی مقابله کند. ایران نیز قصد دارد مناطقی را که در نزدیکی مرز عراق قرار دارند، پیش از آمریکا و متحدانش تحت تسلط خود درآورد.

«هارمر» ادامه داده، از آنجایی که حکومت «بشار اسد» توانایی نظامی کافی برای بازپس گرفتن «رقه» و پیشرفت در جبهه‌های مختلف را ندارد، به قدرت هوایی روسیه و حمایت زمینی ایران و شبه نظامیان متحد با این کشور تکیه کرده است.

برای ایران، نبردهای مناطق شرقی سوریه بسیار حیاتی و مهم هستند تا بتواند خطی ارتباطی از مرزهای ایران تا عراق و سوریه و لبنان جایی که از حزب الله حمایت می‌کند را حفظ کند.

منبع: جام نیـوز



نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار